Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tekniknördar!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-C

Avslutat medlemskap
Japp, titeln är medvetet provocerande. Jag tvekade länge innan jag skrev detta inläggg, för jag vill egentligen inte klanka ner på teknik intresse, speciellt inte när jag har det själv. Men jag anser att....hmmm...nu ska jag försöka uttrycka mig diplomtaiskt....om fotosidan, eftersom den är totalt dominerande I Sverige, ska representera Sveriges fotografi och fotografer, behövs det en kraftig motpol. Motpol? Till vad? Till tekniknörderiet. Jag är bara en liten plutt i den internationella fotografin, men ändå känner jag att jag har rätt till en åsikt (och kanske någon lyssnar?) eftersom jag har på olika sätt deltagit i den "fotorelaterade internationella världen". Och...min syn och erfarenhet om än dock så liten, är att jag har ingenstans, inom nåt område skådat maken till teknikfixering. Det är i sig inget fel, därör tvekar jag att skriva detta inlägg. Egentligen ska jag väl bara konstatera fakta, ta en öl och titta på på Bingolotto :) Men det finns ju många som är helt nybörjare och vill ge sig i det underbara. För underbart är det ju. Vilken uppfattning får dom? En student till exempel, har oftast väldigt lite pengar attt röra sig med. Att man måste ha en utrustning som kostar 150 000 kr är rent nonsens. Brus på 1200 ISO är ovidkommande. Bra bilder skapas med hjärnan och hjärtat, och på den punkten ger jag mig aldrig :O
 
Iaktagelseförmåga och självkritik...

... tycker jag är grundläggande för bra fotografi. Dels för att kunna se, dels för att kunna se brister och ständigt förbättra sig. Mycket väl använt i analysen av detta inlägg. Så rätt man kan ha !! Huvudet på spiken (en Super chrome-vanadium spik men galvaniserad ytbehandling, limited edition 4tum förgyllt huvud á 120kr st) *asg*
Även själv tekniknörd, men åtminstone väl medveten om problemet och med ständiga försök till bättring (ivrigt påhejad av en kompis med en Nikon FM2 och ett 50/1,4 som enda utrustning med vilken han tar fantastiska bilder).
Med hopp om bättring för fotosidan, Niclas Vestman ;-)
 
Re: Re: Tekniknördar!!!!

sagan skrev:
Tar man merparten av sina bilder vid ISO 1200 eller mer så är det inte på något sätt ovidkommande.

Jo, det är det. Vem bryr sig? Jag bryr mig, du bryr dig, o alla andra nördar. Men sen? En bra bild är inte lågt brusvärde. Det är det jag försöker framhäva.
 
Tja..

..du har så rätt. Upplever själv samma teknikfixering. Den är däremot inte alls oviktig. Men uppskattar inlägg och analyser avseende teknik när dessa ges av fotografer.
Att hitta trådar om "vad tror du en 10D kostar til jul" eller "vilken optik skall jag välja till en 20D" är kanske inte riktigt rätt forum om man är intresserad av bild och egentligen är teknikagnostiker.
Sen e det ju ytterligare en annan femma att vissa analogfanatiker inte riktigt ser vitsen med digitalbild. Däremot, att frälsta digitalbrusanorektiker hellre diskuterar brus på ultraisotal än komposition bekräftar bara ditt inlägg. För mig är en bra bild, en bra bild oavsett vägen dit. Kanske skulle ett "underforum" skapas som bara diskuterar bild, inte hur, vilken kamera, vilken version av PS eller annat tjafs fick diskuteras.
 
Jag skriver mycket och gärna om prylar och teknik.
Det betyder INTE att jag inte lägger mest vikt ned vid just bildskapandet både med och utan kamera!

Teknikfixeringen behöver i sig själv absolut inte vara ngt direkt negativt alls. Om det tar överhanden så skadar ju inte det den som har ett genuint intresse. Den som brinner för att skapa drunknar inte i teknikfixeringen.

Visst är det mycket teknikprat på fotosidan, håller helt med.
Men är det så underligt om vi tänker efter?,, Konst/bild-rellaterade diskurser deltar många i politiskt rellaterade likaså. Dessa diskurser kräver en del insikt till tider, dessutom så krävs det ett annat utvecklat språk för att prata om visuell kommunikation, konst etc. Att surra om prylar är ofta enkelt eftersom det är fysiskt existerande teknik det handlar om.

Att reagera mot prylfixeringen kan vi göra Men varför igentligen. De som brinner för att skapa, de som brinner för den senaste tekniken eller teknik generellt kommer att göra det. Jag tror inte den ena gruppen drunknar i den andra.

Alla sorter måste tillåtas sin plats här. Både bildskapare och prylnissar.

Om jag inte ägt mitt prylintresse hade jag inte skapat i den kvalitet jag gör idag, vare sig den är hög eller låg. En sak är säker, mina bilder har inte blivit sämre efter en hel del tekniksurreri!

Mvh Niclas,
 
Re: Re: Re: Tekniknördar!!!!

Hans-C skrev:
Vem bryr sig? Jag bryr mig, du bryr dig, o alla andra nördar.

Är det inte lite lågt att kalla folk för nördar här.
Varför inte tekniknissar eller teknikpratare,,,

Mvh Niclas, som märker ord, för första gången tror jag;)
 
Re: Re: Re: Re: Tekniknördar!!!!

Niclasfoto skrev:
Är det inte lite lågt att kalla folk för nördar här.
Varför inte tekniknissar eller teknikpratare,,,

Mvh Niclas, som märker ord, för första gången tror jag;)

Varför då? Jag tycker ordet nörd är hur ballt som helst. Kallar mig själv fotonörd så ofta jag kan! ;-)
 
Hans-C skrev:
Japp, titeln är medvetet provocerande. Jag tvekade länge innan jag skrev detta inläggg, för jag vill egentligen inte klanka ner på teknik intresse, speciellt inte när jag har det själv. Men jag anser att....hmmm...nu ska jag försöka uttrycka mig diplomtaiskt....om fotosidan, eftersom den är totalt dominerande I Sverige, ska representera Sveriges fotografi och fotografer, behövs det en kraftig motpol. Motpol? Till vad? Till tekniknörderiet. Jag är bara en liten plutt i den internationella fotografin, men ändå känner jag att jag har rätt till en åsikt (och kanske någon lyssnar?) eftersom jag har på olika sätt deltagit i den "fotorelaterade internationella världen". Och...min syn och erfarenhet om än dock så liten, är att jag har ingenstans, inom nåt område skådat maken till teknikfixering. Det är i sig inget fel, därör tvekar jag att skriva detta inlägg. Egentligen ska jag väl bara konstatera fakta, ta en öl och titta på på Bingolotto :) Men det finns ju många som är helt nybörjare och vill ge sig i det underbara. För underbart är det ju. Vilken uppfattning får dom? En student till exempel, har oftast väldigt lite pengar attt röra sig med. Att man måste ha en utrustning som kostar 150 000 kr är rent nonsens. Brus på 1200 ISO är ovidkommande. Bra bilder skapas med hjärnan och hjärtat, och på den punkten ger jag mig aldrig :O

Det är svårt att se objektivt på det eftersom man hängt här ett tag, dessutom är jag inte alls lika aktiv längre ( jo att babbla i forumen isåfall)
men det känns lite som att man kommer till en sida där det finns väldigt mkt konkret kunskap att hämta och mkt kompetens.Allt från kameraväskor till mörkrumsarbete.Sen nånstans där bakom så ligger det bilder. Jag kan känna att det finns en obalans mellan den konkreta kunskapen som man vill ha, "hur mäter jag ljuset"? " hur framkallar jag"? osv osv och den inspirerande sidan som inte är direkt eller konkret på samma sätt.
Ja, nåt sånt känner jag.
 
Dethär med tekniknördar är absolut inget nytt fenomen.
Innan man jämförde brus jämförde man korn mellan olika filmer.
"Äh, inte behöver man snabbare film än ISO50." Sas det säkert vid något tillfälle i tiden.
"Vem behöver motordrift, jag planerar mina bilder" sas det nog vid ett annat tillfälle.
"Autofokus är för lata töntar" kom nog nåt år efter det.

Tekniken går framåt hela tiden och det kan man inte göra någonting åt.
Men faktum kvarstår att de som skapar bilder "skiter i" tekniken och bryr sig mer om resultatet och blir så irriterade av nymodigheterna och alla som pratar om teknikens nya under konstant att man blir rena motsatsen, en bakåtsträvare. (Jag hör till dessa ;)

Sen har vi dem som vill ha det senaste, konstant. De lägger sån tyngd vid att alltid ha den bästa utrustningen att de glömmer bort Bilden. Kanske bristfälligt självförtroende eller annat som spökar också?
Men i det stora hela spelar det ingen roll, skulle ingen köpa det senaste inom kameravärlden så skulle inte tekniken gå lika snabbt framåt.
Och vi som inte är lika intresserade av att ha den senaste tekniken fortsätter att ta bilder med den utrustningen vi har.

/Henri
 
Ett exempel;

Artiklarna. Det finns artiklar som " Så här slätar du ut rynkor i PS" eller " Tips när du använder blixt"

Sen kan man tänka sig andra slags artiklar som är mer av filosofisk art och som inte ger ngr direkta eller konkreta råd utan mer funkar som inspiration eller frågeställare. Tex några av dom som Terje har skrivit

Jag tycker man skulle göra en indelning där
 
Är det sunt att vara extremt intresserad av prylar, att ha dem som mål för sin hobby? Precis som en del intresserar sig mest för sina bilar t.ex och inte så mycket att åka med dem, som ju borde vara det primära? Alltså prylen som sådan och inte det man kan göra med den.

För den med foto som intresse borde bilden vara det viktigaste. Prylarna (utrustningen) är medlet att nå målet (en bra bild). I den egenskapen är prylarna inte oviktiga att diskutera. Men diskussionerna handlar tyvärr ofta om sådant som kanske har mindre betydelse för bildresultatet. Canon 300D eller Nikon D70 t.ex.

En person som bygger sin bil och sedan har den i garaget och för utställning t.ex är sund enligt mitt förmenande. Men den som köper bilar och bara har dem i garaget utan att använda dem är inte sunda. Inte heller de som bara vill visa upp sin nyinköpta bil och som kanske inte heller behöver alla finesser och prestanda den har. De sunda fotoprylnissarna är alltså de som bygger sina kameror själva och sedan njuter av sina skapelser. Ändå sundare blir det när man fotograferar med kamerorna och försöker åstadkomma en bra bild. De osunda prylnissarna är då de som införskaffar en massa sofistikerad utrustning men som inte har intresse av att använda den eller kanske saknar kunskapen och förmågan att göra det och som heller inte försöker så mycket utan mest vill visa upp sina dyra grejor.

Filosoferat av en som nyss proppat datorn full med ny hårddisk, nytt grafikkort och nytt operativsystem. Och som senaste året köpt 2 nya kameror och ett nytt förstoringsobjektiv. Fast jag har använt allt och producerat bilder så att min fru och mina barn klagar hejvilt. Tur att de har sådan förståelse ändå och inte kastat ut mej.

Hälsningar, Nils, som nu börjar sitta vid datorn lite mera igen efter nattliga långvistelser i ett fix- och selendoftande mörkrum.
 
Hans-C skrev:
En student till exempel, har oftast väldigt lite pengar attt röra sig med. Att man måste ha en utrustning som kostar 150 000 kr är rent nonsens. :O


Kan du please nämna ngn prylnisse här på fotosidan.se som påstår det,;)?
Jag har svårt att hitta ngn och jag har nu sökt länge både här och i mitt minne om ngt jag läst,,



/Vh Niclas,
 
Re: Re: Tekniknördar!!!!

Niclasfoto skrev:
Kan du please nämna ngn prylnisse här på fotosidan.se som påstår det,;)?
Jag har svårt att hitta ngn och jag har nu sökt länge både här och i mitt minne om ngt jag läst,,



/Vh Niclas,

Okej...då är det väl dags att någon axlar manteln i så fall!

Jag skulle nog vilja hävda att man behöver en utrustning för minst 150 000 kr om man över huvud taget ska kunna ta riktiga bilder! ;-)

/Joakim - som just blev en prylnisse :)
 
Om du frågar någon om vägen från A till B vill du antagligen inte att denne istället berättar vad du ska göra när du kommer till B. Det vet du antagligen redan. Du vill först och främst veta hur du tar dig dit.

Jag tror det är därför många uppfattar forumen som teknikfixerade. Det är mest frågor om "hur" och inte "vad". Att ur detta dra slutsatsen att de flesta är "nördar" (vad nu detta betyder) är nog lite förhastat.

Jag tror alla fotografer redan har många drömmar om de perfekta bilderna. Men det som är enklast att diskutera är hur man praktiskt får till de olika momenten i bildskapandet, dvs teknikprat.

Jag tror också att paradoxalt nog genom att just bolla teknikfrågor i överflöd, ger vi en distans till tekniken. Kunskap ger distans. Efter ett tag släpper man som nybörjare i någon mening övertron på tekniken, man inser hur marginella dessa tekniska vinster är, och hur oproportionerligt stora kostnaderna är.

Så kanske vi ska se forumen mer som en länk mellan önskan och mål, en genomfartsplats, som man gärna återkommer till för ny kunskap när den behövs.
 
I forumen pratar vi mest teknik, medans vi i bildkritik poolen pratar mest om själv bilden. Så det jämnar ut sig. Så vad tjafsar ni om?
 
Måste nog hålla med om att det är ett förfärligt prat om teknik, eller rättare sagt prylar...

Inte så väldigt mycket hur, vilket kan vara intressant, utan med vad... Vilket jag för det mesta finner ointressant.

Underligt, mestedels manligt fenomen, egentligen. Men personligen så undrar jag ju varför det är intressant att veta tillverkaren på kameran som tog den där bilden som jag tittar på?

Nån som någonsin råkat höra ex. två snickare sätta sig å disskutera vad det kan ha varit för märke på hammaren som slog i den där spiken?
 
BenHur skrev:
Måste nog hålla med om att det är ett förfärligt prat om teknik, eller rättare sagt prylar...

Inte så väldigt mycket hur, vilket kan vara intressant, utan med vad... Vilket jag för det mesta finner ointressant.

Underligt, mestedels manligt fenomen, egentligen. Men personligen så undrar jag ju varför det är intressant att veta tillverkaren på kameran som tog den där bilden som jag tittar på?

Nån som någonsin råkat höra ex. två snickare sätta sig å disskutera vad det kan ha varit för märke på hammaren som slog i den där spiken?

Kamera är inte så intressant, däremot vilket objektiv tycker jag är både relevant och intressant.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.