Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleconverter till Nikon AF 80-200 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

MagArne

Medlem
Jag har ett gammalt Nikon AF 80-200 f/2.8 skjutzoom som jag tycker blir lite kort nu när jag bytt från en D300 till D700 fullformat.

Vet ni experter vilka teleconverter som fungerar bra med detta objektiv?
Är det något jag bör tänka på när jag kör med TC?
 
Det här objektivet har få ED glas så det blir lätt CA redan utan TC. Kör man TC måste man ha de äldre från Nikon eller tredjeparts som stödjer skruvdrift. Då 300/4 PF har kommit har AF-S 300/4 fallit i begpris till runt 5.500:- och är värt att titta på annars. Ett annat alternativ är en beg Sigma 120-400 OS för 3500:- som säkert ger bättre bildkvalitet, och d u bildstab för bara ett par tusen mer än en TC till din 80-200.
 
Prisvärda teleobjektiv är ju ett klart intressant alternativ på lösning :)

Såg att både Tamron och Sigma har 150-600mm för ca 10.000kr. Är de användbara till fågelskådning tro?
 
Prisvärda teleobjektiv är ju ett klart intressant alternativ på lösning :)

Såg att både Tamron och Sigma har 150-600mm för ca 10.000kr. Är de användbara till fågelskådning tro?

Jag har inte testat dessa men de skall vara klart prisvärda. Sigma har två olika 150-600, en "contemporary" och en "sport". De är avsedda för natur och fågelfoto med tanke på storlek och bländare. Är hyfsade prestanda vid lång tele under 50.000:- det man söker för sin Nikon är dessa bra alternativ.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.