Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tennis - hur få bra bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
satsa på att använda en bra zoom och få med nästintill endast ansikte och de härliga ansiktsutrycken som tennisspelare är kända för.
tittar man på nätet hittar man helt enkelt inga bra tennisbilder så det är nog riktigt svårt, vad hade du tänkt göra med bilderna sen?

satsa på att använda en bra zoom och få med nästintill endast ansikte och de härliga ansiktsutrycken som tennisspelare är kända för.
tittar man på nätet hittar man helt enkelt inga bra tennisbilder så det är nog riktigt svårt, vad hade du tänkt göra med bilderna sen?

Jag har inget direkt syfte med bilderna - fotar bara för mitt eget nöjes skull.

Du kanske har rätt i att det är ont om bra tennisbilder? Att fota ansikten kan förstås var kul men jag känner att jag vill ha med en del av spelet också...

svartvit gör ju bilderna bättre i ett naffs. annars tror jag det är mer en studiomiljö som gäller, lampor, reflektorer och att få vara lite mer närvarande, ljusstarka fasta objektiv. från läktare är det inte lätt.
dina bilder är faktiskt ganska bra.

Svårt med tennis! Jag tycker du har fått till en del fina!

När du har tillräckligt många från en vinkel och det är svårt att variera bilderna så kanske du kan variera platsen du fotar ifrån och prova kortsidan. Om man vill skilja bilderna från de vanliga sportbilderna, som oftast är knivskarpa, så kan man ju prova med lite längre slutartider. Om man har tur så är det någon lite mer spexig spelare som bjuder på sig själv och då blir det lättare.

Gjorde ett försök på Stockholm Open för ett par år sedan, om det kan ge något uppslag:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.276050425761120.70726.159032340796263&type=3

Svårt med tennis! Jag tycker du har fått till en del fina!

När du har tillräckligt många från en vinkel och det är svårt att variera bilderna så kanske du kan variera platsen du fotar ifrån och prova kortsidan. Om man vill skilja bilderna från de vanliga sportbilderna, som oftast är knivskarpa, så kan man ju prova med lite längre slutartider. Om man har tur så är det någon lite mer spexig spelare som bjuder på sig själv och då blir det lättare.

Gjorde ett försök på Stockholm Open för ett par år sedan, om det kan ge något uppslag:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.276050425761120.70726.159032340796263&type=3

Tack, ja en spelare som Monfils är ju onekligen lite mer färgstark än de flesta! :) Fina bilder där!

Jag tror nog att du är inne på rätt spår - att flytta runt sig på olika platser är nog det som ger mest variation. Det är ju enkelt under de inledande dagarna.

Får göra nya försök nästa gång.

Nu har jag aldrig fotat sport, men det känns lite som att man inte har så mycket att jobba med, särskilt om du fotar från läktaren.

Om man varken kan reglera ljus, vinkel eller avstånd från motivet så kan man ju i princip bara bestämma över vilket ögonblick man vill frysa, och hur mycket man vill ha med i bilden. Visst, långa slutartider kanske men det känns lite krystat och jag skulle nog tröttna rätt fort.

Som sagt, det är inga fel på de bilder du tar just nu. Om det finns möjlighet skulle jag krypa så långt ner och så nära spelarna som möjligt, kanske experimentera med lite vida vinklar från kortsidorna.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Som sagt, det är inga fel på de bilder du tar just nu. Om det finns möjlighet skulle jag krypa så långt ner och så nära spelarna som möjligt, kanske experimentera med lite vida vinklar från kortsidorna.

Tack, på kungligas centercourt innebär ju kortsida att man hamnar ovanför spelaren och jag tror det blir svårt att få till något vettigt med vidvinkel därifrån, men skall testas. Kortsidan tycker jag känns bäst om man har väldigt mycket tele och kan fånga spelaren på andra sidan - speciellt om denne går på nät, men den här gången fick jag aldrig tillfälle att prova det.

Läktarplats ger tyvärr något begränsade möjligheter att variera bildvinklar, kanske inte så mycket att göra något åt om man inte är krediterad?
Annars verkar det mest handla om timing, att försöka skjuta bilden i precis rätt ögonblick.

Hej

Jag fotade på Stockholm Open i veckan, jag fotade från de allmänna läktarna, på långsidan. Jag tycker det är svår att få till bra bilder. De blir lätt lite tråkiga.

Här är en länk till resultatet av mina försök:

http://www.orrspelet.se/bilder/public/Sport/2013-10-16 Stockholm Open/index.html

Ser gärna fram emot tips på hur jag kan göra bättre, vad gäller inställningar, efterbehandling och vinklar.

Anders

Gallra.

Gå närmare / mer tele.

Variera bilderna mer.

Flytta runt.

...

Gallra.

Gå närmare / mer tele.

Variera bilderna mer.

Flytta runt.

...

Tack för tipsen.

Gallra - absolut! Det känns bara så deppigt att komma hem med 600 bilder, gallra ner till 50 och sedan inse att det nog bara var 2 eller 3 som höll måttet...

Närmare/tele - ja kanske, man jag tycker det finns ett värde i att få med hela spelare och vill man dessutom ha bollen i bild är det riktigt tufft att komma nära.

Variera och flytta runt - absolut.

Annars verkar det mest handla om timing, att försöka skjuta bilden i precis rätt ögonblick.

Ja, den här typen av fotografering är väl ändå gången jag tycker att 5Dmk3 saknar något, flera bilder per sekund gör det onekligen lättare att tajma bilden. Har märkt samma sak när jag fotar golf. Med 7D kändes betydligt enklare att få med rätt position än vad det gör med 5D.

Tack för tipsen.

Gallra - absolut! Det känns bara så deppigt att komma hem med 600 bilder, gallra ner till 50 och sedan inse att det nog bara var 2 eller 3 som höll måttet...

Närmare/tele - ja kanske, man jag tycker det finns ett värde i att få med hela spelare och vill man dessutom ha bollen i bild är det riktigt tufft att komma nära.

Variera och flytta runt - absolut.

Nära bilder brukar ge bättre känsla tycker i alla fall jag.

Och gallring är svårt...det heter inte "kill your darlings" för intet.

Hellre 2-3 bra bilder än 10-15 mediokra.

Vilka kommer kommas ihåg i efterhand?

(Det händer att jag kommer hem med 600 bilder och NOLL är keepers, enda behållningen är att det jag provade vid det tillfället inte funkade)

Hellre 2-3 bra bilder än 10-15 mediokra.

Du har helt rätt, speciellt om man ser det ur ett proffs perspektiv. Nu fotar jag ju bara som amatör, går på tennis vart annat år. Då känns det ju lite fjuttigt när polarn frågar, "fick du några bilder från igår?" och man bara har lagt upp 3 stycken. :)

Men visst, du har helt "rätt" i att genom att ta med för mycket så sänker man snittet och därmed blir upplevelsen sämre.

Då känns det ju lite fjuttigt när polarn frågar, "fick du några bilder från igår?" och man bara har lagt upp 3 stycken. :)

Alltså ärligt talat, det där tankesättet gör mig så fruktansvärt upprörd att jag blir illamående. Varför strävar alla efter kvantitet istället för kvalitet idag? Vad är det för en jädra hets? Den är ju totalt meningsslös och leder ju ingenstans? Förstår inte heller vad ens "vänner" skulle få ut av att titta 300 nästan likadana bilder... men av någon anledning är det något alla vill lägga tid på i dagens stressade samhälle.. Jag tycker det liknar en mass-psykos jag..

Du har helt rätt, speciellt om man ser det ur ett proffs perspektiv. Nu fotar jag ju bara som amatör, går på tennis vart annat år. Då känns det ju lite fjuttigt när polarn frågar, "fick du några bilder från igår?" och man bara har lagt upp 3 stycken. :)

Men visst, du har helt "rätt" i att genom att ta med för mycket så sänker man snittet och därmed blir upplevelsen sämre.

Du kan väl svara, jo de här är de jag är mest nöjd med.

Alltså ärligt talat, det där tankesättet gör mig så fruktansvärt upprörd att jag blir illamående. Varför strävar alla efter kvantitet istället för kvalitet idag? Vad är det för en jädra hets? Den är ju totalt meningsslös och leder ju ingenstans? Förstår inte heller vad ens "vänner" skulle få ut av att titta 300 nästan likadana bilder... men av någon anledning är det något alla vill lägga tid på i dagens stressade samhälle.. Jag tycker det liknar en mass-psykos jag..

Såg du inte min smiley?

Om du blir så fruktansvärt upprörd över det hela kanske du skall sluta läsa och skriva i den här tråden - för några konkreta råd hade du tydligen inte!?

Exakt.

"Hur är läget, Wolfgang? Har du skrivit på sistone?"
"Äsch - en enda konsert. Bara en enda."
http://www.youtube.com/watch?v=DVXFONkLPok

Och för att även kommentera dina frågor.

Jag strävare inte efter kvantitet, däremot finns det en avvägning mellan kvantiet och kvalité. När man fotar sport så finns det ofta ett visst mått av dokumentation med. Har man fotat en tennismatch vill man sannolikt ha bilder på båda spelarna. Jag valde inte ut 300 bilder, utan 50. Visst säkert fler än vad som behövdes men samtidigt ingen omöjlig mängd att smälta.

Sedan är det ju så att för en tennisnörd, golffreak eller racing entusiast är det skitskoj att studera detaljer i bilder. Hur man kommer till bollen, vilka vinklar har man i uppvridningen, hur nära curbsen var man på varv tre.

Alltså, sportfoto tycker jag ibland kan kräva att man faktiskt tar med en och annan bild som kanske inte fotografiskt är klockren men ändå säger betraktaren något.

Tycker i alla fall jag. Mass-psykos, tja det tycker jag är något helt annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar