Annons

Ta bilder från instagram

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-j

Medlem
I förra veckan fick jag se i att jag var nämnd i en användares bild i mitt aktivitetsflöde på instagram. Det visade sig att en av mina bilder var skärmdumpande och ihopklippt med 3 andra bilder samt publicerad på det kontot.

Kontoinnehavaren har namngett mig som fotograf men inte tillfrågat mig om användning av bilden.

Frågan är då, är det här ett intrång på upphovsrättan? eller kan man fritt fram ta bilder på instagram och sen lägga upp det på sitt egna konto på instagram?

/Maritn

I förra veckan fick jag se i att jag var nämnd i en användares bild i mitt aktivitetsflöde på instagram. Det visade sig att en av mina bilder var skärmdumpande och ihopklippt med 3 andra bilder samt publicerad på det kontot.

Kontoinnehavaren har namngett mig som fotograf men inte tillfrågat mig om användning av bilden.

Frågan är då, är det här ett intrång på upphovsrättan? eller kan man fritt fram ta bilder på instagram och sen lägga upp det på sitt egna konto på instagram?

/Maritn

Här har du svaret:

"Det är många som har problem med att deras bilder blir stulna och publicerade på olika konton på Instagram. Det gäller så väl bilder som publicerats på plattformen och bilder som publicerats på olika hemsidor. Nu försöker Instagram förtydliga reglerna vad gäller copyright och stöld för att fler ska förstå vad som är rätt och fel. De passar också på att bli mer tydliga vad gäller nakenhet. Bland annat är det okej att ha bilder på ammande föräldrar men inte att ta kort på bröst där bröstvårtorna syns, bara för att. Inte heller nakenhet som framställs som konst är okej, dock är det fritt fram att ta kort på konstverk som visar nakenhet.

Angående stöld skriver Instagram bland annat: "Remember to post authentic content, and don’t post anything you’ve copied or collected from the Internet that you don’t have the right to post".

Anledningen till att reglerna förtydligas är att många känner sig osäkra och ställer frågor till Instagram. Problemet är att de som postar förbjuder material och som snor bilder ändå vanligtvis ignorerar de regler som finns."

Jag brukar fråga den som tagit bilden om jag får göra en skärmdump och lägga ut på min sida.

Mvh Reino

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar