Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom till min 550d, vilken rekomenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som nybörjare kan det vara svårt att bedömma om ett objektiv är i bra skick eller inte. Så min rekomendation blir till att köpa ett nytt 70-200 F/4 då det kostar strax över 5700 vilket är hyffsat tätt intill begagnat priserna.

IS eller inte är en annan femma, plånboken spelar ju stor roll här. IS versionen är skarpare. Men gällande skakningsoskärpa är alltid detta en bra tumregel: slutartiden skall alltid minst vara 1 genom brännvidden... ex. brännvidden är 200mm, ja då bör man inte gå under 1/200 del sekund.

Samtidigt ger bra handhållningsteknik resultat där efter, men det är ngt som man lär sig relativt snabbt, och utan IS är det lätt att se ens eget resultat direkt i sökaren :)

Har själv bra erfarenhet här då jag tyckte det var svårt att hålla EF 400 5.6 stilla i vind och samtidigt direkt kunna se en fågel "utanför" kameran, för att kort därefter plocka fram den och hitta den i sökaren snabbt, när fåglarna befinner sig på kort avstånd.

Köp ett nytt 70-200 F/4 så slipper du bekymmer. Det var mitt nästa objektiv till min 350D efter 18-55'an för ett bra par år sedan.
 
Gav mig in i djungeln för att hitta en schysst telezoom till min 550d men det enda jag fann var huvudvärk =(

Hittade till slut Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM som verkar vara helt okej och är väll just nu smärtgränsen för vad ett till objektiv får kosta, ca 4-5000kr.
Tyckte jag läste att den skulle vara bra vid panorering när man filmar, något jag gör till och från..


Eller finns det andra märken på telezoom ni kan rekomendera till en 550d?


Tacksam för all vägledning jag kan få!
/Lanke

Leta efter ett begagnat 70(80)-200 f/2.8. Bör gå att hitta för runt 5000 kr. Ett mycket användbart objektiv med hög optisk kvalitet.
 
Nu kanske jag bara repeterar vad som redan är sagt men jag tycker att det tål att sägas.
Jag fick mitt 70-200 för 2 veckor sen och jag blir lika förvånad varje gång jag använder det. Den enorma kvalitén på mekanik och optik. En sak som inte nämns tillräckligt mycket när man pratar om 70-200:an är dess otroliga autofokus man kan fånga saker jag inte trodde var möjligt innan. Om du inte har jätte bråttom så råder jag dig att vänta och leta efter ett begagnat 70-200 för en trevlig peng. (Eller att åka till USA där du kan få det för 4500kr nytt)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.