Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synka ihop blixt med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Nikon D80 samt en extern blixt, SB-600. Jag har köpt en Lastolite EzyBox 60x60 cm Hotshoe länk sdf som jag kopplat på min SB-600. Har även köpt en " Nikon SG-3IR, IR-panel för inbyggd blixt " länk och man ska tydligen kunna synka ihop detta trådlöst med IR/CLS.

Jag har både googlat och kollat instruktionsboken men hittar inte vart man gör detta. Någon som kan hjälpa mig?
 
Hej!

Jag har en Nikon D80 samt en extern blixt, SB-600. Jag har köpt en Lastolite EzyBox 60x60 cm Hotshoe länk sdf som jag kopplat på min SB-600. Har även köpt en " Nikon SG-3IR, IR-panel för inbyggd blixt " länk och man ska tydligen kunna synka ihop detta trådlöst med IR/CLS.

Jag har både googlat och kollat instruktionsboken men hittar inte vart man gör detta. Någon som kan hjälpa mig?

Vet inte om funktionen finns på d80 men på d300/d700/d3 osv ligger den under blixt menyn och inställning för inbyggd blixt. Ska stå på commander mode.
 
Hej!

Jag har en Nikon D80 samt en extern blixt, SB-600. Jag har köpt en Lastolite EzyBox 60x60 cm Hotshoe länk sdf som jag kopplat på min SB-600. Har även köpt en " Nikon SG-3IR, IR-panel för inbyggd blixt " länk och man ska tydligen kunna synka ihop detta trådlöst med IR/CLS.

Jag har både googlat och kollat instruktionsboken men hittar inte vart man gör detta. Någon som kan hjälpa mig?

Det borde stå i blixtens och kamerans bruksanvisningar. Jag har en D700 och kamerans blixtläge ska där stå på kommandoläge. Blixt har jag SB800 och den ska vara på Remote. Sedan ska kanal och grupp ställas in. Antar att det är nått liknande med din D80 & SB600.

Johan
 
Tack så mkt Johan och Joel för svaren och speciellt till Tord som försökt hjälpa mig via mail.
Tord guidade mig så inställningarna var rätt, såhär ser det ut på blixten och såhär ser det ut i kameran.

Ändå ville det sig inte tyvärr, jätte tråkigt, men iom detta ändå var ett impulsköp så känner jag inte för att hålla på mera och har nu mailat Cyberphoto och frågat om jag får göra en retur.

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon annan och det fungerar bättre för denne!
Ännu en gång, stort stort tack till Tord!
 
Nikons blixtsystem är ju känt för att leverera bra så jag tror att det är den mänskliga faktorn. Sök på youtube, vet att det finns en guide för just D80 och Sb 600
 
Det knasiga är ju att vi har gjort exakt samma inställningar både Gabriella och jag.
Enda skillnaden är att jag inte har min D80 (såld så jag kan inte testa på den igen) just nu utan en D700, men här funkar det?
Samma blixt, samma inställnignar på blixt och i kommandoläget i kameran men det funkar bara hos mig?!
 
Tack så mkt Johan och Joel för svaren och speciellt till Tord som försökt hjälpa mig via mail.
Tord guidade mig så inställningarna var rätt, såhär ser det ut på blixten och såhär ser det ut i kameran.

Ändå ville det sig inte tyvärr, jätte tråkigt, men iom detta ändå var ett impulsköp så känner jag inte för att hålla på mera och har nu mailat Cyberphoto och frågat om jag får göra en retur.

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon annan och det fungerar bättre för denne!
Ännu en gång, stort stort tack till Tord!

Gabriella,,du vet väl att din SB-600 har en liten "sensor" på höger sida på blixten = "CLS-sensor" som måste ta emot blixtljus från din blixt på kameran för att din SB-600 skall utlösas!

sb-600.jpg

Testa nu igen innan du bestämmer dig för att skicka tillbaka grejorna!
 
Inomhus kan man ju sätta blixten i princip varsomhelst då den verkar extremt känslig, dock värre utomhus i starkt solljus är ju mina erfarenheter. Men vet att hon testat med blixten ungefär en meter framför kameran utan resultat.
Känns som sensorn inte funkar som den ska, eftersom blixten annars funkar i sin hotshoe på kameran.
 
Tack för alla svar igen!
Och ja som Tord säger, jag har provat med blixten framför kameran, och jag har även testat gått runt blixten och knäppt, men ingen skillnad :(
 
Tack så mkt Johan och Joel för svaren och speciellt till Tord som försökt hjälpa mig via mail.
Tord guidade mig så inställningarna var rätt, såhär ser det ut på blixten och såhär ser det ut i kameran.

Ändå ville det sig inte tyvärr, jätte tråkigt, men iom detta ändå var ett impulsköp så känner jag inte för att hålla på mera och har nu mailat Cyberphoto och frågat om jag får göra en retur.

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon annan och det fungerar bättre för denne!
Ännu en gång, stort stort tack till Tord!

På min D300 så sätter jag inbyggda blixten till Commanderläge och M, sen funkar det fint för mig. Sätt ner effekten till 1/128 på den inbyggda blixten i M-läget så påverkar den inte ljuset i bilden. Glöm inte att fälla upp den inbyggda blixten förståss.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.