Annons

Systemkamera med APS

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasLindahl

Ny medlem
Någon som vet varför det finns så få systemkameror med APS? Jag funderar på att köpa systemkamera, men vill även ha med APS, och då är det ju egentligen bara Minolta Vectis S-1 som finns... Någon som vet om den är bra, samt hur det kommer sig att så få systemkameror har APS? Bör kanske påpeka att jag är nybörjare och därför inte är ute efter superavancerade grejer.
 
Varför vill du ha APS? Det är ju bara nackdelar. Mindre format och dyrare film och framkallning, sämre filmutbud och små möjligheter till både svartvitt och dia.

Jag tror att APS blir det första som stryker på foten i den digitala revolutionen. APS slåss om samma segment som de billiga digitalkamerorna idag, som ju faktiskt är riktigt bra.
 
Nej, APS har inte _bara_ nackdelar jämfört med 35-mm: Automatisk addering av exponeringsinformation är standard i APS, men finns bara på vissa kameramodeller i 35-mm-formatet, samt automatisk film-advance ifall man bytt rulle mitt i filmen.

Tyvärr är informationen i APS-formatet inte tillgänglig för människor i efterhand, utan bara för framkallningsmaskinerna, så den är värdelös i alla fall... :(

Men visst, i och med att informationen finns där, och framkallningsmaskinerna nyttjar den för att förbättra under- (och över-)exponerade bilder, så är det mycket svårt att nyttja systemkamerans andra finesser än utbytbara objektiv!

Satsa på 35-mm istället! De moderna systemkamerornas automatik klarar av att kompensera svåra förhållanden nästan lika bra som en APS och APS-labbet tillsammans. Film och framkallning är dessutom mycket billigare! Och högre kvalitet: 400 ASA APS-film i panoramaformatet är INTE vackert att titta på, ens vid korrekt exponering! Bara korn! :-(

/Fredrik
 
Jag har alltid harft den uppfattningen att APS är mycket fräckare och smidigare... men men... Då kanske kan man skall satsa på en 35 mm-systemkamera istället då?