Annons

ta självporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrdoderhult

Aktiv medlem
hej undrar om någon kan ge tips på hur jag tar ett självporträtt bäst.
har tänk mig andvända ett stativ men hur får jag till det med skärpan o fokus, är det testa testa testa till det sitter eller finns det något bra tips?

hej undrar om någon kan ge tips på hur jag tar ett självporträtt bäst.
har tänk mig andvända ett stativ men hur får jag till det med skärpan o fokus, är det testa testa testa till det sitter eller finns det något bra tips?
Ett sätt att sätta skärpan kan ju vara att ha ett föremål på samma plats där du vill ha fokus, typ ögonen och sedan foka med autofokus. Sedan är det väl bara att slå på MF på kameran och sätta sig. Utlösa kan du göra med fjärr- eller tidsutlösare.
Det var bara tips på hur du får fokus men alltid något :)

...ta själv självporträtt...

Ja, att få till det med kort skärpedjup och fokus på ögonfransen är inte så lätt, om man inte kan se i kameran samtidigt.
Nu skriver du ju inte vad du har för kamera, men om du har en i stil med Canon 40D, så kan du koppla upp den mot datorn med en USB-kabel, ställa datorn så att du ser sökarbilden på skärmen, och därför kan se när det är skarpt, och sen trycka av med hjälp av musen.

Man kan ha en medhjälpare att fokusera på, och sen byta plats, men då är det bättre att lära medhjälparen att fotografera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar