Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidningar struntar i att radera mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
I helgen återpublicerades några av mina bilder illegalt hos en utländsk sida och efter det låg mina bilder överallt. Det spred sig till Sverige och tidning efter tidning återpublicerade mina bilder i bara farten i tron att någon upphovsman aldrig skulle höra av sig.

Jag har varit i kontakt med de tidningar som gladeligen återpublicerat och har därefter enligt överenskommelse fakturerat och bett alla att skyndsamt ta ned mina bilder.

Så långt så gott. Några av tidningarna har fortfarande kvar mina bilder trots att jag än en gång bett dem ta ned mina bilder.

Finns det någon praxis vad som gäller när en tidning struntar i att ta ned ens bilder? Ska man efter kontakt fakturera hela summan igen?

Resultatet av att Kent Ekerot stämde Göteborgs-Posten blev att en fotograf visserligen har rätt till ersättning för olovlig publicering, men att upphovsmannen inte har rätt att kräva att bilderna tas bort. I det fallet väger Tryckfrihetsförordningen tyngre.

Resultatet av att Kent Ekerot stämde Göteborgs-Posten blev att en fotograf visserligen har rätt till ersättning för olovlig publicering, men att upphovsmannen inte har rätt att kräva att bilderna tas bort. I det fallet väger Tryckfrihetsförordningen tyngre.
Där måste ändå avsaknad av verk och dagshändelse ha spelat in. Jag mailar domstolen i morgon och får läsa genom FT-2591-14

Domen läst nu. Jag ser det som att GP red på ordet dagshändelse vilket inte borde beröra mina bilder. Mina bilder har legat offentliggjorda på min sida (och inte facebook, twitter eller instagram) sedan sommaren 2012.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar