Annons

sv/v framkallade i C-41 och selentoner

Produkter
(logga in för att koppla)

adan

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar två saker: är det tekniskt möjligt att förlänga sv/v films livslängd som är framkallad i C-41 bad? Har läst att C-41 framkallade filmers livslängd är kortare än de sv/v som framkallade i vanligt sv/v framkallare..
Kan selentoning vara en lösning till min fråga?

En annan fråga: kan man utnyttja samma selentoner efter förbrukningen i flera omgångar?
Tackar på förhand...
 
Nu är jag ingalunda ngn expert på detta område så varning för felaktigheter, men spontant blir min första tanke att om bara filmen är korrekt framkallad och sköljd samt arkiverad korrekt så torde livslängden inte vara det minsta problem.

Min erfarenhet av selentoning på negativ är att det ökar tätheten i dem, så har man ett korrekt exponerat negativ så kanske det inte är så lyckat att selentona det?


Men som sagt, jag kan mkt väl ha fel :)


Jag har också för mig att toning i brukslösning har en rätt förkortad livslängd. Läs på flaskan, där borde det stå anvisningar :)
 
Om du menar kromogena filmer som t ex Ilford XP2 Super eller Kodak T400CN, så innehåller dom inget silver och då kan dom inte heller selentonas.
 
Tack för era svar. Jo, jag menade kromogena filmerna. Har de verkligen kortare livsläng än
vanliga sv/v negativ? I så fall finns det nånting att göra åt det?
 
adan skrev:
Tack för era svar. Jo, jag menade kromogena filmerna. Har de verkligen kortare livsläng än
vanliga sv/v negativ? I så fall finns det nånting att göra åt det?

Jag har skrivit ut tekniska data från Kodak.
Om BW400CN står det lagring vid 21°C eller lägre
Om TRI-X 320&400 står det lagring vid 24°C eller lägre så det stämmer nog. Kylskåp, matkällare eller vind kan väl vara alternativ. Men helst ska det vara torr luft också (ingen kondens). Men det är väl inget jätteproblem i Sverige?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.