ANNONS
Annons

Tillträde till egna bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
..fast jag syftade till om båda alltså är brott mot sveriges rikes lag, vad brottsrubriceringen blir är ju sekundärt. Värdet på kalaset lär ju inte ändra på sig på grund av brottsrubriceringen heller.
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Du kan väl ändå inte mena att det blir samma skada av ett egendomsbrott som av ett upphovsrättsbrott? De går ju inte att jämföra. (Vilket som ger mest skada beror helt på omständigheterna).

Eller menar du att straffet blir detsamma oberoende av om det är ett egendomsbrott eller ett upphovsrättsbrott? Det stämmer ju inte heller.

Vad brottsrubriceringn blir är inte alls sekundärt. Det är centralt för rättssäker rättskipning.

Men min trådstart var "finns det någonting som man kan göra..."
Och med svaren som jag har fått och det som du nu skrev så skulle jag gissa på att man kan polisanmäla. Och det täcks tydligen av lagen ändå.
Om det är egendom eller inte spelar ingen roll då man tydligen kan "äga" immateriella saker med hjälp av upphovsrättslagen i stället... vilket är nog så bra som något annat.

Nej, jag tror inte att en polisanmälan leder nånstans, vilket redan har påpekats i tråden. Om jag har förstått omständigheterna rätt så tillhör kameran som bilderna togs med din f.d. partner, så någon anmälan om stöld kan du inte göra. Bilderna har du upphovsrätten till, men det innebär inte att du har rätt att kräva att någon annan som har ett exemplar av bilderna ger dig ett exemplar.

Om inte din f.d. partner frivilligt vill ge dig kopior av bilderna så är det nog rätt kört.

1.
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Du kan väl ändå inte mena att det blir samma skada av ett egendomsbrott som av ett upphovsrättsbrott? De går ju inte att jämföra. (Vilket som ger mest skada beror helt på omständigheterna).
Eller menar du att straffet blir detsamma oberoende av om det är ett egendomsbrott eller ett upphovsrättsbrott? Det stämmer ju inte heller.

2.
Vad brottsrubriceringn blir är inte alls sekundärt. Det är centralt för rättssäker rättskipning.

3.
Nej, jag tror inte att en polisanmälan leder nånstans, vilket redan har påpekats i tråden. Om jag har förstått omständigheterna rätt så tillhör kameran som bilderna togs med din f.d. partner, så någon anmälan om stöld kan du inte göra. Bilderna har du upphovsrätten till, men det innebär inte att du har rätt att kräva att någon annan som har ett exemplar av bilderna ger dig ett exemplar.

Om inte din f.d. partner frivilligt vill ge dig kopior av bilderna så är det nog rätt kört.
Punkt 1 :)
Jag menar bara att det är ett lagbrott och ja, straffet (som jag inte bryr mig ett dugg om) lär variera. Faktum är nog att de som har dömts för brott mot upphovsrättslagen får en värre näsbränna än andra tjuvar...

Punkt 2.
Jo, för det spelar ingen som helst roll vad straffet blir för min del, bara jag får tillbaks mina bilder. Alternativt att rättvisa skipas och den skipas oavsett om det är stöld eller brott mot upphovsrättslagen.

Punkt 3.
Det skulle nog inte leda någonstans i domstol med hänvisning till att jag icke är någon Lars Lerin eller annan kändis.
Men exempelvis, när det gäller det egendom så har kronofogdemyndigheten rätt att utföra vissa saker, om hon skulle neka mig inträde för att hämta mina lösören (också ett moment 22.) Det enda som jag vet om den situationen är att det inte måste beslutas i domstol innan. Det är ju inga tvivel om att jag äger upphovsrätten och hon hindrar mig i min utövning av den.
Annars kan tänka mig att ett brev från polismyndighet är tillräckligt för att "skänka" tillbaks bilder... det är mera så som jag tänker.

Lagtexten är ju glasklar, den omfattar fotografiska verk, eller något annat alster av bildkonst samt verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.
Kapitel 2 innehåller undantag i lagen och där uppfyller jag inte en enda kriterie.
Skulle vara ovärdeligt att få input från lagmän eller någon som har en dom bakom sig, då det är det som är guidelines snarare än en lagtext.
Men visst kan man anmäla och åklagare får i så fall lägga ner i brist på bevis snarare än att ingen brott föregåtts.

Visst, om det handlar om egendom är du i din fulla rätt att kräva tillbaka den, men nu handlar det ju inte om egendom.

Det finns ingen lag som ger dig rätt att kräva ett exemplar av en bild som någon annan innehar ett exemplar av, oavsett om du är upphovsrättsinnehavare till den bilden eller inte.

Något hinder i ditt "utövning" av din upphovsrätt förekommer inte i det här fallet.

Om du polisanmäler så kommer det inte att gå så långt att en åklagare tar upp fallet, helt enkelt för att inget brott har begåtts.

/..Det finns ingen lag som ger dig rätt att kräva ett exemplar av en bild som någon annan innehar ett exemplar av, oavsett om du är upphovsrättsinnehavare till den bilden eller inte./..
Varför inte? Är inte upphovsrättslagen en lag?
Jag kan bara bryta min äganderätt om: jag har sålt, offentligjort eller skänkt verket osv. Så är inte fallet.
Jag inser att den andra parten inte är direkt skyldig till brott men faktum kvarstår. Det finns något som heter sunt förnuft i domstolar också. Vidare så behöver det inte finnas en paragraf för att brott ska ha förekommit. Minns någon förberedelse till medhjälp till häleri eller något sådant för några år sen..
Och kan man inte lämna tillbaks verket för att man har formaterat, deletat eller på annat sätt haft sönder verket så är ju det ett lagbrott i sig.

På tal om lösören, ja, man har rätt att få tillbaks sina ägodelar men det finns ingen lag som säger att bostadsägaren behöver lämna ut sakerna.

Varför inte? Är inte upphovsrättslagen en lag?
Visst är den det, men det ger dig inte rätt att kräva ett exemplar av en bild som någon annan innehar ett exemplar av.

Jag inser att den andra parten inte är direkt skyldig till brott men faktum kvarstår. Det finns något som heter sunt förnuft i domstolar också.
Ja, lycka till då. Inget brott har förekommit, så du får nog väldigt svårt att övertyga polisen om att ta emot en anmälan ...

Jag får intrycket att du inte riktigt inser skillnaden mellan ett verk och ett exemplar av verket. Om du framställer ett fotografi och ger någon en kopia av verket så finns det ingenting som säger att du i sin tur har rätt att få en kopia av kopian. Detta oavsett om du har kvar någon egen kopia eller inte.

Visst är den det, men det ger dig inte rätt att kräva ett exemplar av en bild som någon annan innehar ett exemplar av.

Ja, lycka till då. Inget brott har förekommit, så du får nog väldigt svårt att övertyga polisen om att ta emot en anmälan ...

Jag får intrycket att du inte riktigt inser skillnaden mellan ett verk och ett exemplar av verket. Om du framställer ett fotografi och ger någon en kopia av verket så finns det ingenting som säger att du i sin tur har rätt att få en kopia av kopian. Detta oavsett om du har kvar någon egen kopia eller inte.

Det är det som är grejen förstår du, personen har inte fått tillträde till bilderna och har ändå mystiskt tillträde.

Det händer ofta skulle jag vilja påstå. Även om polisen inte har mycket att säga till om.

Stopp, jag har inte gett någon en kopia. Då förverkas min upphovsrätt. Hon har stulit en kopia... och jag kan inte praktisera min rättighet att sälja verket.

Om jag minns rätt så har du använt hennes kamera (och hennes minneskort) för att ta bilder? Sen har du lämnat tillbaka kameran (och minneskortet) till henne?

Ingen stöld har skett någonstans.

Du är fotograf och innehar upphovsrätten till de fotografiska verk du skapat. Däremot så finns det tydligen bara ett fysiskt exemplar av verket, på hennes minneskort. Det exemplaret är i hennes ägo.

Ganska klasklart tycker jag. Komplicerat rent praktiskt och privat, men inte särskilt komplicerat rent juridiskt.

Stopp, jag har inte gett någon en kopia. Då förverkas min upphovsrätt. Hon har stulit en kopia... och jag kan inte praktisera min rättighet att sälja verket.

Din upphovsrätt förverkas inte av att du ger någon ett exemplar av ditt verk.

Nej, hon har inte stulit en kopia. Du har skapat ett verk, men lämnat ifrån dig det enda exemplaret till någon annan (som inte vill ge tillbaka exemplaret eller ge dig en kopia). Case closed.

...\Om jag minns rätt så har du använt hennes kamera (och hennes minneskort) för att ta bilder? Sen har du lämnat tillbaka kameran (och minneskortet) till henne?....\
Nja, det har inte varit på tal att lämna tillbaks kameran :p

Och jag vet inte om du har läst tråden men det har kommit många förslag men ingen som verkar sitta på fakta.

Din upphovsrätt förverkas inte av att du ger någon ett exemplar av ditt verk.

Nej, hon har inte stulit en kopia. Du har skapat ett verk, men lämnat ifrån dig det enda exemplaret till någon annan (som inte vill ge tillbaka exemplaret eller ge dig en kopia). Case closed.

Nähej, inskränkningar står det iofs men det är det enda som gör att man inte eventuellt kan anmäla i alla fall, så som jag tolkar lagen om upphovsrätt.
1. När verket överförs till allmänheten. Detta sker när verket på trådbunden eller trådlös väg görs tillgängligt för allmänheten från en annan plats än den där allmänheten kan ta del av verket. Överföring till allmänheten innefattar överföring som sker på ett sådant sätt att enskilda kan få tillgång till verket från en plats och vid en tidpunkt som de själva väljer.
2. När verket framförs offentligt. Offentligt framförande innefattar endast sådana fall då verket görs tillgängligt för allmänheten med eller utan användning av ett tekniskt hjälpmedel på samma plats som den där allmänheten kan ta del av verket.
3. När exemplar av verket visas offentligt. Offentlig visning innefattar endast sådana fall då ett exemplar av ett verk görs tillgängligt för allmänheten utan användning av ett tekniskt hjälpmedel på samma plats som den där allmänheten kan ta del av exemplaret. Om ett tekniskt hjälpmedel används är det i stället ett offentligt framförande.
4. När exemplar av verket bjuds ut till försäljning, uthyrning eller utlåning eller annars sprids till allmänheten.
I annat fall än det som sägs, så är det olagligt att inneha någonting som någon annan har upphovsrätten till. Hur ska underhållningsbranchen annars kunna döma någon som har 4000 filmer på datorn om ingen fildelning kan bevisas?

Nej, jag har inte lämnat ifrån mig någon kopia. Detta vet jag de facto då det är mig det handlar om.

Senast ändrad:
Nu fattar jag inte....

Har du hennes kamera?
Har du minneskortet med bilden på?
Vad är det hon egentligen har, som du vill ha, men inte får?
Om hon har en bild, men du inte gett den till henne... hur har hon då fått tag på den?

I annat fall än det som sägs, så är det olagligt att inneha någonting som någon annan har upphovsrätten till.
Nej, det är det inte. Det du räknade upp var de sätt som verket kan göras tillgängligt för allmänheten.
Det är inte alltid förbjudet att inneha upphovsrättskyddade verk som inte är offentliggjorda.

Nej, jag har inte lämnat ifrån mig någon kopia. Detta vet jag de facto då det är mig det handlar om.
Jag har utgått från vad du skrev i trådens första inlägg. Du kanske kan förtydliga vad som hände? T.ex. hur bilderna hamnade hos din före detta partner?

men jösses..

..jag håller inte reda på vad jag har skrivit ens förlåt mig så mycket. Här sitter jag och tror att ni kan läsa tankar :p
Anledningen till att jag babblade om bodelning (och att hon för en kort stund beslöt att behålla det som är mitt) är för att jag flyttade ut innan jag hade ny bostad och kvar blev typ alla mina ägodelar, inklusive kameran som jag har lånat. Jag har alltså inte gett henne tillbaks kameran, den är där den är så att säga..

Om du har lånat kameran så är den inte din ägodel.

För att vi ska kunna ge dig vettiga råd tror jag att du behöver förtydliga situationen, och hur den uppkom.

Om du har lånat kameran så är den inte din ägodel.

För att vi ska kunna ge dig vettiga råd tror jag att du behöver förtydliga situationen, och hur den uppkom.

Nej? Din fråga var om hur bilderna kom i hennes ägo.
Jag lånar kameran, ska lämna tillbaks den när jag är klar, jag har inte lämnat tillbaks den än..

Tja, det är av akademiskt intresse. Jag har fått tillbaks bilderna, det räckte med att jag sa hel bodelning eller 50%...

Jag hängde inte med riktigt. Varför ville hon inte ge dig bilderna? Var det på pin kiv eller var det av något annat skäl? Varför kan inte två vuxna människor komma överens om något sådant?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar