Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

testa skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

yens

Aktiv medlem
Jag har märkt att jag har mycket svårt att testa skärpan på mina kameror/objektiv. Även om jag kör med fjärrkontroll och stativ så blir bilderna väldigt olika och jag har svårt att få något bra referensmaterial.

Finns det något bra sätt att göra detta? Jag tänker mig något i stil med TV:s testbild, som man kan montera på en hård skiva eller nåt, och sedan prova sig fram med inställningar för att se var man hittar optimal skärpa?

En tanke var att göra en egen, men givetvis, som med alla goda idéer, så har någon annan gjort det före mig, så det är ju onödigt att uppfinna hjulet igen.

Gissningsvis bör bilden innehålla skarpa linjer, mönster, kanske lite text, ja ni fattar... :)

Tack på förhand!

Du behöver nog inga andra tips. Använd http://photographylife.com/wp-content/uploads/2012/07/Focus-Test-Chart.pdf som nämns på http://photographylife.com/how-to-quickly-test-your-dslr-for-autofocus-issues som du just fick tips om. Den testbilden använder proffs.

Om du använder den testbilden, kan dessutom jämföra med vad proffsen kom fram till på en sajt, vars namn jag just inte kommer ihåg. Är det någon som kan fylla i?

Per.

Tack! När det gällde övriga tips var det kanske mer rent "handgripligt" jag tänkte. Någon som har tips på hur man kan få testerna så bra som möjligt. Att ha verktygen är ju en sak, att utföra testerna en annan... :)

Varför krångla till det. Ta ett mjölkpaket med lämpligt motiv, ställ i en trappa gärna ute så du får frisk luft och bra ljus. Intill mjölkpaketet lägger du en tumstock så att du direkt kan avgöra fram/bakfokus eller fokus shift.

Självklart gäller stativ, spegelfällning, fjärrkontroll/timer.

Micke

Varför krångla till det. Ta ett mjölkpaket med lämpligt motiv, ställ i en trappa gärna ute så du får frisk luft och bra ljus. Intill mjölkpaketet lägger du en tumstock så att du direkt kan avgöra fram/bakfokus eller fokus shift.

Micke

För att det är nästan exakt så jag har försökt göra utan att få till några bra referensbilder. Det var därför jag ville ha tips om en något mer "vetenskaplig" approach. Tipset med en tumstock för fram/bakfokus var däremot mycket bra, det ska jag testa. Dessutom är det ett litet problem att det primärt är tele jag testar, för det innebär att jag får svårt att fokusera rätt, jag skulle behöva ta 20 bilder med varje brännvidd/bländare och sedan hitta den bästa, och därefter jämföra alla bästabilder...

Autofocus

Jag skrev följande på ett annat forum (A77 AF adjust) i går:

Senaste numret av Digital Foto för Alla (5/2013) har en artikel på 5 sidor om kalibrering av autofokus. De använder en kalibreringsenhet kallad Spyder Lenscal för ändamålet, kostar ca 700 kr på t ex Scandinavian Photo.

Jag har på min A77 använt en annan, mycket billigare metod, nämligen ett utskrivet A4-papper med mätskala på, beskrivet på http://photo.net/learn/focustest/. På den sidan finns också en länk till JPG-bilden med skalan.
Sättet att kalibrera är detsamma, men bra mycket billigare !

I artikeln i Digital Foto för Alla finns också beskrivet hur du justerar AF för 5 olika kameramärken (Canon, Nikon, Olympus, Pentax & Sony).
Notera att i artikeln står att man ska stänga av LiveView, eftersom det är fasdetekteringen som ska kalibreras. För A77 är detta ju inte nödvändigt, men testa för säkerhets skull fokus både via EVF resp LiveView.

>>>StenR

För att det är nästan exakt så jag har försökt göra utan att få till några bra referensbilder. Det var därför jag ville ha tips om en något mer "vetenskaplig" approach. Tipset med en tumstock för fram/bakfokus var däremot mycket bra, det ska jag testa. Dessutom är det ett litet problem att det primärt är tele jag testar, för det innebär att jag får svårt att fokusera rätt, jag skulle behöva ta 20 bilder med varje brännvidd/bländare och sedan hitta den bästa, och därefter jämföra alla bästabilder...

Mycket märkligt., jag har säkert något hundratal bilder kvar efter mina tester med brännvidder från 400 ner till 10mm. Har aldrig upplevt att det varit några problem med den här metoden. Har du inte skärpa på motivet bör du ju ha skärpa någonstans på tumstocken där du kan bedöma skärpan.

Micke.

Mycket märkligt., jag har säkert något hundratal bilder kvar efter mina tester med brännvidder från 400 ner till 10mm. Har aldrig upplevt att det varit några problem med den här metoden. Har du inte skärpa på motivet bör du ju ha skärpa någonstans på tumstocken där du kan bedöma skärpan.

Micke.

Jag tycker helt enkelt att det är svårt på de motiv jag valt att objektivt avgöra vad som är bra skärpa osv... Det var därför jag var ute efter något mer "konkret" såsom den efterfrågade testbilden. Antingen är linjen skarp, eller så är den det inte... Mjölkpaket hade kanske varit bättre än det jag valt, men jag ska prova den här metoden. Dock tackar jag väldigt mycket för din input!

Kör du ofta långa telen så har du ju inte många cm. skärpedjup på största bländare. och ofta kanske fokus inte ligger exakt på motivet. Men då får du ju jämföra med tumstocken. Är strecket vid 43 skarpare än vid 45 där mjölkpaketet står?
Att sen bedöma om det är tillräckligt skarpt är ju en helt annan sak. När det gäller teleobjektiv brukar det ju tyvärr till stor del vara en kostnadsfråga.

Micke.

Kör du ofta långa telen så har du ju inte många cm. skärpedjup på största bländare. och ofta kanske fokus inte ligger exakt på motivet. Men då får du ju jämföra med tumstocken. Är strecket vid 43 skarpare än vid 45 där mjölkpaketet står?
Att sen bedöma om det är tillräckligt skarpt är ju en helt annan sak. När det gäller teleobjektiv brukar det ju tyvärr till stor del vara en kostnadsfråga.

Micke.

absolut, men jag ville göra en så rättvis jämförelse som möjligt av de objektiv jag har, och tyckte inte jag lyckades genom att ställa upp ett objekt och fotografera och jämföra bilderna, men jag ska göra nya försök... :)

Fota ett lutande måttband. Ge akt på var kameran ställer in skärpan och kolla hur väl det stämmer med bildresultatet.

Jag kör med Focal PRO. Denna kalibrerar objektiv helt automatiskt (Canon) eller halvautomatiskt (Nikon) via programvara. Jag har kört den på alla mina objektiv, snabbt och enkelt!

Här har du den typ av uppställning som jag brukar använda. Test av en kompis Sigma 70-300 som hon klagade på, det var aldrig var skarpt. Inte så konstigt hon har ca 15cm frontfokus.

Micke.

Bilagor

• Testa-skärpa-1.jpg
    Testa-skärpa-1.jpg
    68.5 KB · Visningar: 1,162
  • Testa-skärpa-2.jpg
    Testa-skärpa-2.jpg
    46.2 KB · Visningar: 1,162
  • Testa-skärpa-3.jpg
    Testa-skärpa-3.jpg
    74.7 KB · Visningar: 1,161
Pratar man inte lite olika saker här?
Det ena handlar ju om AF sätter fokusen på rätt ställe eller ej.
Det andra huruvida nåt är skarpt eller ej.

Man kan ju ha ett objektiv som tex kräver nedbländning för att ge skarpa bilder, även om fokusen sitter rätt.

...eller så kan man ha fått ett objektiv där ett linselement är felmonterat och det inte blir skarpt hur man än gör...

Absolut, men då är det ju defekt... :)

Jag tänkte mer i banorna jämför ett korrekt objektiv A med ett korrekt objektiv B.
Objektiv A med bländare X jämfört med bländare Y.
Objektiv A med bländare X men på brännvid Y jämfört med brännvidd Z (givet att det är en zoom då... :) ).
osv osv

---
Notera att i artikeln står att man ska stänga av LiveView, eftersom det är fasdetekteringen som ska kalibreras. För A77 är detta ju inte nödvändigt, men testa för säkerhets skull fokus både via EVF resp LiveView.

>>>StenR
Nä, det är inte nödvändigt att stänga av LiveView på A77. Det går inte ens, eftersom den kör i LiveView hela tiden... :)

I tidigare generationer av Sonys systemkameror har det funnits omkopplare mellan OVF och ett eller t.o.m. två olika LiveView-system. Sony tyckte att det tog tid och inte var ergonomiskt att behöva koppla om mellan dessa olika system, så de eliminerade helt enkelt alla omkopplare i sina SLT-kameror.

Många har inte detta klart för sig, inte ens testare. De som har erfarenhet enbart från Canon, Nikon eller andra system, vet att autofokusen är väldigt seg i LiveView-läge - det brukar ta över 1 sekund med dessa. Att Sony skulle ha lyckats utveckla en så mångdubbelt snabbare LV-funktion att t.ex. A77 klarar att ösa iväg 12 bilder/sekund, kan många helt enkelt inte ens föreställa sig. Med autofokus och exponeringsmätning mellan varje bild! Och t.o.m. UNDER själva exponeringen... Det borde ju inte gå överhuvudtaget. Men Sony fixade ändå detta.
.

Pratar man inte lite olika saker här?
Det ena handlar ju om AF sätter fokusen på rätt ställe eller ej.
Det andra huruvida nåt är skarpt eller ej.

Man kan ju ha ett objektiv som tex kräver nedbländning för att ge skarpa bilder, även om fokusen sitter rätt.

Pratar vi verkligen om olika om olika saker? Om du kan garantera att din utrustning alltid sätter fokus exakt så går det ju bra att sätta upp ett testkarta och fotografera av och sen jämföra olika objektiv.
Jag litar varken på mej själv eller kameran till 100% därför vill jag alltid ha möjlighet att kontrollera fokus i djupled.
På de korta avstånd vi pratar om här kan du räkna med att perfekt fokus ligger ungefär mitt i skärpedjupet (Glöm 1/3 framför 2/3 bakom).
Ska man bedöma skärpan vill man väl vara säker på att man har bästa möjliga skärpa?

Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar