Annons

Tester av OLYMPUS Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Hej

Jag har precis kompletterat mitt Pentax system med en E400. Finns det någon bra sajt met tester av Zukio optik. Är speciellt intresserad 12-60 samt 14?-35/2 och så pannkakan när den kommer :)

Även andra tips för en Olympusnovis välkommnas, tex är det någon specell råkonverter som rekommenderas? Är det föresten matllbajonett på kitoptiken?

Tack på förhand
Patrick

Plastbajonett.

Jag har båda paketobjektiven och måste säga att de är mycket välbyggda.

ZD 14-35mm vill många ha, men du lär få vänta tyvärr, den har utlovats länge men aldrig lanserats.

SLR Gear, diverse ZD-gluggar

Popular Photography testar ZD 12-60mm

Tidningen FOTO har för övrigt lovat mig att de ska komma med tester av Olympusobjektiv snart, när jag påpekade för dem att de aldrig testat ett Olympus (digital) objektiv. Någonsin.

Det finns en del användarrecensioner hos fourthirdsphoto.com

Senast ändrad:
12-60 verkar ju närmast enastående optiskt trots ett mycket sort område. Normal vikt som kanske blir lite hög på en E400 men man ju inte få allt.

Har testat 14-54 tidigare och den är också mycket bra,det extra milimerarna på vidvinkelsidan lockar dock med 12-60

Hittar ingen vikt på 14-35/2...

Enligt Olympus UK ska 14-35mm väga 915g.

Samma uppgift finns hos SLR Gear.

Det finns flera ägare av 12-60mm här, så det lär komma kommentarer om det objektivet så småningom.

FranzEA skrev:

Det finns flera ägare av 12-60mm här, så det lär komma kommentarer om det objektivet så småningom.

Såg att det fanns några positiva omdömmen här på FS. Lite testbilder på full öppning i mitt och kant vore kul att se.

papi skrev:
H... Är speciellt intresserad 12-60 ...

... är det någon specell råkonverter som rekommenderas?
Patrick,

Jag har 12-60 mm-zoomen på min E-3. Den är gediget byggd, tål regn och damm (enligt Olympus), fokuserar snabbt och ger en anmärkningsvärt bra bildkvalitet. Det har också en rejält bred vidvinkel. Objektivet kostar förstås därefter.

Den bästa råkonverteraren i mitt tycke är Olympus egna, Master respektive Studio. Tyvärr kostar Studio 99€. Ett gratisalternativ är Rawshooter Essentials, som fungerar bra bara om man först omvandlar Olympus råfiler ORF till Adobes råfilsformat DNG. Konverteraren till DNG kan man hämta gratis från Adobes hemsida. En annan gratiskonverterare är Raw Therapee.

/Per

Hmm jag vet att det är dyrt men här verkar man ju i alla fall få vad man betalar för. Tack också för konverteringstipsen, skall kolla in Master och Studio i första hand då.

Närgränsen är ju också bra på 12-60, borde väl nästan bli lite halvmacro?

papi skrev:
Visst, gluggen fungerar utmärkt som halvmakro, till exempel för blomfotografering. Närgränsen är runt 25 cm både i ändlägena för vidvinkel och tele.

Olympusprogrammen lär också läsa in de korrektionsdata för objektiven som finns i råfilerna. Det gäller korrektioner för till exempel färgåtergivningen och distorsionen vid olika brännvidder.

/Per

papi skrev:
Enligt Olympus är avbildningsskalan 0,56 vid 60 mm och närgränsen. Det betyder att det behövs ett ca 23x30 mm stort motiv för att fylla hela bilden.

Som jämförelse behövs med ett s k "riktigt makroobjektiv" med avbildningsskala 1:1 ett 15,7x23,5 mm stort motiv med din Pentax och 24x36 mm med Nikon D3.

Olle

Olle skrev:
Enligt Olympus är avbildningsskalan 0,56 vid 60 mm och närgränsen. Det betyder att det behövs ett ca 23x30 mm stort motiv för att fylla hela bilden.

Som jämförelse behövs med ett s k "riktigt makroobjektiv" med avbildningsskala 1:1 ett 15,7x23,5 mm stort motiv med din Pentax och 24x36 mm med Nikon D3.

Olle

Det blir ju hela 2:1 macro. Finns det inga nackdelar med optiken :)

papi skrev:
Det blir ju hela 2:1 macro. Finns det inga nackdelar med optiken :)
Nej, det blir 1:1,8 ungefär.
Zoomobjektiv med bra närgräns brukar oftast inte vara lika skarpa som specialobjektiven vid närgränsen. Om det gäller även detta objektiv kan kanske Per svara på. Jag har ingen egen erfarenhet av det här objektivet.

Olle

Olle skrev:
...
Zoomobjektiv med bra närgräns brukar oftast inte vara lika skarpa som specialobjektiven vid närgränsen. Om det gäller även detta objektiv kan kanske Per svara på. ...
Jag har knappt använt 12-60-gluggen för att ta närbilder, så jag kan inte säga så mycket om bildkvaliteten i det avseendet. Först när blommorna och krypen kommer fram i vår kommer jag att leka med närinställningar.

/Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar