Annons

Tänkte börja framkalla s/v själv och behöver råd kring utr.

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Har sökt runt lite på forumet, men inte hittat "samma" fråga. Länka gärna om ni hittar någon. Kan inget om detta än så frågorna kanske kan te sig lite basic/dumma

Funderingen är kring förstoringsapparaten.

1. Finns det begränsningar i hur stora bilder man kan göra eller är det bara beroende på avståndet till pappret.

2. Vilka finnesser bör man ha. Vill inte upptäcka efter ett tag att man köpt något där man saknar en del viktiga funktioner bara för att man köpt det snikigaste.

3. Vilka prislägen finns det?

4. Är det som mycket annat värt att satsa på en begagnad för att få mer valuta för pengarna.

5. Det säljs ju en del färdiga paket där kemi, papper och projektor mm ingår. Är det som med andra paket inom andra områden oftast inget att ha?

6. Vad krävs för att få till färgbilder? En helt annat projektor, eller?

Tror det var allt för nu.
Skriv så fingrarna blöder nu om allt och inget.

//Jocke

1. Kolla runt bland specifikationerna för förstoringsapparater, t.ex. hos www.photax.se Vissa förstoringsapparater har svängbart huvud så du kan projicera bilden på en vägg där du kan hänga upp papperet. Om du vill göra meterstora förstoringar då.

2. Det kan vara bra med ett färghuvud med inbygda filter. Med dem kan du ställa in önskat kontrastfilter för variabelt papper, och även använda för färgkorrigering om du vill förstora färg i framtiden. Somliga förstoringsapparater har fack för lösa filter som du stoppar in. En anna sak du bör tänka på är om du bara ska förstora från småbildsneg, eller även vill kunna förstora mellanformatsneg.

3. Alla möjliga prislägen :)

4. Kanske. Kolla runt en massa information, bl.a. på nätet innan du bestämmer dig.

5. Hmm, tål att tänkas på. Ofta säljs billiga paket med enklare förstoringsapparat. Förstoringsapparater finns ju för vanliga glödlampor och andra för halogenlampor. Vad som är bäst, kan kanske någon annan svara bättre på.

6. Ja, du behöver en förstoringsapparat med färgfilter för att förstora färg. Men du kan använda samma till svartvitt.

Titta som sagt efter information lite varstans innan du bestämmer dig. En mycket viktig grej är ju att förstoringsapparaten har jämn belysning så det inte blir mörkare utlysning runt kanterna.

Sedan förstås är förstoringsoptiken ett viktigt val. Trelinsiga objektiv typ "Hansa" är inte speciellt bra. Mittskärpan är okej, men ut mot kanterna faller skärpan, vilket är tråkigt speciellt syns det när man gör större förstoringar. Satsa på ett sexlinsigt objektiv t.ex. El-Nikkor 50/2,8N som är mycket bra!

Joa skrev:
1. Finns det begränsningar i hur stora bilder man kan göra eller är det bara beroende på avståndet till pappret.
Det är bara avståndet till pappret. De flesta apparater kan vridas för väggprojicering eller roteras för golvprojicering om höjden inte räcker. Men kolla att din apparat klarar den största kopia du kommer att göra normalt, det är ett himla bök att kopiera annat än på plattan.
Joa skrev:
2. Vilka finnesser bör man ha. Vill inte upptäcka efter ett tag att man köpt något där man saknar en del viktiga funktioner bara för att man köpt det snikigaste.
Förställning kan vara bra för att räta upp linjer. Ett snäpp större format kan också vara värt att tänka på om du skall ta steget upp till mellanformat någon gång (för jag förmodar att det är småbild du pratar om nu). Filterlåda ovanför negghållaren är ett krav så du slipper strula med filter under optiken när du kör multigradepapper.
Joa skrev:
3. Vilka prislägen finns det?
Alla :)
Joa skrev:
4. Är det som mycket annat värt att satsa på en begagnad för att få mer valuta för pengarna.
Absolut. Den regeln gäller här mer än för någon annan pryl. Speciellt nu när så många blir digitala, letar du kan du nog hitta riktiga proffsapparater till vrakpriser. Nya förstoringsapparater är hutlöst dyra.
Joa skrev:
5. Det säljs ju en del färdiga paket där kemi, papper och projektor mm ingår. Är det som med andra paket inom andra områden oftast inget att ha?
Jag tycker de där paketen ser vettiga ut, men fortfarande väldigt dyrt i mina ögon.
Joa skrev:
6. Vad krävs för att få till färgbilder? En helt annat projektor, eller?
Det är inget krav, men för att kunna jobba rationellt bör man ha ett färghuvud på förstoringsapparaten.

Re: Re: Tänkte börja framkalla s/v själv och behöver råd kring utr.

jimh skrev:
Absolut. Den regeln gäller här mer än för någon annan pryl. Speciellt nu när så många blir digitala, letar du kan du nog hitta riktiga proffsapparater till vrakpriser. Nya förstoringsapparater är hutlöst dyra.Jag tycker de där paketen ser vettiga ut, men fortfarande väldigt dyrt i mina ögon.

Fujimoto V70 är en mycket bra förstoringsapparat som klarar negativ upp till 6x7, och har färgfilter så man kan köra med papper med variabel kontrast och även kopiera färg. Min far köpte en sådan ny i början på 80-talet, och den funkar perfekt. Det är den jag använder. :)
Rekommenderas skarpt om du hittar en sådan på begagnatmarknaden!

Här rasslade det in många svar på en gång. Tack!

Kommit fram till följande:

- Svängbart huvud vill jag nog ha.
- Färghuvud ska det också vara. Inbyggda filter verkar smidigt eller filterlåda.
- Småbildsformat är det jag använder idag. Skadar ju inte att vara "framtidssäker". Kan det skilja mycket i pris om jag vill kunna köra mellanformat eller är det mer eller mindre standard att apparaterna klarar båda??
- Blir nog en begagnad.
- Kom på att svärfar har en gammal maskin i en skrubb hemma. Kanske skall kolla vad det är så kanske ni kan hjälpa mig med att bedömma vad det är han har!?

Jim skrev:
Förställning kan vara bra för att räta upp linjer.

Vad är det?

//Jocke

Glömde en sak.
Ge gärna fler tips på begagnade prisvärda apparater. Kanske kan ni ge mig en hint om vad dom ligger i pris.

Jim, du skrev proffsapparater till vrakpriser. I vilket prosintervall syftar du på då. Jag har ingen som helts aning. Snackat vi 5000:- eller 20.000 :-?

//Jocke

Lite tjatigt det här. Nu ploppade det upp en till fråga.
Det finns ju olika brännvidder på objektiven också. Hur fungerar det?
Får nog tillägga igen att jag är en total novis inom området :)

//Jocke

Angående brännvidder så ska förstoringsoptiken ha samma brännvidd som ett normalobjektiv. Det vill säga att för småbild ska du använda 50mm, för mellanformat ska du använda 80mm och så vidare.

Låter onekligen bra. Dock känns det som jag måste läsa på lite mer eftersom jag precis börjat titta på det så jag inte gör ett impulsköp.

//Jocke

Jag har precis skaffat mig en egen utrustning, jag har provat en del olika innan, men mitt hjärta stannade för en DURST 605 som är stort sett likadan som 670B/W men en äldre version som är lite stabilare och billigare. Jag gav 2900 för min + en massa utrustning runtomkring (bla cibachrome utr. för färg).

Du behöver oftast byta ut diffusern, nya formatmasker till släden och linsen för att byta format, jag har EL-NIKKOR 50 och 80 mm där jag använder 50 för småbild och 80 för mellanformat.

Ang olika modeller så DURST 670:an är också en bra apparat men lite dyrare eftersom den är nyare. 370 anser jag inte är något att satsa på, den är lite för klen och du kan bara köra småbild. Men vill du börja billigt så är nog den du ska satsa på.

MEOPTA är en tjeckisk sak som inte är så rolig, men dom dyrare modellerna är väl ok,

LPL's billigare är inte heller mycket att hänga i granen men dom lite dyrare är helt ok. 7700 är fin, men kostar lite mer.

Sedan finns det några till som jag bara har sett men inte använt som jag inte kan orda om.

Mitt råd är att leta efter en Durst 605M eller 670 för det är en bra apparat. 605:an kan du hitta från 2000 - 4000 och 670 kan du hitta från 4000 och uppåt. LPL 7700 är också som sagt en fin apparat men brukar ligga runt 5500 - 6000 kr.

Tror 605 var en väldigt populär apparat eftersom man hittar många av dom och antagligen så är det därför man hittar dom så billigt.

Förställning är att man kan luta bälgen med objektivet lite för att räta ut "störtande linjer" t.ex. om man fotograferat höga byggnader med kameran lätt vinklat uppåt. Fast man kan även palla under avmaskningsramen och luta den istället för att uppnå samma effekt som att förställa bälgen.

Jag gör det mycket sällan.

necromancer skrev:
Du behöver oftast byta ut diffusern, nya formatmasker till släden och linsen för att byta format, jag har EL-NIKKOR 50 och 80 mm där jag använder 50 för småbild och 80 för mellanformat.

Min Fujimoto V70 har en insats som man enkelt vänder på om man vill ha diffust eller kondenserat ljus. Passar både till småbild och mellanformat, så det enda jag behöver byta vid formatväxling är negativilägg och optik.

Ett 80mm objektiv går även att använda med småbild, men då blir den projicerade bilden mindre än om man använder ett 50mm. Så ett 50mm är självklart att rekommendera om man ska köra småbild. Jag har El-Nikkor-optik i både 50 och 80mm. Mycket hög kvalitet.

necromancer skrev:
Man kan också köra ett 50 vid mellanformatsneg men då får man nästan köra den i botten för att göra en 18X24 kopia :)

Det lär också vingettera en del. Men ett 50mm kan ju vara bra om man vill göra delförstoringar från ett mellanformatsneg. ;-)

Nu har jag kollat in svärfars gamla utrustnung (minst 27 år) eftersom en del kort var så gamla.

Det är en DURST 301. Känns som det skulle duga för en nybörjare som mig att börja med, eller?. Dessutom satt det ett El-Nikkor 50/2.8 på vilket jag förstått skall vara bra.
Den hade vridbart huvud och inbyggd filterhållare som jag fick råd om i tråden. Dock vet jag inte om den hade färghuvud, men det verkade inte så?!?

Några funderingar:

- Bör man tex byta ut lampan? Den lös ju, men jag vet inte hur den påverkats av tidens tand.

- Han hade en hel del papper kvar som låg i slutna kartonger/mappar. Håller det hur länge som helst eller är det bara att köpa nytt?

//Jocke

Joa skrev:Nu har jag kollat in svärfars gamla utrustnung (minst 27 år) eftersom en del kort var så gamla.//Jocke
Hans bilder var rätt bra, eller?
Dock bör du byta lampan, den åldras och bör bytas med jämna mellanrum.
Även papper har sin begränsning, ska du börja och lära dig bör du ha grejor som du kan lita på.
Men spar pappren, dom kan du prova när du vet vad du förväntar dig av dom.
Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar