Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Nu har jag känt litet på det och provskjutit de första bilderna. Byggkvaliteten känns riktigt bra, inte ett dugg plastigt. Snabb och tyst autofokus. Ett par exempelbilder, endast beskurna, månen ca 50% crop, gardintyget ca 100%. Tagna med min 7D, bländare 6,3, 600mm. Månen är handhållet, den andra med stativ.
 

Bilagor

  • IM7_2042.jpg
    IM7_2042.jpg
    21.3 KB · Visningar: 229
  • IM7_2052.jpg
    IM7_2052.jpg
    88.6 KB · Visningar: 156
Nu har jag känt litet på det och provskjutit de första bilderna. Byggkvaliteten känns riktigt bra, inte ett dugg plastigt. Snabb och tyst autofokus. Ett par exempelbilder, endast beskurna, månen ca 50% crop, gardintyget ca 100%. Tagna med min 7D, bländare 6,3, 600mm. Månen är handhållet, den andra med stativ.

Ut o plåta lite fågel nu i helgen :)
Kul att se hur den funkar kring 300-600 mm nerbländat 1/2 steg.
Hälsn.
/Janne
 
Vetesjutton var den siffran kommer ifrån. Om man tittar på EXIF för originalbilden (klicka på bilden för att få fram originalbllden) så står det "Focal Length: 600mm".


Ja, det skulle inte förvåna mig om objektivets längsta brännvidd är kortare än 600mm. De allra flesta teleobjektiv har lite kortare brännvidd än sin nominella och 10% för kort brukar väl vara acceptabel tolerans för de flesta.

(582-600)/600 är bara 3% så det är nog inget att bråka om ifall det skulle vara så. Jag tror dock fortfarande att objektivet kommer att rapportera 600mm i EXIF vid längsta brännviddsinställningen.

Brännvidden för et objektiv är angiven för fokus på oändligheten. Vid kortare fokuseringsavstånd är brännvidden så gott som alltid kortare och det har med konstruktionen att göra.
Så om man testar en zooms brännvidd på 15 meter så skulle det vara förvånande om den inte uppmättes till kortare än angivet.
 
Ursäkta måste bara säga. Vad otroligt uselt Flickr är på att visa bilder! Det är märkligt med tanke på vad de sysslar med. Jag ger alltid upp att titta på album på datorn. I mobilen går det inte alls att se en fullstor bild.

Verkar intressant objektivet särskilt med tanke på priset. Hoppas det kommer i fler fattningar snart.
 
ser lovande ut, får inte upp någon exif på Per's bilder. Vilken tid är det med och har man kört på full öpppning? har man skärpt upp dem eller vad för redigering är gjord
 
ser lovande ut, får inte upp någon exif på Per's bilder. Vilken tid är det med och har man kört på full öpppning? har man skärpt upp dem eller vad för redigering är gjord

Om du tittar på datorn ser du till höger tre punkter, där öppnar sig en meny med bl a visa exif och visa andra storlekar. I albumets beskrivning står det vilka parametrar som gällde.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.