Annons

Systemkamera med APS

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasLindahl

Ny medlem
Någon som vet varför det finns så få systemkameror med APS? Jag funderar på att köpa systemkamera, men vill även ha med APS, och då är det ju egentligen bara Minolta Vectis S-1 som finns... Någon som vet om den är bra, samt hur det kommer sig att så få systemkameror har APS? Bör kanske påpeka att jag är nybörjare och därför inte är ute efter superavancerade grejer.
 
Varför vill du ha APS? Det är ju bara nackdelar. Mindre format och dyrare film och framkallning, sämre filmutbud och små möjligheter till både svartvitt och dia.

Jag tror att APS blir det första som stryker på foten i den digitala revolutionen. APS slåss om samma segment som de billiga digitalkamerorna idag, som ju faktiskt är riktigt bra.
 
Nej, APS har inte _bara_ nackdelar jämfört med 35-mm: Automatisk addering av exponeringsinformation är standard i APS, men finns bara på vissa kameramodeller i 35-mm-formatet, samt automatisk film-advance ifall man bytt rulle mitt i filmen.

Tyvärr är informationen i APS-formatet inte tillgänglig för människor i efterhand, utan bara för framkallningsmaskinerna, så den är värdelös i alla fall... :(

Men visst, i och med att informationen finns där, och framkallningsmaskinerna nyttjar den för att förbättra under- (och över-)exponerade bilder, så är det mycket svårt att nyttja systemkamerans andra finesser än utbytbara objektiv!

Satsa på 35-mm istället! De moderna systemkamerornas automatik klarar av att kompensera svåra förhållanden nästan lika bra som en APS och APS-labbet tillsammans. Film och framkallning är dessutom mycket billigare! Och högre kvalitet: 400 ASA APS-film i panoramaformatet är INTE vackert att titta på, ens vid korrekt exponering! Bara korn! :-(

/Fredrik
 
Jag har alltid harft den uppfattningen att APS är mycket fräckare och smidigare... men men... Då kanske kan man skall satsa på en 35 mm-systemkamera istället då?
 
Japp, om inte annat så lär du kunna köpa film till den längre framöver. APS riskerar nog att ta 110- och discfilmens väg snart ;)
 
För att svara på frågan så har Canon en som heter IX7 med ett 22-55 (28-69 i APS)

Kostar 5300:- nytt. Leta på beg marknaden istället...
 
Hade nåt minne att jag hade läst om det här, men det tog en stund sökning att hitta det igen:
Minolta yesterday announced that it will halt production and development of APS cameras in favour of attacking the ever expanding digital camera market. This comes as no surprise to dpreview as we have observed the dramatic shift in market share (and production) between 35 mm, APS and digital over the last two years. "Investors welcomed the news, sending shares in Minolta up 8.39 percent to 155 yen on Wednesday morning. The Nikkei average dipped 0.1 percent."
 
Ja, då blir det garanterat inte en Minolta APS, i alla fall... Just nu ser det ut att bli en Minolta Dynax 404si istället.
 
Designen på kamerorna brukar ju vara fräckare på APS-erna än 35-mm kamerorna, och visst är det smidigt så tillvida att kameran & framkallningsmaskinen tänker åt en... Tills dess att man vill tänka själv, alltså...

Som film i en titta-tryck-kamera är APS ett mycket bra format - bättre än 35mm. Men definitivt inget alternativ i en kamera där man vill ha kontroll över bländare och slutartid.

/Fredrik
 
En sak som jag inte riktigt förstått är hur framkallningen av APS film kan bli dyrare än med "vanlig" 35mm det är juh samma process
 
Det är ju andra maskiner som måste kunna dra ut film och läsa av data och grejer. Så APS-framkallningen måste ju betala de investeringarna. När det är gjort kan man iofs tycka att det borde vara billigare med APS, för det är säkert enklare att köra maskinen.
 
Jag hade en canon APS tidigare och fördelarna var:

1. Kunde byta filmrullar när som helst!
2. Sexy design!
3. Praktiskt efter framkallningen, index bild och filmrulle.
4. ok, jag diggade "panorama" bilderna, men de småa har jag fortfarande ingen aning om varför de finns...

Men mitt tips är att ifall du ska köpa en systemkamera så inte köp aps...
Det blir både billigare och bättre med en "ordentlig" systemkamra.. :cool:
 
APS systemet på väg bort?

Om jag har förstått rätt så APS systemet mer eller mindre på väg ut. Jag tror att bl a Olympus har lagt ner utvecklingen.

Nej satsa på digitalt om du inte vill ha 35mm.

/ Johan
 
Visst spelar investeringskostnaden in en del; men priset bestäms ju inte av vad det kostar, utan vad vi konsumenter är villiga att betala.

/Fredrik
 
Peter_o skrev:
Jag hade en canon APS tidigare och fördelarna var:

1. Kunde byta filmrullar när som helst!
2. Sexy design!
3. Praktiskt efter framkallningen, index bild och filmrulle.
4. ok, jag diggade "panorama" bilderna, men de småa har jag fortfarande ingen aning om varför de finns...

Men mitt tips är att ifall du ska köpa en systemkamera så inte köp aps...
Det blir både billigare och bättre med en "ordentlig" systemkamra.. :cool:

Hehe.. joo.

1. Kan man med en systemkamera också (ände ute eller filmutdragare)
2. Sexy Design... Fördel ??
3. Jo man kan få indexbild till vanlig 35mm film också (och rullen med om man vill) ;)
4. Japp där är fördelen...panoramaformatet.

Jaja bara en liten inflikning... helt rätt i att en systemkamera är ett mycket bättre val. Alla satsningar går ju inte hem...

PS.. Nu snöar det IGEN! i Skåne..... Blir det på med vinterdressen och ut med kameran.. :cool:
 
Undran!

Hej på er!
Jag satt här och läste alla inlägg om APS. Jag undrar varför det har blivit som det blivit. Jag har själv en Minolta 505si, och jag är mer än nöjd. Men när det gäller APS-systemet så skulle det vara sååå bra. Jag kommer ihåg när det var alldeles nytt, då hade min dåvarande lokala fotobutik ett bord utanför butiken och stod där och förklarade att APS är framtiden, allt annat kommer att glömmas bort. Det var likadant med video-systemet. Min pappa köpte en VCR-spelare redan 1979. Då sa man att VHS-systemet också skulle försvinna från marknaden och VCR- & BetaMax systemet skulle ta över. Vad hände?
Jo, VHS-systemet växte sig starkare än någonsin och både VCR- & BetaMax försvann.
Jag undrar varför det är så.....någon som vet??
 
Kolla på dynax 5 istället den är liten och smidig, snabb och har alla funktioner man önskar sig. Om du jämför med dynax 404 så kommer du nog att glömma 404an ganska snabbt.
 
Jeppe skrev:


Hehe.. joo.

1. Kan man med en systemkamera också (ände ute eller filmutdragare)
- med aps så behöver du inte kunna matte, den hittar den första tomma bilden helt själv..

2. Sexy Design... Fördel ??
- Helt klart, vad ska man annars imponera kompisar med?

3. Jo man kan få indexbild till vanlig 35mm film också (och rullen med om man vill) ;)
- Med aps så får du rulle även om du inte vill ha någon... :)

4. Japp där är fördelen...panoramaformatet.
- japp..

APS slår allt! :p
Nej jag skämtar, hade aps varit så bra hade jag naturligtvis behållt kameran..

PS.. Nu snöar det IGEN! i Skåne..... Blir det på med vinterdressen och ut med kameran.. :cool:

Tjohoo... snowboard i skåne? :D
 
Peter skrev:
"Nej jag skämtar, hade aps varit så bra hade jag naturligtvis behållt kameran.. "


Va?!? Har du sålt din APS-kamera ??
Det är ju framtiden!
:D :p ;)



Eller va det dåtiden ?
:rolleyes:
 
Peter_o skrev:
Jeppe skrev:

<snip>
2. Sexy Design... Fördel ??
- Helt klart, vad ska man annars imponera kompisar med?

<snip>
PS.. Nu snöar det IGEN! i Skåne..... Blir det på med vinterdressen och ut med kameran.. :cool:

Tjohoo... snowboard i skåne? :D

Sexig design??? Näe vet du vad! Titta på en Olympus OM-4Ti eller OM-3Ti. Där har du sexig design! Dessutom gjord i titan!

Men snöar gör det här i Västerås också, ska det äntligen bli vinter. Som jag har längtat!

/ Johan - ska genast besöka http://www.joinco.ca/zuikoholism/index.html
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.