Annons

Tamron 24-135 vs. Canon 28-135

Produkter
(logga in för att koppla)

immi

Ny medlem
Hej,

har bestämt mej för att köpa ett Canon EOS 30 kamerahus och velar angående objektivet. Som förstaobjektiv vill jag ha ett bra allroundobjektiv och har siktat in mej på att köpa antingen Tamron 24-135 3,5 - 5,6 eller Canon 28-135 3,5 - 5,6 IS USM. Senare funderar jag på att köpa ett Canon 70 - 200 2,8 och 2x konverter, men jag börjar med allroundobjektivet.

Min fråga gäller vilka för- och nackdelar ni ser med objektiven. Pris och teknisk data verkar var väldigt jämförbara, Tamronobjektivet har varken IS eller USM, men hur mycket nytta har man av dem? Jag har läst en del recensioner och båda objektiven har fått mycket bra kritik - vad tycker ni? Har någon t.o.m. använt båda objektiven och kommit fram till en åsikt anående vilket som var bäst?

Eller bör jag sikta in mej på ett annat obektiv som är ännu bättre?

Danke im voraus,
Immi
 
Hej

Jag har haft en EOS30 med 28-135, det är klart bra, men jag upplevde att ljusstyrkan var för låg och att IS:en var lite onödig.

Köpte sedan ett Sigma 24-70/2.8, detta objektiv har jag nu på min EOS D60 och är helt nöjd. Har dock läst att 28-70/2.8 Sigma (den nya) skall vara bättre på kantskärpa, men det är inget jag kan uttala mig om då jag inte testat samt att D60:n inte är lika känslig pga mindre sensor än filmen.

24mm gör att du kanske klarar de vidvinkelbehov du har, du får bra ljusstyrka inomhus. Varje mm i den änden är kalrt utslagsgivande. 4mm ser man skillnad på!

Det du "betalar" är att den är tyngre, den är så pass stor i diameter att den inbyggda blixten inte längre kan användas (men detta gäller även 28-135 IS), objektivet skymmer dess ljusväg.


Har även bla 70-200L/2.8, den är mycket bra. Köpte min begagnad i nästan nyskick för ca 9 000:-.


Roine
 
Jag har en EOS 30 med EF 28-135. Jag tycker att IS är helt suveränt och kan bara beklaga att jag inte skaffade det tidigare. Om du är ute efter ett ljusstarkt objektiv för att kunna fotografera vid dåliga ljusförhållanden är IS en fullgod ersättning. 1/10 sek handhållet i 135mm läget funkar bra för mej. Om du är ute efter stor bländaröppning för att få kort skärpedjup så hjälper inte IS. Jag har ingen erfarenhet av Tamron objektiv.

Roine W
 
Bra allround

Canons 28-135 IS är ett väldigt allround objektiv, det spänner över ett brännviddsomfång som tar det mesta till vardags. Det är ganska väl recenserat här på fotosidan.

Den kritik som brukar framföras mot objektivet är att det inte är tillräckligt tätt, att det smiter in grus och annat gojs som gör det trögare att fokusera (manuellt).

Jag har inte märkt av det som Roine skriver att objektivet skymmer den inbyggda blixten (jag har alltså ett själv ;-).

Precis som Roinew skriver ovan så gör stabiliseringen underverk för skärpan med längre slutartider fast det gäller att hålla i huvudet att längre slutartider kan få andra effekter som rörelseoskärpa hos motivet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.