Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv till Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Accagas

Ny medlem
Hej!

Jag har en Nikon D40 med ett 18-55 objektiv.
Nu har jag för avsikt att skaffa ett teleobjektiv. Jag har främst tittat på två:
* Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED
* Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro New
Vilket är att rekomendera?
Kommer man "sakna" området mellan 55-70 om man väljer ett 70-300 objektiv?
Eller finns det något annat objektiv man bör ha i åtanken?

/Matti
 
Jag tycker du ska välja Nikons 55-200 mm med VR. Plastigt som tusan men faktiskt bra optisk kvalitet.

Sigmas 70-300 med fusk Macro är int elika bra som Nikons objektiv och Macrot är som sagt inget äkta.
 
D40 och tele

Hej!


Svårt att ge tips, men.....

Mitt tips är att hitta ett tele som inte är för tungt speciellt med tanke på kamerans fysiska litenhet.

De objektiv du nämner är väl bra för den prislapp du verkar vara beredd att betala, det mesta som finns att köpa är bra

Tänk efter under vilka förhållanden du använda objektivet bättre och dyrare gluggar är ofta tunga men ljusstarka.

En liten katt bland hermelinerna är väl nikons 18-200 som många verkar gilla dock klart dyrare.

Bildkvaliteten på nikon telezoom diskuteras just nu i ett annat forum...kolla där oxå.

Jag tror du blir nöjd med nikon det är en nog bra kompromiss, map pris, bildkvalitet, vr osv

För övrigt tror jag inte man saknar 15 mm mellan två objektiv, om jag får tala för mig själv, jag är sällan så noggrann/petig. Det funkar ju ofta att man bara har med sig med ett fast 35 mm, då saknar man ju i princip alla andra brännvidder.

Hans
 
Förlåt att jag hoppar in, men svaret är att med riktig makro eller äkta makro menas vanligen att man kan avbilda i skala 1:1, dvs objektet blir lika stort på sensorn som i verkligheten. Fuskmakro klarar inte detta men har en hyggligt bra närgräns, som kan ge 1:2, 1:3 eller sämre förstoring (det varierar från objektiv till objektiv).

Vad menar du med att det är ett fusk macro?

/Matti
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.