Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

supermacro, vad för utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

BRAMS

Medlem
Hej
Jag är ganska ny på detta med foto och skulle vilja ha detta förklarat för mig.
Jag är egentligen en supernördig akvarist och det är även där de flesta motiven för mig finns. Att tänka på med detta är att man har en ruta i vägen som gör att man inte kan komma motivet hur nära som helst.

Jag har en EOS 300D och ett tamrom 90mm 1:2,8 DI. Tycker att det är kul att fota med dessa och det blir hyffsade bilder. Men jag skulle vilja komma ännu närmare utan att behöva närma mig motivet fysiskt.
Jag skulle vilja kunna ta näst intill mikroskopiska närbilder.
Jag undrar om man ska testa med mellanringar eller konverter?
Vad är skillnaden?
Är det nån ide att testa eller kastar man pengarna i sjön?
Här är en bild (som inte jag tatt) som ungefär visar vad jag vill uppnå.
http://www.green.colorize.net/hydrocotylevulgaris21.jpg

Om ni känner att ni har lite tid över så kolla gärna hans andra bilder. Grymmt snygga!.

Tackar
/C.Brams
 
Hej!

Har inte HELT klart för mig vari problemet ligger, så jag skriver två svar utifrån två problem.

Om du tycker att problemet är objektivets NÄRGRÄNS, dvs att fokus hamnar alltför långt bak i akvariet och du inte kan fokusera på de fiskar som kommer alldeles intill din akvarievägg, då skall du satsa på mellanringar.Mellanringar flyttar fokalpunkten närmre objektivet. Ju längre mellanring desto kortare närgräns. Mellanringar har störst effekt ju kortare brännvidd du har.

Om det är så att du känner att dina motiv är för långt ifrån dig och du inte KAN komma närmre, pga akvarieväggen, då kan du titta på teleconvertrar. Dessa minskar bildvinkeln (dvs ökar objektivets brännvidd) och dina motiv fyller ut en större del av bilden. Varning, dock! Vissa teleconvertrar passar bara till teleobjektiv! Du bör alltid testa converter och objektiv tillsammans innan du köper en converter, och innan dess kontakta din handlare för att höra om det finns risk att du skadar objektiv eller kamera.

Eftersom din länkade bild visar på ett motiv som är betydligt större än 1:1, så lämnar jag diskussionen om mikroskopiska bilder därhän så länge.

Lycka till!
 
Jag tror snarare att svar två passade mitt problem bättre.
Jag vill inte behöva vara 1cm ifrån motivet för att få fokus, då tar rutan emot och jag kan bara ta på saker som ligger slickat mot framrutan.
Jag behöver kanske kunna få fokus på nånstans mellan 5 och 30 cm.
Som det är nu så kan jag få hyffsade närbilder, små blad på 3mm är inget problem, men jag skulle vilja se porerna på detta blad om du förstår vad jag menar.
Tack för ditt svar.
 
Förstår vad du menar.

En konverter ökar brännvidden och därmed förstoringen.

En mellanring kortar av närgränsen och ger då också högra förstoring. Du måste dock gå närmare då förstås.

Båda själ ljus men mellanringar ger ingen kvalitetsförlust då de inte innehåller glas.

Ett vanligt tillvägagångssätt till att få riktigt hög förstoring är att montera ett objektiv bakochfram på macroobjektivet. Det bakvända objektivet fungerar då som en mycket kraftig närbildslins.
Till detta behöver du en liten ring som passar i filtergängorna på båda objektiven. Se den som ett filter utan glas, som har gängor från båda håll. Är det olika diameter på objektiven använder du även en stepring.

Sen kan du ju montera en konverter och/eller mellanringar på kombinationen ovan.
 
Du har ju en Tamron 90 mm makro. Skaffa

• en sats mellanringar för EOS, med elektriska kontakter, beg. på Tradera eller fleaBay, alt. nya om Du inte hittar beg,

• en telekonverter, förslagsvis en Kenko 300 Pro DG, för EOS,

• ett manuellt objektiv av så hög kvalitet du har råd med, 35 el. 50 mm, Yashica är rimligt billigt, Contax bättre, men dyrare, samt

• en omvändningsring som passar i makrots, och i det manuella objektivs, gänga, ex-vis 52-52 mm, finns hos photax.se och kaffebrus.com.

Sedan har Du det Du behöver för att kunna "leka" ända ner till under 2:1-skala. C:a-pris för allt, med lite tur - 3.200:-.
 
Att köpa ett nytt objektiv känns inte som ett alternativ. Inte heller lösningar som är för dyra.
Min tanke var ju att på ett billigt sätt uppnå resultat. Om det är möjligt vill säga.

Skulle jag kunna använda orginalobjektivet bak och fram? Vad jag fattar så är det detta sättet som ger förstoring?
 
Ta av det, vänd på det och titta i kameran. Det räcker med att Du håller det på plats, för att se effekten. Gör sedan samma sak med 90 mm makrot. Det finns omvändningsmontage hos kaffebrus och photax.

Det är inte "det sättet". Det finns fler - några är redan nämnda.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.