Annons

Studioljus vs bygglampa

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Har hört att man kan använda sig av en halogenlampa 500W som budgetalternativ för studiolampor. Blir det stor skillnad?
Borde jag placera något framför lampan, som någon form att softbox eller låta den vara som den är?
Behöver jag även paraply eller reflektor? 1 eller 2 lampor, och hur ska jag placera dom?

Är tacksam för eventuella ritningar över placeringen om det är någon som orkar :)

Det är tänkt att jag ska fota porträttbilder. Både djur, barn och vuxna.
 
Bygglampa på 500w låter väldigt mycket men ger tyvärr mest värme jämfört med en blixt. Det finns lite trådar om ämnet men kan du, undvik bygglampan. Skulle du trots allt satsa på en, var försiktig med att placera något framför. Ungefär 0 - 50 cm från lampan blir glödhet och brännbart material bör verkligen undvikas. Jag har dock använt två lampor och satte en bit av ett plasttak framför. Hade bara lamporna tända precis under själva fotograferingen men plasten började ändå smälta. Så mycket mer ljus blev det tyvärr inte.
 
köp riktiga lampor om man nu av någon underlig orsak vill ha lampa istället för blixt.

http://www.photax.se/std/interfit/tungsten.htm

Är ett exempel på lampor som fungerar. 50 Hz lampor flimrar och ger strul med färgbalansen - köp riktiga lampor med hf-drivdon på en gång så slipper ni bli beskivna på halogenlamporna som bara blir varma och inte ger så speciellt ljus.

Dock är även den klenaste studioblixt vida överlägsen även bra lampor.
 
Jo, det är klart att riktiga grejjor är bättre. Men det är ju också en prisfråga.

Fast sista meningen håller jag inte helt med om. Om du tex fotar glas, blank metall eller div transparanta saker (som jag råkar göra nu) så ger fast ljus bättre kontroll över slutresultatet. Att flytta en lampa 10 cm kan göra stor skillnad och du ser det direkt.
 
Lågenergi lampor med rätt färgtemp

Jag köpte 2 st 38W lampor från företaget nedan. De är lågenergi och motsvarar 2 st 150W lampor. I stället för de hållare som dyker upp med länken köpte jag två bordslampor från IKEA av den gamla ledade modellen dör hållaren är som en tving runt kanten på bordsskivan. Tror de kostade 99:- styck. Vill minnas att de två 38w kostade runt 300:- för två, så runt 500:- för det hela. Det går säkert att sätta på en diffusor framför om man är lite händig. Lamporna finns också i 50w utförande och motsvarar då 200W.

http://www.tvspelsweb.se/belysningspaket-watt-lagenergilampa-p-2184.html

mvh Martin
 
Fast belysning med bygglampor eller andra ljuskällor funkar bra till produkt foto. För att fota rörliga mål så är blixt att föredra. Kolla på www.kaffebrus.nu där finns det grejor för olika stora plånböcker. Ett studioset med 2 x 110Ws funkar bra till porträtt och halvfigurer eller helfigurer i FAN. (Fine art nude) Det funkar med kamerablixtar också men det kostar mer och har inga stativ, radiomottagare, eller paraplyhållare till samma pris. Det viktigaste är inte vilket ljus och varifrån det kommer utan var det träffar och hur!
 
Jo, det är klart att riktiga grejjor är bättre. Men det är ju också en prisfråga.

Fast sista meningen håller jag inte helt med om. Om du tex fotar glas, blank metall eller div transparanta saker (som jag råkar göra nu) så ger fast ljus bättre kontroll över slutresultatet. Att flytta en lampa 10 cm kan göra stor skillnad och du ser det direkt.

De flesta (alla?) studioblixtar har inställningsljus som visar hur blixtljuset, skuggorna och reflektionerna kommer att falla. Många har dessutom proportionerligt inställningsljus, d.v.s. det ändrar styrka beroende på hur du ställer in blixtens styrka.
 
Som max skriver så funkar fastljus bra för produktfoto och liknande, men för saker som rör sig så är det ingen höjdare. Anledningen är naturligvis att en lampa inte ger i närheten lika mycket ljus på samma tid som en blixt.

Jag citerar mig själv från en annan tråd:
Blixten skjuter iväg hela sin energi på bråkdelen av en sekund. T.ex. skulle det behövas en halogenlampa på 50 kW för att med en exponering på 1/100 s få samma ljusmängd som en blixt på 500 Ws skjuter iväg på kanske 1/4000 s (inte exakt, det beror också till stor del på hur mycket av avsatt energi som verkligen omvandlas till ljus, och här är blixten effektivare).

En bygglampa på 500 W ger alltså väldigt väldigt lite ljus jämfört med t.o.m. den absolut billigaste studioblixten (kinablixt) som går att hitta. Slutartiderna blir därför förhållandevis långa med lampor, om man inte vill gå upp i ISO.

För ett antal år sedan, innan jag hade skaffat mig riktiga studioblixtar, experimenterade jag lite med bygglampor. 4 x 500 W och 2 x 150 W gav slutartider på uppåt 1/30-1/60 s vid ISO 100 och nedbländat ett eller ett par steg för skärpedjupets skull.

Såhär skriver jag om mina erfarenheter i en annan tråd:
Visst går det att få strålande resultat med bygglampor och liknande, men förutom värmen (om man använder halogen) så innebär det ofta vissa problem som man måste jobba sig runt. En sak är effektregleringen, vilken inte existerar på lampor. Att dimma är inget alternativ, då det ändrar färgtemperaturen (i så fall måste man dimma alla lampor lika mycket för att inte få blandljus). Dessutom har jag för mig att halogen tar skada av att gå på låg effekt, det är något med processen i lamporna som inte funkar som den ska, men här är jag inte helt säker.

Sen finns det såklart "riktigt" B-ljus, men de brukar kosta någon/några exponenter mer än bygglampor. Jag har ingen erfarenhet av B-ljus.

Jag gick själv vägen via bygglampor (halogen). Jag köpte fyra stycken 500W med "dubbelstativ" (två lampor på ett stativ) samt två mindre 150W. De stora slog jag genom ett vitt lakan, de små användes som effektljus. Visst dög resultatet (och hade jag använt samma uppsättning idag så hade det givetvis blivit ännu bättre eftersom jag har utvecklats, det här var 7 år sedan), men det kändes ändå väldigt begränsande att inte kunna styra styrkan på lamporna.

Efter en och en halv timmes plåtande var temperaturen i vardagsrummet uppe på över 30 grader, trots att det var senhöst ute och balkongdörren stod öppen.

Några veckor senare gick jag AIFOs och fotosidans introduktionskurs i studioljus, några dagar senare sålde jag bygglamporna vidare. De blev bara använda två gånger. Därefter hyrde jag blixtar från AIFO när jag skulle plåta, tills jag skaffade studio och köpte egna blixtar.
 
Jag försökte laborera med 3 st vanliga Hot-shoe blixtar förra vintern men blev fullständigt hispig
då det var omöjligt att förutsäga exponering, ljuskvalitet och hur skuggorna skulle bli.
Det var otroligt knöligt att orma sig runt i mitt trånga rum och komma åt att justera blixteffekt mm.
Om man köper "fina" prylar kommer man givetvis runt dessa problem men det är inte ekonomiskt möjligt just nu.
Min tanke var att i stället köra med enkla lampor.
Att kunna dimma vore kanon då det skulle lösa många problem men då ändras ju färgtemperaturen..
Skulle man inte kunna köra med någon form av enkel bländare på lampan ?
Samma styrka på alla lampor men bara minska ugångshålet på den som man vill reglera.
Man kunde ju enkelt tillverka några lock med olika stora hål för att få lite olika "bländare".
Vad säger ni med erfarenhet om detta ?
Det gäller i mitt fall bara foto av stilleben mm så slutartiden är ontressant.

// Mats W
 
Ljusmätare

Jag tror att det är näst intill omöjligt utan en mycket stor del erfarenhet kunna ställa in blixtarna på känn, oavsett om det är proffsstuk på dem eller mer som MWD lösning. Vi andra får använda en ljusmätare och bränna av en blixt i taget och mäta och kalibrera.

Bländning borde kunna gå att ordna genom att ha något opakt av olika densitet framför blixten men det blir ett väldigt bytande antagligen.

mvh Martin
 
Jag tror att "något opakt" kan ge annan färgtemp i slutändan och det vill vi ju komma runt.
Att mäta ljuset ger bara info om exponerigen, inte hur jluset verkligen kommer att se ut i bilden,
(spridning, hårdhet mm).
Det är ju dessa faktorer som talar för fotolampor.
Då ser man ju "live" vad som händer.
Jag tror på min egen idé om lösa bländare tills någon annan släcker mitt hopp.
Är ruggigt sugen på att bygga studio nu för att komma igång att exponera.
Det är bara lite tid som fattas.
Misstänker att fotomässan om två v här i Sthlm kommer att ge go inspiration :)

// Mats W
 
Opakts vara eller inte

Med opakt menar jag något som liknar det tyg som sitter i blixtboxarna idag. Eftersom det är färgavstämt så borde det funka. Men all teori är grå så det måste väl testas och utvärderas.

Sedan håller jag med om fotolampors hjälp vid är ovärderlig, jag har ju själv använt mig av sådana när jag har labbat med "produkt" och stilleben plåtning i mitt fototält. Där kan jag reglera ljusflödet genom att ändra avståndet till den opaka tygväggen.

mvh Martin
 
Jag försökte laborera med 3 st vanliga Hot-shoe blixtar förra vintern men blev fullständigt hispig
då det var omöjligt att förutsäga exponering, ljuskvalitet och hur skuggorna skulle bli.
Det var otroligt knöligt att orma sig runt i mitt trånga rum och komma åt att justera blixteffekt mm.

Det beror ju lite på vad man har för blixtar. Jag kör tillexempel med några SB-800 och SB-900 som (Naturligtvis enbart med Nikonns hus) kan både fjärrinställas och även ha en enklare form av "modellbelysning" för att kolla skuggor/liknande.

Men, nån form av inställningsljus "måste" man ha vid blixtfoto, ja.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar