Annons

Tider för pressad färgfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Tjipp!

Detta är inte ytterligare en fråga om huvida man pressar filmer :D

Det jag istället är nyfiken på är hurvida det går att ev pressa en färgilm ett steg utan att påverka framkallningstiderna.

Anledningen till frågan uppkom när jag häromdagen satt och hade tråkigt, började läsa på burken med D76 jag hade liggandes framför mig, och upptäckte att tiderna för att framkalla Tri-X är densamma för 400 eller 800 ISO. Ändring på tiden behövs inte förräns filmen är pressad uppåt 1600 eller mer.

Vilket innebär att om du lämnar in en sån film borde man rimligtis inte behöva tala som att man har pressat filmen ett steg.

Nåväg, S/V kör jag själv, men färgfilm däremot, går det att göra lika med den, att man drar upp den ett steg utan att påverka tiden/sättet den framkallas på?
Har från tidigare diskutioner här fått erfara att de flesta snabblabb ej gillar att framkalla pressat.
Men skulle det gå att lösa på detta sätt skulle en del av problemet vara eliminerat.

/Tobbe

Jag har noterat samma sak men ser det som undantaget som bekräftar regeln.

Jörgen

Pressa

Har liten erfarenhet av pressning av färgfilm, men . . .

Läste en artikel för några månader sedan. Där stod att de vanliga konsument filmerna har ett exponeringsomfång på ca 5 steg. Filmerna klarar ca två steg under exponering och 3 steg överexponering, med ett acceptabelt resultat. Vad artikelförfattaren menade med acceptabelt resultat fram gick ej. En sak är i allfall säker, färgfilm borde kunna pressas minst ett steg utan förändring av framkalningstiden.

/Pingo

Negativ film skall ju helst överexponeras. Toleransen för överexponering är större än för underexponering. Att det i paketet på många svartvita filmer står att man kan underexponera ett steg utan kompensation är nog mest marknadsföring. De flesta som soppar själv tror jag kompenserar i framkallningen för det underexponerade steget.

Men det är ju klart att det går att underexponera. Själva principen för billiga kompaktkameror bygger ju på negativ films exponeringstolerans. Jag har en gammal Pentax vars enda inställningsmöjlighet är mellan ISO 100 och ISO 400. Men den ger lik förbannat bilder i såväl solsken som inomhus. Men det blir inte så bra bilder ;) Så det går, men en korrekt exponerad film är alltid bättre.

Pressar du ska tiden i framkallaren förlängas. Jag jobbar i ett minilabb och pressar en del film. Ett steg 45 sek längre i framkallaren, två steg 90...

En del labb säger nej för att de inte vet hur man gör. Andra säger nej för att de tycker att det e bökigt.

På de flesta (alla maskiner jag arbetat med) så måste man stänga av drivningen på maskinen manuellt när hela filmen ligger i framkallaren. Det tar någon minut från det att man stoppat in filmen, maskinen piper och man stoppar normalt in nästa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar