Annons

Tar man inträde för utstälningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

theharis

Medlem
hejsan!


Jag funderar på att ha en utställning med rockfotografier, och bjuda massa folk man känner o kanske försöka skicka ut reklam till olika föreningar som skulle vara intreserade o så.

Min fråga är då om man brukar ta inträde för sånt, eftersom jag aldrig (dumt nog) går på sånt, och isåfall hur mycket. jag är verklgien inte intreserad av att tjäna pengar på detta, det är mest för att försöka gå 0 på det, jag menar en 50x70 förstoring som man i det fallet skulle behöva ha några stycken av kostar ju uppåt 500 kr eller nånting.

mvh/haris
 
Jag skulle nog säga att som okänd fotograf gör man det inte, man försöker sälja kopior istället. Ev. boka in ett jobb åt någon. Se det som reklam för dig själv.

En kopia behäver inte kosta dig 500:- det låter dyrt. Jag brukar använda Fotolabo som ger bra kvalitet för bra priser. En 50x75 går på 199:-

Greven
 
Jag tycker nog inte heller att inträde till din utställning vere en god idé. Satsa hellre precis som Daniel säger på att försöka sälja kopior.


Tänkte du ha utställningsbilderna i 50x70cm? Inte för att jag är ngn expert, men min tanke var att skall du ha så stora bilder borde det vara ett mkt stort rum för att de skall komma till sin rätt...eller?
Jag hade nog valt 30x45 som störst tror jag.

Jag brukade också använda fotolabo tidigare. Har varit väldigt nöjda med deras produkter. Men en stor nackdel med dem tycker jag är leveranstiden som aldrig för min del understigit 7 dagar utan snarare legat på 8-10 dagar. Det tycker jag är segt :(

Numera nyttjar jag Crimson, de levererar oftast inom tre dagar


/C
 
har du tagit kontakt med kulturkontoret i din kommun? Finns en viss möjlighet att ansöka om arbetsstipendium, men det måste vara inlämnat i förväg.
 
Tack så jätte mycket för alla bra tips, nu är jag mycket klokare! misstänkte nästan att man inte kunde ta inträde.
Jag tänkte kanske inte ha så många bilder i 50x70 för att det är som du säger, det gör sig inte bra i små rum, men jag tänkte i alla fall två, mer för att verka profesionell egentligen, dessutom är det en sån otroligt härlig känsla att ha en så stor bild som man själv har tagit =)
men köper folk verkligen kopior? och hur stora ska man göra och vad kan man ta betlat per sån? jag menar tänk ingen köper, så står man där med massa dyra kopior som man inte vet vad man ska göra av...

Jag tittade på Fotolabo och som jag uppfattar det gör dom förstoringar bara från digitalt eller har jag fel? jag fotar nämligen på film.

Söka olika former av bidrag, det tänkte jag inte ens på, tack!
 
Fotolabo gör förstoringar från negativ också, bara att skicka in till dem det negativ förstoringen gäller. Negativet får du i retur i samma förpackning som din förstoring.

Vad du skall ta betalt för dina bilder är nog mkt upp till dig själv. När jag säljer bilder så har jag som mål att jag iaf skall gå jämt upp, dvs få betalt för mina utlägg i samband med framkallning och porto. Sedan lägger jag kanske på en liten slant extra som betalning för mitt arbete.

Men nu klassar jag mig själv som ren amatör och därav tycker jag inte att jag kan ta för mkt betalt.


/C
 
Ett annat alternativ, som jag har använt mig av, är att istället för att skicka iväg negget (jag har väldigt dåliga erfarenheter av Posten) så skannar jag det i en negskanner och skicka iväg över nätet som en digitalfil, det fungerar utmärkt.

Greven
 
ja det är sant! då kan man modifiera dom lite om man behöver också, hur stort (vilken upplösning och så) behöver man scanna för att det ska räcka till 20x30 koipor, eller tillome 50x70?

om jag gick på fotoutställning och skulle köpa kopior skulle man ju villa ha kända band man tycker om...finns det folk som köper kopior bara för att dom är snygga, även om de inte har hört talas om bandet?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.