Annons

Teckensnitt och upphovsrätt?!

Produkter
(logga in för att koppla)

KinaO

Aktiv medlem
Jag vet att jag hört att upphovsrätt gäller för teckensnitt....Men mer än så vet jag inte. Har googlat, men blir som inte klockare.

Om man fotar en bild, skriver en text på den i Photoshop och sen lägger upp den på nätet.
Kan man åka dit då för att man använder ett visst typsnitt på texten?

Typsnitt är skyddade. Kolla på t ex Dafont.com som har massor med fonts. Vissa kostar, vissa är gratis för privat användning men du behöver betala som företag och andra är gratis för alla :)

Det beror på varifrån typsnittet ( eller fonten borde man säga i det här sammanhanget ) kommer ifrån. Om det är installerat i din dator när du köpte den eller följt med någon mjukvara du köpt har du din fulla rätt att använda det. Det kan finnas restriktioner om du använder typsnittet i kommersiellt syfte.
Du har hittat ett gratis typsnitt på någon sida på nätet, typ Dafont , inga problem förutsatt att det inte står något om restriktioner vid just det typsnittet. (Kolla bara att det är komplett - innehåller alla tecken även å,ä och ö.)
Du har fått typsnittet (fonten) på outgrundliga vägar. Kolla upp noga, då befinner du dig antagligen på fel sida av en gråzon. Många typsnitt skvalpar runt på vägarna mellan byråer och tryckerier...

Alltså om du inte har licens på ett typsnitt kan du åka dit.

Tack för svar!

Hmm...Ja som jag skrev så gäller det ju nu om jag skriver en text på en bild i Photoshop.

Photoshop har jag ju köpt. Och teckensnitten där följde ju med programvaran... Är det ok i det här fallet då?

Tack för svar!

Hmm...Ja som jag skrev så gäller det ju nu om jag skriver en text på en bild i Photoshop.

Photoshop har jag ju köpt. Och teckensnitten där följde ju med programvaran... Är det ok i det här fallet då?

Photoshop visar alla typsnitt som finns i datorn så att Photoshop är lagligt gör inte att typsnitten är det.

Precis så. De typsnitt som följde med i Photoshop eller annan programvara är fullt lagliga att använda och så klart även de som ursprungligen ligger i Windowsmappen ( om du har PC) eller i bibliotek/fonts. Och är såklart tillgängliga i Photoshop även de.
Sånt du har betalt för eller är uppenbart gratis är inget juridiskt problem med.

Precis så. De typsnitt som följde med i Photoshop eller annan programvara är fullt lagliga att använda och så klart även de som ursprungligen ligger i Windowsmappen ( om du har PC) eller i bibliotek/fonts. Och är såklart tillgängliga i Photoshop även de.
Sånt du har betalt för eller är uppenbart gratis är inget juridiskt problem med.

Ursäkta att jag är petig men gratis kan mycket väl vara förknippat med villkor. T ex "gratisversionen får ej användas kommersiellt".

Rätt uppfattat. som jag skrev i mitt första inlägg:
Du har hittat ett gratis typsnitt på någon sida på nätet, typ Dafont , inga problem förutsatt att det inte står något om restriktioner vid just det typsnittet. (min kursivering)

Om det är villkor är det inte gratis, åtminstone inte fullt ut. I värsta fall får man väl läsa det finstilta.

( Allt som någon skapar har skapat är förknippat med upphovsrätt, dina bilder och mina. Så gäller även typsnitt som är skapade av någon. Det är sällsynt att de bara poppar upp så där ur tomma intet. men skapar man typsnitt, eller bilder, vill man nog få in lite flis för det, eller åtminstone nån form av uppskattning. Därför kan man låta andra få ta del av sina alster, så kallad copyright - rätt att kopiera i mer eller mindre mån. När det står att någon har copyright betyder det inte att denne fritt disponerar verket, bilden eller vad det nu är utan har helt enkelt förhandlat sig till, köpt rätt att göra x antal kopior, använda i x antal sammanhang under en viss tid tid. Så man kan säga att du med din licens på typsnitten helt enkelt har skaffat dig en copyright på typsnitten. Enkelt eller hur?:)

De vanligaste typsnitten som Ariel, Times New Roman osv. är fria att använda sen finns Helevtica, Myraid, Universal och fler som man måste "köpa" för att använda. Jag har köpt ett antal typsnitt som jag nämnt här samt två till som Hessian t.ex.

Typsnittet Universal ägs av filmbolaget med samma namn. Här är en annan sida med många bra gratis fonter: http://www.abstractfonts.com/

Rätt uppfattat. som jag skrev i mitt första inlägg:
Du har hittat ett gratis typsnitt på någon sida på nätet, typ Dafont , inga problem förutsatt att det inte står något om restriktioner vid just det typsnittet. (min kursivering)

...

Nu är det tyvärr tvärtom, står det inget vet man inte om man kan använda fonten som man vill, tex kommersiellt.

Det måste explicit stå att det är ok att använda fonten till det du vill och det är du som måste göra bedömningen om informationen stämmer. Det finns tråkigt nog gott om fonter och bilder där det står gratis men i själva verket piratkopierade där den som delade ut bilden/fonten vill bara få besökare på sin sajt.

Det är lite samma sak som med bilder, står det inget kan man inte räkna med att man kan använda den.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar