Annons

Ta 70-tals bilder, hur??

Produkter
(logga in för att koppla)

henkka

Aktiv medlem
Går det att ta bilder ( utan PS ) så att dom börjar se ut som dom tagits på 70-talet, UTAN en kamera från 70-talet?? T.ex. Diesels reklam är ju otrolit sköna med detta 70-tals bild 'kvalite'. Finns det något som har provat och lyckats?? Har dessutom provat i PS att ändra en vanlig bild, men utan bra resultat...

Henkka

Hög kontrast, hög mättnad och kanske aningen överexponerat.
Personligen skulle jag dock använda PS för att få rätt känsla istället för bara kameran, det kan bli lite väl osäket beroende på hur pass bra kamerans monitor är med mera.

De 60/70-talsbilder som jag gillar mest brukar ha rätt trött skärpa. Om du har möjlighet, stäng av skärpningen i kameran, och om du skärper upp efteråt så väljer du ett lite större pixelvärde i "oskarp mask" till exempel. Då blir det inte så knivskarpt.
Sen brukar bilderna ha väldigt varma färger, och det kan man ju experimentera med.
Att höja kontrasten gillar jag själv, och brukar enligt tips i nån fototidning nyligen göra det genom att duplicera lager (Ctrl + J), och sen sätta det övre lagrets egenskap till "overlay". Man kan sen välja hur mkt man ska öka kontrasten genom att dra i opacitet för lagret.
Detta sätt att öka kontrasten ger mycket trevligare resultat än det vanliga kontrast-reglaget, då färgerna ändras på ett annat sätt:)

Ett sätt är ju att inköpa en Lomo LCA, Smena 8 eller liknande och sedan fotografera med en film som ger varma färger. Då kan man få den känsla som gamla gulnade färgbilder från 70-talet har.

HÄR finns en hel del att välja på. Bl.a renoverade och justerade LCA. Men de går ibland att få tag på t.ex på Tradera också.

Slowfinger skrev:
Strålande! Vilka är....öhh...bäst? Ett Holga kit eller?

Går det att lämna in filmen överallt förresten?

En småbildare för vanlig 135-film är väl enklast, brukar vara dyrt och omständigt att lämna in färgneg i 120-format. Smena 8M tar dom lite mer än 600 kr för och dom garanterar tydligen de översaturerade varma färgerna. De har tydligen 200 st äldre kameror kvar i originalförpackning från tidigt 80-tal. Blir faktiskt lite sugen............

Fläsk-Tarzan skrev:
Förstår inte vad du menar med just 70 talskänsla. Jag har hyllmetrar med bilder jag tog på 70 talet men ingen som stämmer med din beskrivning......

Tror att han menar att bilderna gulnat och saturerat som i albumbilder från 70-talet.

Fläsk-Tarzan skrev:
Förstår inte vad du menar med just 70 talskänsla. Jag har hyllmetrar med bilder jag tog på 70 talet men ingen som stämmer med din beskrivning.Att bilden skall vara oskarp och sakna allt som har med kvalitet att göra. Denna råkar vara från 1972 och är enligt mig en äkta 70 talsbild..he he! http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/209602.htm

Fattar inte riktigt jag heller...
är väl för gammal! ;)

Eller så är det olika 70-tal...!?

Ett 70-tal som dom som va med säger att att det var,
och ett 70-tal som dom som inte va med tror att det var.... :)

Kan bli bra det här! :)

Fläsk-Tarzan skrev:
Förstår inte vad du menar med just 70 talskänsla. Jag har hyllmetrar med bilder jag tog på 70 talet men ingen som stämmer med din beskrivning.Att bilden skall vara oskarp och sakna allt som har med kvalitet att göra. Denna råkar vara från 1972 och är enligt mig en äkta 70 talsbild..he he! http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/209602.htm
Tja, inte är den väl knivskarp direkt;-)
Kontrasten är ju hög och fin dessutom...

Men även denna bild, tagen sista veckan Strömbergshyttans glasbruk var i drift.

Bilagor

• 70-tal 2.jpg
    70-tal 2.jpg
    57.9 KB · Visningar: 494
Precis va ja menar, sådär gulnat å grynigt. Om man läser tidningar från 60 & 70 talet så kryllar det av dessa bilder, dvs, bilder med denna speciella bildkvalitee jag syftar till. Har planerat lite att ställa till en scen me 70 tals omgivning å få till denna känsla på bilden ( har en d70 ). Gillade VERKLIGEN bilderna me kamerorna ni länkade... bara ryser, detta är absolut min känsliga punkt. Tack för responsen!!

H:Henkka

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar