Annons

Sy ärtpåse

Produkter
(logga in för att koppla)

simonbertilsson

Aktiv medlem
Hej!
Kan någon vänlig människa förklara hur man syr en ärtpåse att vila gluggen mot? Typ som en ersättare för stativ.
Jag tror jag läst hur i ett senare nummer av en fototidning, men minns inte vilken.
 
Kan dy sy över huvud taget, borde en ärtpåse var det absolut enklast projekt som finns! En tygrektangel som viks på sin kortsida sys ihop efter långsidorna, fylls med ärtor och sys igen. Voila!

Kan du inte sy, är det väl kört kan jag tro, om du inte kan övertala någon i din omgivning.

Per.
 
simonbertilsson skrev:
Hej!
Kan någon vänlig människa förklara hur man syr en ärtpåse att vila gluggen mot? Typ som en ersättare för stativ.
Jag tror jag läst hur i ett senare nummer av en fototidning, men minns inte vilken.
Den som söker skall finna, men du måste använda det genuint svenska uttrycket "beanbag" om du ska hitta något;-) Det finns ett flertal trådar här på FS.
---/Thomas
 
Den lata versionen är att du fyller en fryspåse , men det ser förstås inte lika proffsigt ut. :)
 
Hej

Klipp av ett par byxben, sy igen den ena sidan, sätt blixtlås på andra. Sedan kan du fylla den med tex ris eller bönor.

Mvh

Omar
 
beanbag erfarenheter

Hej,

Provade lite olika varianter på hemsydda beanbags tjockare, tunnare tyg. Ärtor, eller ris som fyllnadsmatriel.

Det jag kom fram till funkar bäst är:

Fyllning: Puffat ris, mycket lätt och relativt hög friktion mellan puffarna så det rymmer inte.

Tyg: Så tunt som möjligt.

Har gjort min sista genom att öppna påsen med puffat ris och hällt ut lite granna. Därefter tog jag en packpåse (säljs i fempack i sportbutiker för 99kr) och stoppade det i. Funkar kanonbra!

Mvh
Martin
 
En strumpa strl 45 + en öppnad påse ris. Lite tung, men stadig. Har alltid en sådan liggande i bilen för att t ex hänga över en nervevad fönsterkant.
 
Gå in till en tygaffär och köp ett tyg som är Mjukt och vattenavvisande. I storlek med en
vanlig köks-handduk. Sy typ ett örngott...fyll i med ris/bönor/makaroner. Sy igen skiten.



Min har hållt i 5 år. Och jag tycker att min blev bättre när jag blandade stora och små saker inuti.
 
Jag testade (efter ett nättips - minns dock inte var) att använda en liten plastpåse fylld med potatismjöl. (Vilket är betydligt stadigare än vanlig mjöl) - det fungerade förträffligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.