Annons

Svartvitt i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

pl_Johan

Aktiv medlem
Har precis skaffat photoshop och vill lära mig ett och annat!

En grundläggande fråga:
Finns det någon funktion som gör bilderna svartvita, då de är inscannade i färg, precis som om man hade tagit med svartvit film.

Tacksam för svar!
 
Det finns många metoder. Channel mixern är en av de bättre, då kan du själv påverka hur färgerna skall påverka resultatet, ungefär som att använda färgade filter vid svartvit fotografering.

Jag brukar använda den action som finns i actionspaletten, "Custom RGB to grayscale". Den använder channel mixern.
 
Blanda kanaler är en bra metod för omvandlig till svartvitt. Man måste dock vara observant på bruset, det är lätt att det förstärks. En annan variant som kan funka bra är att först omvandla bilden till Lab-färgrymden (Image->Mode->Lab Color) och sedan radera alla kanaler utom Lightness (Gå till Layer-paletten, markera a- och b-kanalerna och dra dessa till papperskorgen), varefter man går tillbaka till gråskala (Image->Mode->Grayscale).
 
får man stryk om man bara använder Bild-Läge-Gråskala? *s* testade varianterna ovan på en bild och så körde jag menyvalet gråskala och åtminstone på den bilden är det svårt att se nån skillnad...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.