Annons

Ta panoramabild

Produkter
(logga in för att koppla)

aik_putte

Aktiv medlem
Jag tänkte försöka mig på att göra en panoramabild och då måste jag ju ta flera bilder med exakt samma inställningar, jag fotar i RAW så vitbalansen kan väl stå på Auto när jag fotar?
Hur låser jag enklast exponeringen och fokusavståndet (manuell fokus?) på en EOS 350D så att flera bilder får samma inställningar utan att jag måste hålla in * för varje bild?

Jag har bokat ett Benrostativ med huvudet KS-1 som tydligen ska ha en funktion som visar hur många grader man vrider på huvudet, så hur många grader ska jag ungefär vrida mellan varje bild?
 
aik_putte skrev:
Jag tänkte försöka mig på att göra en panoramabild och då måste jag ju ta flera bilder med exakt samma inställningar, jag fotar i RAW så vitbalansen kan väl stå på Auto när jag fotar?
Jag skulle råda till att ha en "fix" vitbalans, dvs solljus, molnigt eller vad det nu är som är bäst när du plåtar. Eftersom du kör RAW så kan man visserligen rätta till detta efteråt men eftersom Auto innebär att den anpassar vitbalansen efter just den exponeringen kan du få färgskillnader mellan bilderna som måste skarvas vid hopsättningen. Jag slipper gärna ett extra steg i raw-konverteraren om jag kan och föredrar att allt är så lika som möjligt.

När jag kör panoraman är inget på auto utan helt manuellt, exponering, vitbalans, fokusering. Exponeringen har jag bestämt i förväg efter att ha "konsulterat" kamerans exponeringsmätare.

Hur låser jag enklast exponeringen och fokusavståndet (manuell fokus?) på en EOS 350D så att flera bilder får samma inställningar utan att jag måste hålla in * för varje bild?
Jag skulle föreslå manuell fokus, då slipper du att tex något objekt i förgrunden som hamnar i en skarv får olika fokus i de två olika exponeringarna.

Jag har bokat ett Benrostativ med huvudet KS-1 som tydligen ska ha en funktion som visar hur många grader man vrider på huvudet, så hur många grader ska jag ungefär vrida mellan varje bild?
Det beror helt och hållet på vilken optik du har, dvs vilken bildvinkel du har. Det ska vara överlapp i bilderna när du tar dem, jag brukar ha ungefär 1/4 överlapp mellan två bilder, så notera i sökaren hur mycket det skiljer när du vrider och anteckna det antalet grader så går det snabbt att vrida, exponera, vrida, exponera, osv.

Tänk också på att om du inte har ett äkta panoramahuvud som är kalibrerat efter din kamera och optik och vrider kring optikens nodpunkt kommer du få parallaxfel. Är hela panoramat på väldigt avlägsna motiv kommer det inte synas, men om du har stolpar och andra föremål i förgrunden kan det synas och bli problem vid hopsättningen.

Ett bra panoramahuvud kostar. Själv skaffade jag en Panosaurus som är billig, egentligen lite för klen för min kamera egentligen men funkar hjälpligt för den nivå jag tar panoramabilder på.
 
Tack för hjälpen, allt lät väldigt vettigt när du skrev det, nu fattas bara att få stativet så att jag kan gå ut och testa :)
 
Oj, det var ju riktigt snyggt för att vara handhållet, jag ska nog helst hålla mig undan från det förlita mig mer på stativet.
 
En fråga vad använder du för program för att sätta ihop dina panoramabilder Max?Har du något trick för att få till nodalpunkten o brukar du köra 360 gr panorama bilder?
Har precis inskaffat ett panorama huvud från Manfrotto 303 SPH o håller på o lär mig.
 
snap skrev:
En fråga vad använder du för program för att sätta ihop dina panoramabilder Max?Har du något trick för att få till nodalpunkten o brukar du köra 360 gr panorama bilder?
Jag föredrar Panorama Tools om jag ska vara noggrann och ha kontroll. Till denna använder jag PTAssembler som GUI (det var därför jag köpte en Panosaurus, man fick bra rabatt som registrerad PTAssembleranvändare). Annars är Autostitch helt ok om man snabbt ska klistra ihop bilder, men tyvärr har man inte så mycket kontroll längre.

Lite mer om mina panoraman, länkar till programmen osv finns på http://www.stacken.kth.se/~maxz/panoramas/ (även om Google Maps verkar ha ändrat på något igen så kartorna slutat funka, illa...)
 
Re: Re: Ta panoramabild

maxzomborszki skrev:
När jag kör panoraman är inget på auto utan helt manuellt, exponering, vitbalans, fokusering. Exponeringen har jag bestämt i förväg efter att ha "konsulterat" kamerans exponeringsmätare.

Kunde inte ha sagt det bättre själv (möjligen sämre, eftersom jag är bara hälften, om ens det, så duktig som Max).

Jag har en liten 'grunka' som jag köpte från HongKong (minns inte varifrån - 'general parts' eldyl - att montera mellan stativhuvud och kamera.
När man vrider kameran har den 'snäpp' som med ca 35 mm brännvidd (50mm med DSLR) ojtomagist ger 12 bilder 360° runt. Fördel: exponeringarna kan göras i ganska tät följd, så att rörliga föremål, moln, ljusskiftningar, skuggor blir identiska från bild till bild.

F.ö. stativ förstås, som jag väger av, dels med stativets vattenpass, dels med ett vattenpass (TechnikDirekt, men finns nog i välsorterad fotohandel) som placeras i blixtskon, och kollas medan kameran flyttas runt före tagning.

Sen använder jag 'automate merge' i PS för att 'stitchta' - inte världens bästa, men enkel och duger för mitt behov.

För det här panot tog jag bilderna för ett år sen, men 'stitchtade' dem häromdan. Inte perfekt, man ser övergångarna på några ställen, så den tål inte mycket förstoring, men - som sagt - duger för mig, tills jag lär mig förbättra i PS...

http://homepage.mac.com/norin.hans/

Har testat ett annat prog - 'Hugin' eldyl - men tyckte det var för invecklat för mig.

YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
snap skrev:
En fråga vad använder du för program för att sätta ihop dina panoramabilder Max?Har du något trick för att få till nodalpunkten o brukar du köra 360 gr panorama bilder?
Har precis inskaffat ett panorama huvud från Manfrotto 303 SPH o håller på o lär mig.
Till min Canon Ixus följde det med ett program - Canon PhotoStitch - som var helt OK. Jag använder det av och till fortfarande efter 6 år.
Jag har för mig att det följer med alla Canon-kameror.

En bild sammansatt av 5 bilder tagna på fri hand med min Ixux (2 MP):
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/c8/c8b1411df9449d7b87170ed084f37234.jpg

---/Thomas
 
Jag har tänkt sätta igång lite med panorama också men nöjer mig med att bara sätta ihop 3-4 stående bilder. Vad jag läst mig till så kan det bli problem med förgrunden ibland speciellt om man använder vidvinkel (vilket jag gärna vill anväda). Stod nåt om det på www.tawbaware.com Är det det som kallas parallaxfel?

Är det nån som kan ge lite mer info. Har ni själva upplevt såna problem? Fixar dagens program detta utan att jag måste ha ett speciellt panoramahuvud?

/Stefan
 
En sida där du hittar all info är panoramas.dk
Det är inga problem att sticha 3-4 bilder utan panoramahuvud.Använd hellre vidvinkel så att du får mer yta att jobba med eftersom bilderna kan behöva beskäras upp o nere.

Däremot kör du med ett riktigt panoramahuvud så tar du bilderna med kameran stående o får högre kvalite tack vare mindre vinjettering etc.
Det blir väldigt lätt att sticha bilderna om du har hittat nodalpointen exakt,på en fisheye så rör det som 1-2 mm för att det ska vara exakt rätt.
Du hittar fakta om hur hittar nodalpoint om du söker på det på tex google.
Tänk på att det skiljer på varje objektiv samt brännvidd.Fisheye har sin inställnning zomm objektiv har olika beroende om du tex kör på 24mm eller 35mm osv.
Ett bra program är ptgui med det kan du även sticha fisheye optik.
 

Bilagor

  • 2000ex.jpg
    2000ex.jpg
    72.1 KB · Visningar: 1,722
Nodalpunkten

Jag har gjort en hel del panorama bilder även 360° med min gamla Panasonic fz30. Jag använder manfrotto panohead 300N + led 438 leveller. Det går oftast bra att sammanfoga bilderna i Microsoft ICE. Hittils har jag endast kört med 35mm brännvidd på kameran. Nu tänkte jag testa med längre brännvid. Jag vet att brännvidden på objektivet påverkar nodalpunkten, men hur blir det då när Pana FZ30 har intern zoomning. Objektivet växer alltså inte vid zoomning. Borde inte nodalpunkten bli oförändrad eller jag är inne på fel teori?

Med vänlig hälsning
/perhel
 
Det är nog inte tekniskt genomförbart eftersom FZ30 har fast objektiv och elektronisk slutare
 
Stativ är inte ett måste men det blir ju noggrannare o ett måste vid långa tider.
Se till att ha 30% överlapp så funkar det bra.
Inte sjutton tar jag med mig ett stativ i backen. Det får allt räcka med kameran runt halsen.
 

Bilagor

  • 2016-02-14-Hemsedal_0030.jpg
    2016-02-14-Hemsedal_0030.jpg
    433.5 KB · Visningar: 47
  • 2016-02-14-Hemsedal_0171-Edit.jpg
    2016-02-14-Hemsedal_0171-Edit.jpg
    191.3 KB · Visningar: 31
  • 2016-02-14-Hemsedal_0204-Edit.jpg
    2016-02-14-Hemsedal_0204-Edit.jpg
    142.3 KB · Visningar: 55
  • 2016-02-14-Hemsedal_0214-Edit.jpg
    2016-02-14-Hemsedal_0214-Edit.jpg
    201.5 KB · Visningar: 40
Tänkte inte på det med lampa, jodå där ser jag lamellerna. De förskjuts vid zoomning men marginellt mellan 35-50mm så inga problem där.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar