Annons

superzoom till olympus

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Saknar mastodont omfånget(36-432 mm) och smidigheten från min sony h2 och skulle därför ha en superzoom till min olympus. Mig veterligen finns det tre att välja mellan med lite större omfång sigma 18-125, zuiko 18-180 och panasonic 14-150. Den sistnämda är dock alldeles för dyr för min budget. Frågan blir således hur är bildkvaliten med sigmat respektive olympus gluggen? Man tappar iofs lite vidvinkel men hur stor är skillnaden egentligen mellan 28 och 36mm?

Jag är ganska ofta ute i naturen med kameran så smidigheten är också ganska viktig. Synpunkter och tips är mycket välkommna.

Tacksam för svar!

Superzoom

Sigma 18-125mm f3.5-5.6 DC är discontinued, så då återstår det bara två att välja emellan. Sigma uppdaterar sitt sortiment med bildstabiliserade gluggar, främst för de tillverkare som saknar sensor-shift baserad IS.

Bildstabiliseringen hos E-510 blir värdefull vid de måttliga bländartal som superzoomen har vid 180mm.

Varför inte helt sonika ta med en ED 40-150mm 1:4.0-5.6 med dess spektakulära mått: 65.5mm (D) x 72mm (L) och vikt: 220g. Den är inte ett dugg tung att ta med, fast med olägenheten att ständigt byta förstås mellan standardzoomen och telezoomen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar