Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera 16.9 bildformat ?

Produkter
(logga in för att koppla)

tonycrona

Aktiv medlem
Skulle vilja byta från min canon 500d till något annat som har valmöjligheten att ta i 16.9 format då jag tröttnat på att croopa om mina bilder. Nu gjort i över 10 års tid!.
Utan modifierad firmware!
Antar att mina objektiv passar vidare till nyare canon osv så kanske bör fortsätta köra samma märke?

Det finns kanske. Jag tittade på den av mina Canon som stod närmast just nu. Den har sju olika inställningar, men de är mest inriktade på att likna gamla klassiska format på film. Ingen av dem är i närheten av 16:9.

Canon EOS 70D, 5Dmk3 och R6 är några Canonmodeller som jag har inom räckhåll och de kan alla ställas in så att de beskär till 16:9.

Ganska fattigt exempel men min EOS M100 klarar 16:9 med(hitta ingen av mina M43 kameror heller som sakna detta, ink min rätt gamla E-PL1). Troligtvis inkluderar "alla" modernare kameror det bildförhållandet. Så kika runt på vad som verkar intressant i övrigt och kolla upp manualen för kameran du tittar på för att bekräfta att det stämmer. Men det är inget högt krav idag.

Kollad nu på den äldre 7D. Men den har samma alternativ som kameran jag refererade till ovan, en 1DX Mark II.
Canon har nog ändrat sortimentet på format på senare tid.

Antar att mina objektiv passar vidare till nyare canon osv så kanske bör fortsätta köra samma märke?
Om du har EF-objektiv till din 500D så passar de till praktiskt taget alla nyare systemkameror från Canon (med hjälp av en adapter om du väljer en spegelfri kamera ur M- eller R-familjen). Har du EF-s-objektiv så är urvalet något snävare, men de passar fortfarande till flera nyare modeller.

Det verkar ju som om praktiskt taget alla systemkameror som Canon har tillverkat under de senaste åren kan ställas in så att de beskär JPEG-bilder till 16:9, så det är väl som sagt bara att välja ut en modell utifrån pris/prestanda och sedan för säkerhets skull kolla det där med aspektförhållandet 16:9 innan du bestämmer dig definitivt.

Om du kan överväga att byta märke så är Fujifilms modeller kapabla att fota 16:9. De är rätt trevligt att få till det redan i kameran.

RAW är sensorns data. Såvitt jag vet så blir du hänvisad till jpg om du vill ha ett annat format.
Nä, det finns gott om kameror där man åtminstone i RAW + JPG kan ställa in andra sidförhållande än hela sensorn, och där råkonverteraren applicerar det sidförhållandet när man öppnar råfilen. Sen går det (oftast) att "obeskära" tillbaka till det hela sensorn såg om man vill.

Även om råkonverteraren inte auto-beskär så kan det ändå vara trevligt att kunna komponera i det format man gillar och sen gör man en likadan beskärning av råfilen. Betydligt trevligare än att försöka tänka sig beskärning vid fototillfället, tycker i alla fall jag.

Jag testa på min Lumix G3 att justera till 16:9 i RAW och både jpeg filen och RAW filen blir 16:9. Men om jag justerar upplösningen från full till medium så blir fortfarande RAW filen i sensorns fulla horisontella upplösning medans jpeg filen blir nerskalad till en lägre upplösning.

Jag vill minnas att några av mina kameror inte ens tillåter RAW om man använder något annat är största upplösningen på filerna. Men formatet kan man justera fritt. Så det kanske är det Erik tänker på? Finns iofs säkert några kameror med som inte kan producera RAW filer i något annat än sensorns fulla format men det verkar inte vara normen här bland mina prylar.

Jag testa på min Lumix G3 att justera till 16:9 i RAW och både jpeg filen och RAW filen blir 16:9. Men om jag justerar upplösningen från full till medium så blir fortfarande RAW filen i sensorns fulla horisontella upplösning medans jpeg filen blir nerskalad till en lägre upplösning.

Jag vill minnas att några av mina kameror inte ens tillåter RAW om man använder något annat är största upplösningen på filerna. Men formatet kan man justera fritt. Så det kanske är det Erik tänker på? Finns iofs säkert några kameror med som inte kan producera RAW filer i något annat än sensorns fulla format men det verkar inte vara normen här bland mina prylar.
Blir filstorleken lika stor i fallet råformat vs råformat 16:9? D.v.s. är det bara en inställning i din programvara som läser en Exif-tagg och beskär?

Filstorleken blir mindre på 16:9 mot 4:3 i RAW.

RAW 4:3 = 18 MB
RAW 16:9 = 14 MB
Då beskär den uppenbarligen även råfilen. Vad jag menade med mitt inlägg till Erik var just att alla kameror inte beter sig likadant, så jag bara invände mot generaliseringen.
Min Ricoh GR II beskär också råfilerna, men alla andra kameror jag äger (en bunt) gör det inte. Där går det att se hela bilden om man "obeskär" med råkonverteraren.

Canon EOS 70D, 5Dmk3 och R6 är några Canonmodeller som jag har inom räckhåll och de kan alla ställas in så att de beskär till 16:9.
JPEG-bilder beskärs till det valda sidoförhållandet, medan RAW-bilder sparas som vanligt (3:2) med en annotering om att fotografen valde ett annat sidoförhållande. Annoteringen kan läsas av bildbehandlingsprogram för automatisk beskärning till valt sidoförhållande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar