Annons

Tamron 300/ 5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaseriksson

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar över att köpa ett manuellt Tamron 300mm bl. 5,6 till min Nikon F2A. Jag undrar om någon av er har använt ett sådant och om det är bra när det gälller skärpa o.s.v

MVH
Jonas F2A

Ett objektiv med bra optisk kvalitet, litet och händigt - med bra närgräns.

Har en äldre variant, från 1984 någonting, och på denna tiden hade Tamron svårigheter med adaptern till de olika kamerorna. Så även min 300:a. Kan inte blända ner objektivet riktigt ordentligt.

Använder objektivet idag mer som ett reservobjektiv, och enbart på största bländaröppning. Har de senaste 3-4 åren använt objektivet mycket lite.

fotohälsningar
Terje

Jag antar att du menar Tamron 300/5,6 med tillägget SP. SP tror jag står för Super Performance. Jag antar att det är ett sånt Terje har. Det lär vara ett bra objektiv. Själv köpte jag ett Tamron Adaptall 300/5,6 utan SP på sjuttiotalet. Det var mycket dåligt objektiv med låg kontrast och roterande front. Akta dig för det om du tänkt att köpa begagnat!

En sak som du bör kolla innan köp är åt vilket håll fokuseringsringen går. Det är en fördel om den roterar åt samma håll som dina övriga objektiv, speciell vid motiv där man måste ställa in skärpan snabbt. Adaptallobjektiven roterar alla åt samma håll, medan originalobjektiven roterar åt olika håll beroende på märke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar