Annons

Tillbehör att se motiv i en android enhet.

Produkter
(logga in för att koppla)

kamilenski

Aktiv medlem
Har en Panasonic Lumix utan wifi. Och ett problem. Ibland fotar jag från golv ibland från ett stativ i luften. Då går det inte att se vad man fotar. 'Hade helst velat överföra det som syns på displayen till min mobil (android). Går det?

Eller mäste man skaffa en ny camera? Vilken då? Eller har alla nya en ibyggt funktion? Eller är det så att funktionen inte existerar än?

Gopro och några andra action kameror har det. Man kan läsa sig till detta. Hur är det med vanliga kameror är det svårt att se. Synd.

Letade bland Samsungs kameror men hittade inget.

Då letade du inte särskilt noga. Alla deras spegelfria systemkameror kan köras från platta eller telefon och flera av kompakterna också. Samsung har kommit längst på konnektivitet, och de går att köra från både Android och iOS, och de ansluter med hjälp av NFC.

Om du vill hänga kvar i µ4/3 har också Olympus kommit med en modell, men den är inte direkt billig. Troligen kommer det också från Panasonic så småningom.

Då letade du inte särskilt noga. Alla deras spegelfria systemkameror kan köras från platta eller telefon och flera av kompakterna också. Samsung har kommit längst på konnektivitet, och de går att köra från både Android och iOS, och de ansluter med hjälp av NFC.

NFC i stället för WiFi? Blir inte räckvidden väldigt kort i så fall?

Om du vill hänga kvar i µ4/3 har också Olympus kommit med en modell, men den är inte direkt billig. Troligen kommer det också från Panasonic så småningom.

På vilket sätt menar du att Samsung kommit längst? Jag testade deras app för Android idag, och den gör ungefär samma sak som motsvarande app från Sony (som också använder NFC för att upprätta kopplingen). Enda skillnaden jag kunde märka var att den använde bluetooth i stället för wifi, men huruvida det gör skillnad i praktiken är svårt att säga.

Rent generellt kan man säga att om kameran har inbyggd wifi så finns det också app för fjärrstyrning (naturligtvis också till Panasonic - https://play.google.com/store/apps/details?id=com.panasonic.avc.cng.imageapp&hl=en)

NFC i stället för WiFi? Blir inte räckvidden väldigt kort i så fall?
Nej, det skrev jag verkligen inte.

de ansluter med hjälp av NFC

Ungefär fem centimeter är lagom avstånd för att WiFi ska skaka hand mellan telefon/platta och kameran. Man lägger alltså telefonen mot kameran och kopplar upp, och sedan kör man med trådlöst nätverk IEEE 802.11. Räckvidden och hastigheten är helt normal för IEEE 802.11.

Man slipper alltså en massa regndans mellan enheterna, bara pussa ihop dom och köra.

Jag behöver självklart inte grunda mitt tvivel på mer än att jag har sett "WiFi" utan elementär funktionalitet, liksom jag också har använt det ganska värdelösa EOS Utility som följde med en av mina kameror. När en så välkänd tillverkare som Canon gör värdelösa tillbehörsprogram och en del tillverkare skryter med WiFi, när det bara kan användas till att föra över bilder, så tvivlar jag helt enkelt på att alla har full funktionalitet. Jag vet att den finns på ett fåtal kameror, men jag tvivlar på att den finns hos alla.

Naturligtvis skiljer det sig mellan olika kameror, men Samsung är inte ensamma om att ha bra funktioner för styrning via wifi var min poäng.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar