Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TIFF resp. PSD

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Jag skulle idag spara en 16-bit TIFF bild som PSD när jag såg en stor skillnad i både kontrast och färger. PSD filen var mycket mattare och hade mycket lägre konstrast än TIFF filen. Vad kan detta bero på? PSD var även den 16-bit.

Tack på Förhand // Mattias
 
Superfrog skrev:
Kan man ha olika ICC profiler på olika bilder?
Är det inte en för skärmen?

//Mattias

Läs lite vad Mikael Pertman har skrivit om sånt här. Han är en hejare på sådant. Men vad jag kan säga redan nu är att TIFF-filen, var du nu fick den ifrån, förmodligen hade en "embedded color profile" och när du "kopierade över den" till ett nytt dokument? Så fick den Adobe PS standard färgprofil (vilken som nu är vald till standard). Detta kan du själv ställa i inställningarna, när och vilken färgprofil som ska användas.

Happy Time.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.