Annons

Telezoom inför safariresa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fahlis

Ny medlem
Åker på semester till Tanzania om ett par veckor och vill ha tips på ett bra zoomobjektiv till min Canon EOS 500D
Tips mottages tacksamt.

Det är framför att allt safarin som jag vill kunna ta bra bilder på. Bilsafari - också genom fågelområden.
Det skrivs en del om Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS USM.
Är det det man ska ha eller rekommenderas någon något annat.
Om man vill ha ett objektiv som är några tusenlappar billigare, vad rekommenderas då?

Inte samma räckvidd, men annars mycket trevligt objektiv, Canon 70-200/4L IS. Men frågan är om den räcker till... Objektiv vet är mycket lätt (ungefär halva vikten av 100-400), samt väder-/dammtätad vilket inte 100-400 är. Den finns även en äldre version av 70-200 som saknar väder-/dammtätning och IS, dock nästan halva priset. Även den är mycket trevlig objektiv. Men, IS är helt underbart på teleobjektiv när man inte kan använda stativ

Sedan finns det flera andra märken, som t.ex. Sigma har flera intressanta objektiv, bland annat denna och denna. Men hur bra dom är törs jag inte uttala mig om.

Några allmänna tipps;
Många minneskort och batterier. Kolla även upp hur ni skall bo. När jag var på safari bodde vi på en ekologisk camp som använde solpaneler och bilbatterier för ljus, detta gjorde att vi inte hade något eluttag i rummet (egentligen ett tält).

Även en beanbag var av stor nytta, men fyll den på plats. Antigen syr du en själv, eller så kan du beställa den från t.ex. Wildlife Watching Supplies.

Det dammar massor! Rengörningsgrejor för kamera och objektiv är att rekommendera. Och dammsäkra väskor att förvara dessa i när du inte använder dem.

-- Nicke

Senast ändrad:
Det skrivs en del om Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS USM.
Är det det man ska ha eller rekommenderas någon något annat.
Under mina ganska många dagar på safari har 100-400 i praktiken suttit på hela tiden. Ibland önskar man förstås ännu längre brännvidd, men...

Komplettera med normalzoom på ett andra kamerahus (eller en bra kompaktkamera). Du kommer inte att hinna byta objektiv.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto