Annons

Sublimeringsskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

DCS

Aktiv medlem
Jag funderar lite på att köpa en skrivare, framförallt för att skriva ut foton. Då såg jag den här: "630 PL Sublimeringsskrivare för 10x15 bilder" på Scandinavian Photo. Eftersom jag inte ens har hört talas om sublimeringsskrivare förut så undrar jag om det är någon som har några erfarenheter av dessa.

Jag tycker iof att det låter som att det kommer bli rätt dyrt att skriva ut bilder eftersom papper och färg kostar ca 6kr per bild (om jag räknar rätt), men det verkar ju praktiskt i alla fall.

Jag har ingen erfarenhet av sublimeringsskrivare men jag har sett några bilder. Bildkvalitén är hög. Högre än med bläckstråle men skillnaden har nog blivit väldigt liten nu. Kostnaden för utskrift är hög.
En sublimeringsskrivare ger samma kostnad per utskrift även om det endast är en svart prick på papperet. Den jobbar med en rulle av något plastaktigt material där man har ett område med gult, ett med cyan och ett med magenta. Den värmer fast en färg i taget på papperet och för varje utskrift så måste den rulla fram lika mycket plastfilm för att färgerna ska bli de rätta.

Jag skulle själv satsa på en bläckstråle för att kunna skriva ut A4 eller A3 och lite text emellanåt också.

Mvh / Hasse

Jag har kört en del med sublimeringsskrivare från Kodak. Då använde jag den för att skriva ut porträtt direkt efter fotografering för försäljning. En kompis gör samma teknik vid hundutställningar när hon plåtar jyckar.

Ska man sälja bilderna och kan ta bra betalt är det värt med en sublimeringsskrivare, men knappast annars.

En bläckstråle blir idag riktigt bra och skriver ut i utfallande A3+.

Vill man ha ännu högre kvalitet är det nog idé att istället ha kontakt med labb som Prolabbet och Dox i Stockholm och VSFL BIldteknik i Malmö som kör ut digitala filer på riktigt fotopapper. Man får rätt många utskrifter för de pengarna som skrivaren och materialet kostar.

Absolut bläckstråle i dagsläget. Hade du frågat mig för 2 år sedan hade jag tveklöst sagt sublimering. Vi körde mer eller mindre alla våra utskrifter på sublimering tidigare, men har nu gått över till bläckstråle till 99%. Dessutom så har ju Epsons bläck och papper (vissa typer) blivit certifierat av SP som arkiveringsbeständigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar