Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sunpak auto 30DX till K100D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar motsvarande för K10D. Även jag har en gammal Sunpak auto 30DX, som jag skulle vilja kunna återanvända.
Har provat lite och TTL-auto verkar i varje fall inte att fungera eller så gör jag något fel.
 
K100D och K10D har P-TTL, så blixten måste stödja P-TTL för att fungera med kamerans programblixt funktioner. Gammal vanlig TTL stödjs inte av K100D och K10D.

Det kan gå att använda blixten i manuellt läge - både blixten och kameran i manuellt läge. Jag känner inte till blixten så jag kan inte uttala mig där.

Om blixten har en mätcell för "dum" autoblixt, alltså inte TTL utan det som Pentax en gång kallade för "programmerad autoblixt" (SA-blixtarna), så kan den funktionen också fungera.

Hälsar
R
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.