Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till Kina-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Ska till Kina i sept och jag klurar lite på vad jag bör inhandla för objektiv före, som jag kommer få mest användning av där borta...

Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro (vad är det riktigt för skillnad på detta och samma objektiv med IF??)

eller kanske ett vidvinkelobjektiv?
 
Beror väl lite på vad du ska göra i Kina. Själv skaffade jag detta (http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=18-250pe). Ljusstyrkan var fullt tillräcklig i Kina i september-oktober. Nu har jag i och för sig ersatt det med två ljusstarkare zoomar men som reseobjektiv är 18-250 perfekt.

/Jan

Ska till Kina i sept och jag klurar lite på vad jag bör inhandla för objektiv före, som jag kommer få mest användning av där borta...

Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro (vad är det riktigt för skillnad på detta och samma objektiv med IF??)

eller kanske ett vidvinkelobjektiv?
 
Ska till Kina i sept och jag klurar lite på vad jag bör inhandla för objektiv före, som jag kommer få mest användning av där borta...

Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro (vad är det riktigt för skillnad på detta och samma objektiv med IF??)

eller kanske ett vidvinkelobjektiv?

Antagligen är "Sigma EX 24-70/2,8 IF DG HSM"
tänkt att ersätta "DG makro", så den sistnämda
utgår nog så småningom, och då lär den nya sjunka i pris.
IF = intern fokusering, innebär "populärt" att
objektivet inte blir längre när du vrider mot
närgränsen eller makroläget samt att inte frontlinsen
vrider sig vid fokusering(bra med polfilter)
(kanske inte vrider sig på "DG makro heller?).
HSM innebär att objektivet har fokuseringsmotor
och "tyst" fokusering vilket bör vara bra
i Kina där du antagligen plåtar mycket människor.

Ser att " 24-70/2,8 IF DG HSM kostar drygt 10.000
med värdepaketet på Cyber...

Brännvidden på objektivet saknar nästan vidvinkel,
och just vidvinkel behöver du nog i Kina.
Så 17-70 zoom verkar mera användbar, men då
har du lite sämre ljusstyrka som oxå innebär
att du inte kan få lika kort skärpedjup.
17mm är en "ganska kraftig" eller "hygglig" vidvinkel.

En annan sak är att 24-70 zoomarna ligger
på 700gram och 790gr, medan Sigmas 17-70
ligger på 455/535 gram och Pentax 17-70
väger 485gram och har "tyst fokusering,
Mycket vikt märks efter några timmar
om du bär runt nacken(axeln kanske tål mera).

Ett alternativ är Tamron 28-75/2,8 XR Di
(510gram) som är billigare än Sigmas 24-70
zoomar och mycket bra.
Och då behöver du oxå en vidvinkel som tex
Sigma 10-20(820gram !!!) eller Tamron 10-24
som är billigare och väger bara 370 gr.
Pentax 10-17 fisheye är oxå ett alternativ,
som ger en annorlunda distorsion med "runda"
bilder, Sigma/Tamron har istället ett korrigerade
objektiv som ger lite utdragna bilder typ dagstidningar.
Sigman är nog skarpast.

En bra och lätt vidvinkel är Pentax DA15/4
som du kanske blir mest nöjd med.
 
Om du har tid så är ojektiven ganska billiga i Kina. När jag var över för två år sedan låg ny-priserna under begagnade-priserna i Sverige. Alltid vanskligt med garantier förstås.
 
Om du har tid så är ojektiven ganska billiga i Kina. När jag var över för två år sedan låg ny-priserna under begagnade-priserna i Sverige. Alltid vanskligt med garantier förstås.



jo jag har också läst det, och det är faktiskt en "risk" jag är villig att ta, jag har försökt googla runt lite och hitta lite tips på VARS man hittar bra affärer i peking, men utan resultat.

hittade en hemsida från en större kedja i kina, en pentax k7 gick loss på 7000 typ. Nu skulle jag inte köpa ett hus i annat land pga garantier, men ett objektiv skulle jag våga...

som sagt några tips på vars jag kan inhandla då jag är där? =)
 
jo jag har också läst det, och det är faktiskt en "risk" jag är villig att ta, jag har försökt googla runt lite och hitta lite tips på VARS man hittar bra affärer i peking, men utan resultat.

hittade en hemsida från en större kedja i kina, en pentax k7 gick loss på 7000 typ. Nu skulle jag inte köpa ett hus i annat land pga garantier, men ett objektiv skulle jag våga...

som sagt några tips på vars jag kan inhandla då jag är där? =)


Pentax är tyvär inte jättestort i Kina men det finns ett par ställe i Peking som jag känner till.

Om du står på Himmelskafridenstorg så följ Changanjie i riktning mot affärscentrat Xidan. Efter kanske 15 minuter promenad ligger det ett kluster med fotoaffärer på vänster sida. En av dessa affärer har en hel del pentaxprylar. Jag tror att de är pålitliga.

Det finns även en våning med fotoaffärer på följande ställe: 北京马连道摄影器材城 Běijīng mǎliándào shèyǐng qìcái chéng. En av dessa affärer hade mycket Pentax när jag var där. Nås lättast med taxi.

Har handlat i dessa affärer tidigare. Man kan pruta lite grand men inga större summor. Om jag minns rätt finns det även en affär som säljer Pentax i Zhongguancun.
 
tackar tackar Dan! riktigt bra tips, mycket möjligt att jag hör av mig till dig igen efter sommaren efter lite mer tips!
 
jo jag har också läst det, och det är faktiskt en "risk" jag är villig att ta, jag har försökt googla runt lite och hitta lite tips på VARS man hittar bra affärer i peking, men utan resultat.

hittade en hemsida från en större kedja i kina, en pentax k7 gick loss på 7000 typ. Nu skulle jag inte köpa ett hus i annat land pga garantier, men ett objektiv skulle jag våga...

som sagt några tips på vars jag kan inhandla då jag är där? =)

Beijing Camera Equipment Center ligger en bit väster om centrum, men det är lätt att ta sig dit. Med tunnelbana västerut på linje 1 ska man gå av vid Wukesong. Ta bussen norrut två hållplatser eller gå på östra sidan av Ring IV ca 15 minuter. Det ligger på höger sida, d.v.s. den sida Du går på. Där finns ca 200 detaljister i fotobranschen. Drygt 30 har en hel del begagnat. Man kan hitta ALLT. Även tyngre grejor som Leica, Hasseblad, Rollei m.m. Inte helt lätt att pruta överallt och inte vansinnigt billigt, men det man söker finns troligen. Jag hittade en kalasfin FA 24-90 för 2900! Kanske inte så mycket dyrare här OM man kan hitta någon! Sverige är bara drygt hälften så stort som Peking.Vill man ha studiogrejor finns det en hel del kinesiska prylar till bra pris.
 
Låter ju jättebra!!!
Kan däremot gissa att det kommer bli taxi överallt typ, iaf första dagarna innan man vant sig :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.