Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sydafrika - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Jag kommer att resa till Sydafrika i början av november. Mestadelen kommer nog att spenderas i kongressalar men det kommer även att bli två kortare tillfällen till safari. Vet ej hur de kommer att utföras beträffande fordon, men jag hoppas att det blir små öppna jeepar. Frågan är vilken utrustning ska jag ta med och vad behöver jag komplettera med?

Har en eos5 med 28-105 samt 80-200 2,8L samt en Mamiya 6MF med 50 resp 75mm objektiv. Stativ finnes och blixt också.

Men...ska jag dra med allt? Behöver jag komplettera med något? Vilken fim ska jag välja? Jag föredrar neg färgfilm. Någon som har erfarenhet kan gärna maila också.

usch vad sotis jag bli

Hej!

Jag vill rekommendera att du väljer lätt utrustning - eos + snabb, ljusstark zoom(ar), polfilter och ev avtonat gråfilter/ND filter. Vill du gå på överkurs så rekommenderar jag en converter också.
På safari lär du vilja vara flexibel så att hålla på att byta kamera och/eller objektiv är inte att rekommendera.
November börjar sommaren ordentligt och ljuset är mycket starkt så tänk på det när du väljer film. Lättviktsstativ eller monopod.
Tänk på att din utrustning vägs in med handbagaget och flygbolagen nuförtiden är strikta med vikterna. Vidare vill jag rekommendera att du kollar ordentligt hur medtagen film handteras i incheckningen rörande röntgen. Jag har tagit mina filmer i genomskinliga filmbehållare och i en plastpåse så flygplatspersonalen lätt kan kolla dem.
Fuji Velvia typ och Kodak ex. Supra med finns andra här som bättre kan rekommendera filmer.
Lycka till
Maila gärna om du tror jag kan vara til mer hjälp

Senast ändrad:
Jag skulle helt klart satsa på småbildsutrustningen. Smidiga, flexiblare och snabbare på alla sätt.

Filmvalet är nog lite knepigare och som Eva skrev är ljuset mitt på dagen väldans skarpt.

Men oftast lägger man safarin på morgonen och kvällen så ljuset brukar vara helt ok.
Ta med dig både snabb och långsam film. Själv använde jag kodaks e100VS i Kenya med gott resultat.
När det göller neg film kan jag inte ge några konkreta förslag.

Stativ är ju alltid bra men det blir nog svårt att använda det under själva safarin. Skaffa dig en regäl "ris påse" i stället och be om möjligt föraren att stänga motorn då ni skall fotografera.

Blixten skall du absolut ta med dig. Ett bra hjälpmedel när du plåtar mörkhyade människor.

Filter frågan: Det viktigaste filtret torde nog vara polfiltret för att mörka ner himmlen något.
Du klarar dig långt med det men om du har några avtonade gråfilter så är det klart att du skall plocka med dem.

Ett litet råd: Slösa på filmen! Den är i alla fall billigare än en ny resa..

Gå gärna in och kika på mina "kenya album" så ser du lite mer konkret vad jag menar.

Hoppas du får en underbar resa.

Ett tips till: Ta med dig en rulle 6-liters fryspåsar och gummiband (och påsklämmor). Det är ofta ganska dammigt på safari, och då är det smart att snabbt kunna stoppa ner kameran i en enkel påse. Med ett gummiband kan du också klä kameran med plastpåsen, sätta gumibandet på objektivet och påsen därunder, och bara låta frontlinsen sticka fram. Detta är såklart också användbart i lätt regn.
/Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar