Annons

Superior Race fotorättigheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, tänkte fotografera på Superior Race på Lidingö i sommar. Läser i deras policy att jag får ej använda bilderna i kommersiellt syfte. Vad exakt innebär det? Får jag inte sälja mina egna bilder från loppet? Kan jag använda bilderna på min fotofirmas hemsida? Är Superior race ute och cyklar?
Läs själva:
http://superiorocr.com/privatepolicy.html

/ Stefan

- The Ultimate Nordic Race AB äger rättighetrna till bilder och videomaterla som tas/spelas in under Superior Race samtliga lopp.

Är området avspärrat för allmänheten?

Hej, tänkte fotografera på Superior Race på Lidingö i sommar. Läser i deras policy att jag får ej använda bilderna i kommersiellt syfte. Vad exakt innebär det? Får jag inte sälja mina egna bilder från loppet? Kan jag använda bilderna på min fotofirmas hemsida? Är Superior race ute och cyklar?
Läs själva:
http://superiorocr.com/privatepolicy.html

/ Stefan

Betalar man inträde? Först då kan såna paragrafer gälla.

Sen gäller vanliga begränsningar på varumärken i bild osv som gör att du inte kan sälja bilder för kommersiellt bruk hur som helst men ska du sälja för folk att sätta upp på väggen är det inget problem.

De är helt klart ute och cyklar. Dina egna bilder får du göra vad du vill med, men om du har bilder med igenkännbara personer får de enligt lag inte användas till reklam utan avtal med personerna som går att känna igen. Om du inte har träffat avtal med arrangörerna om inskränkningar av dina rättigheter, så finns inga sådana.

Det har inte att göra med om du har betalt inträde eller om det är ett på något sätt avgränsat område. De kan ha fotoförbud på ett avskilt område som de disponerar, men de kan inte ha några anspråk på vad du gör med dina bilder, inte ens bilder som har tagits i strid mot fotoförbud.

Betalar man inträde? Först då kan såna paragrafer gälla.

Det spelar ingen roll om man har betalat något eller inte. Det enda intressanta är om det föreligger ett avtal där man förbundit sig att följa vissa villkor.

Om arrangemanget genomförs på allmän plats finns givetvis ingen möjlighet att hindra folk från att fotografera och/eller publicera och/eller sälja bilder.

Två saker att tänka på.

1. Vad det gäller "kommersiellt bruk".
Dvs marknadsföring, så kräver lagen att personer på bild som är "identifierbara" lämnat tillstånd till att bilden används för just marknadsföring. (Med vissa undantag för fotografens egen portfolio).
När det gäller logotyper så kommer lagstiftningen kring upphovsrätt in.
Även här är det dock enbart en begränsning när det gäller bilder som skall användas till marknadsföring.

2. Äger arrangemanget rum på ett "privat område". (Det räcker med någon form av "inhägnad"/"stängsel" kring området).
Så kan arrangören förbjuda fotografering inom området.
Däremot så kan de inte förbjuda dig att stå utanför "inhägnaden" och ta bilder.
Skulle du fotografera trots detta "förbud".
Så kan arrangören i egentlig mening inte göra något annat än att avisa dig.
(Dock inte med våld).
Möjligen även stämma dig.
(De har ingen som helst rätt att beslagta minneskort eller liknande).

Ser också på länken till arrangörens sida.
Att de anser sig ha all äganderätt till allt fotograferat/filmat material från arrangemanget.
Detta är definitivt inte juridiskt bindande enbart för att de hävdar så på sin egen hemsida.
Det blir juridiskt bindande först när du de facto ingått ett avtal med arrangören om just detta.

Att arrangören över huvud taget försöker sig på att få "all äganderätt" till bilder/video är dock ett riktigt otyg.
Anser bestämt att det är ett högst oseriöst agerande från deras sida.

...
TS: Stefan, är du ackrediterad?

På hemsidan för arrangemanget finns ingen som helst information om hur man söker ackreditering.
Vilket starkt antyder att man inte har något som helst ackrediteringsförfarande.
(Det är rent generellt bara på sportarrangemang på högre nivå som man ägnar sig åt ackrediteringsförfarande för press/media).
Jag betvivlar att organisatören har någon vidare koll på sådana frågor över huvud taget heller för den delen.
(Hade man haft det hade man inte hävdat ägande rätt till bilder/filmat material på så lösa grunder).
Hade man haft någon form av ackrediteringsförfarande, så borde det ha framgått av länken som TS bifogat i sitt inlägg.

Hade jag varit TS, så hade jag tagit med mig kameran, och "plåtat på" efter bästa förmåga.
Och "låtsas som det regnar" i övrigt.
Så länge TS inte ingår ett avtal i juridisk bemärkelse.
Så har arrangören noll och inga möjligheter att hävda "äganderätt" till bilderna.

Det verkar också som att det hela sker på "allmän mark".
I så fall har arrangören inte heller några som helst möjligheter att förbjuda fotografering som sådant.

På hemsidan för arrangemanget finns ingen som helst information om hur man söker ackreditering.
Vilket starkt antyder att man inte har något som helst ackrediteringsförfarande.
(Det är rent generellt bara på sportarrangemang på högre nivå som man ägnar sig åt ackrediteringsförfarande för press/media).
Jag betvivlar att organisatören har någon vidare koll på sådana frågor över huvud taget heller för den delen.
(Hade man haft det hade man inte hävdat ägande rätt till bilder/filmat material på så lösa grunder).
Hade man haft någon form av ackrediteringsförfarande, så borde det ha framgått av länken som TS bifogat i sitt inlägg.

Hade jag varit TS, så hade jag tagit med mig kameran, och "plåtat på" efter bästa förmåga.
Och "låtsas som det regnar" i övrigt.
Så länge TS inte ingår ett avtal i juridisk bemärkelse.
Så har arrangören noll och inga möjligheter att hävda "äganderätt" till bilderna.

Det verkar också som att det hela sker på "allmän mark".
I så fall har arrangören inte heller några som helst möjligheter att förbjuda fotografering som sådant.

Jag var och fotograferade lite under Superior Race (undrar om de funderat på hur det namnet lätt kan tolkas i engelsktalande länder) förra sommaren och det ägde helt klart rum på allmän mark, utan avspärrningar. Så vitt jag förstår kommer det att ordnas på samma sätt (fast på ett annat område) nu kommande sommar och precis som Danne konstaterar så kan man lugnt ignorera deras "villkor". De bilder du tar är dina bilder och så länge du inte befinner dig på mark de äger eller arrenderar så kan de varken hindra dig att fotografera eller hävda någon som helst ägande- eller förfoganderätt till bilderna. Däremot kan de givetvis be dig att flytta på dig om du står i vägen för deltagare eller funktionärer, men det är ju en annan sak.

Sedan finns det som sagt begränsningar kring hur du kommersiellt kan använda bilder där människor går att identifiera, men det gäller överallt, inte bara där.

Jag var och fotograferade lite under Superior Race (undrar om de funderat på hur det namnet lätt kan tolkas i engelsktalande länder)
Nu har de nog funderat lite. :)

F.ö. finns nog inte så mycket att tillägga. Det är bara att plåta på, och använda bilderna på det sätt man vill, med de allmänna begränsningar i kommersiell användning som finns för bilder i allmänhet.

Om jag skulle vara där för att fotografera så skulle jag nog vara beredd på att bli antastad av arrangörens funktionärer och förbereda ett svar på varför de inte får hindra mig. (Eventuellt på en papperslapp för att inte behöva ägna så mycket tid åt argumenterande).

Om jag skulle vara där för att fotografera så skulle jag nog vara beredd på att bli antastad av arrangörens funktionärer och förbereda ett svar på varför de inte får hindra mig. (Eventuellt på en papperslapp för att inte behöva ägna så mycket tid åt argumenterande).

Jag kan tillägga att jag pratade med flera av funktionärerna vid de olika hindren under förra årets lopp och de var både trevliga och hjälpsamma och ett par var nyfikna på att se hurdana bilder jag fick. Som vid ett av vattenhindren, se första artikelbilden här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/test-sony-a77-ii.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar