Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtpaket för max 9000 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ja, tyvärr går det inte att redigera eller låsa trådar själv, så blir till o starta en ny tråd, men detta borde bli den sista från mig på detta område på ett tag.
Denna är ett rent köpråd, som är lite mer specificerat!

Så, behöver lite köpråd ang. Studioblixtar (med Stativ, paraplyer etc), dvs allt som rör själva blixtarna, dock inte bakgrunder etc, det kommer inhandlas separat!

Skall kunna fotografera både porträtt och även produktfoto (även större saker, stående papperssäckar m.m.)

Maxbudget ligger på 9000 kr inklusive moms!

Har kikat på Elinchroms paket:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-20822
Tillsammans med:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-20536
Alternativt tillsammans med:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-20564

Vilket av de två Stativ/Paraplyseten är att föredra?

Nått annat märke, eller modell att titta på?

/Jocce

Jag har köpt det billigare stativ/paraplykitet och det är jag nöjd med. Utan att ha järnkoll tror jag att det bara skiljer på paraplyerna... stativen är samma i båda seten.

Jag skulle satsa på Elinchrome. De håller väldigt många år och har ett brett sortiment.
Jag är mycket nöjd med min och ska köpa fler blixtar snart.

M v h
Patric
som ska plåta politiker på lördag, upphetsande uppdrag.

Här kommet ett tips till som är något över din budget, men som kan vara värt att kika på iaf.

http://www.dito.se/index-2.html

Vitsen med Geminiblixtarna är att du senare kan köpa till en batterienhet och driva blixten från den till relativt låg kostnad. En batterienhet går lös på ca 5000:- tror jag, vilket kan jämföras med åtminstone det tredubbla för att köpa en batteridriven generatorenhet.

Poängen med allt detta är ju att du blir oberoende av vägguttag vilket ger utökade möjligheter till kreativitet.

Mvh
Maverick

Max har en poäng med sitt förslag, visst är Elinchrome ett jättebra märke, men roliga tillbehör som stora softboxar osv koster lika mycket pengar en gång till (minst) Det är värt att titta på och jämföra tillbehören också innan du bestämmer dig.

dude skrev:
Max har en poäng med sitt förslag, visst är Elinchrome ett jättebra märke, men roliga tillbehör som stora softboxar osv koster lika mycket pengar en gång till (minst) Det är värt att titta på och jämföra tillbehören också innan du bestämmer dig.

Det roliga är att när jag frågade om köpråd på Kaffebrus blixtar så fick man många kommentarer om att man borde kolla på Elinchrome och andra märken...

Hm, softboxarna passar väl till fler än just det märket på blixtar?

Förövrigt måste grejerna gå att beställa mot faktura, så Kaffebrus är uteslutet i vilket fall som helst!

/Jocce

Det finns ingen standard för fästen för just softboxar, paraply är inget problem, men boxarna brukar skruvas i fästena för främre kåpan runt blixten, jag har inte kaffebrus blixtar själv så jag vågar inte svara på det. Men skulle jag köpa nya blixtar idag skulle jag fundera på kaffebrus, just för att kunna köpa deras 140cm softboxar för hel kropps porträtt.

dude skrev:
Det finns ingen standard för fästen för just softboxar, paraply är inget problem, men boxarna brukar skruvas i fästena för främre kåpan runt blixten, jag har inte kaffebrus blixtar själv så jag vågar inte svara på det. Men skulle jag köpa nya blixtar idag skulle jag fundera på kaffebrus, just för att kunna köpa deras 140cm softboxar för hel kropps porträtt.

Men det kan juh heller inte va nån omöjlighet att fotografera porträtt med Paraplyer?
Eller?

/Jocce

Jag valde att satsa på Elinchrome för den höga kvalitén. Jag pratade med andra som plåtar porträtt och då fanns inget annat märke. Det är ett märke som står sig många år och inte går sönder så lätt. Men jag valde också det för att jag själv alltid haft tillgång till Elincrome och var ganska van med dem. Men bouncers och paraplyer tar jag helt och hållet från kaffebrus. Det har fungerat utmärkt. Genom att lägga mer pengar på blixten har jag valt att köpa billigare kringprodukter. Annars skulle smärtgränsen vara nådd. Men jag tänker också så här, med en bra blixtutrustning kan jag ta fler uppdrag som kräver en något högre nivå på bilderna. Då börjar också pengarna rulla in och uppdragen har faktiskt blivit fler.

Patric

Nej, jag gör det nästan hela tiden, men vill du ha softboxar så gäller det jag skrev tidigare.

Jocce skrev:
Det roliga är att när jag frågade om köpråd på Kaffebrus blixtar så fick man många kommentarer om att man borde kolla på Elinchrome och andra märken...

Hm, softboxarna passar väl till fler än just det märket på blixtar?

Förövrigt måste grejerna gå att beställa mot faktura, så Kaffebrus är uteslutet i vilket fall som helst!

/Jocce

Du måste ju tala om i vilken omfattning du tänkt använda utrustningen. Om du skall dra runt med grejorna och fotografera modeller på catwalken i alla Europas huvudstäder så krävs det rejäla grejor som man kan få reservdelar till i varenda snusbod. OM du bara har tänkt dig börja med studiofotografering för nöjes skull så räcker det länge med lite billigare (inte enklare) utrustning. Det är lätt att lyssna på dem som skriker högst. Det är vanligt här på fotosidan.

Jag skulle råda dig till att ta kontakt med Henrik på kaffebrus och komma överens om hur du vill betala. Mot faktura är säkert inget problem för honom. Det är ju bra att sätta in pengarna på hans konto och sedan får du en faktura med uppgift om att allt är betalt. Vad är problemet? OM du vill ha 30 dagars kredit så fixar han säkert det också, mot extra betalning, som ju är ganska vanligt. Du måste vidare se på om du kan förränta din investering under överskådlig tid.

Normalt sett är kanske payoff tiden på ett blixtpaket ca 18 månader för en privatperson som har enskild firma. Om du bara skall ha blixtarna för hobbybruk så är ju payoff tiden ungefär din återstående livstid. Om du nu inte får för dig att dom skall gå i arv till nästa generation.

Jag har försökt hänga med i alla dina inlägg redan från starten både här och på MB, det verkar som om du skall göra lite produktfoto i en lånad lokal och samtidigt eventuellt kunna utnuttja grejorna till att ta lite modellbilder när det blir tid över, stämmer det?

I så fall får du ju se efter hur mycket pengar jobbet kan inbringa, om du lyckas! Sen får du kanske rätta munnen efter plånboken och inte köpa in dyrare utrustning än vad du har råd till. Men du har kanske jäkligt mycket pengar?

Oavsett så kommer blixtpaketet från kaffebrus att räcka till för modellfotografering.

Du behöver inte oroa dig för att du inte få tag i kringutrustning till Kaffebrus blixtarna, jag tror Henrik är minst lika komplett med extra tillbehör som Elincrome, fast till lägre än halva priset.

Om du fortfarnde tvekar på viket paket du skall välja så kolla bilderna på min sida, alla är tagna med FotoStar 300Y med de tillbehör som finns att tillgå från kaffebrus!

Skillnaden i bilderna speglar snarare min utveckling som fotograf än kvaliteten på blixtarna!

Senast ändrad:
Jocce skrev:
Men det kan juh heller inte va nån omöjlighet att fotografera porträtt med Paraplyer?
Eller?

/Jocce

Skitlätt att fototgrafera med bara paraplyer!

Det funkar ju t.o.m att ta porträttbilder ute, med solen, som enda ljuskälla!

Men i studion blir det lätt hårda skuggor och okontrollerbart ljus om man bara har paraplyer att tillgå.

Det är väl mest därför utvecklingen har drivit fram softboxar och Beauty dish.

Du tycker kanske att det blir fint som attan med bara paraplyer och då räcker ju det för dig, eller hur?

Max: Kul att nån lyckats "spåra" alla trådarna på flera Forum t.om :)

Grejen är så här, att i första hand så skall utrustningen användas i en "lånad" (Lokalen finns inom familjen så inga problem där) och i första hand för mitt utvecklande som Porträttfotograf, till att börja med i "Hobbysyfte" men vem vet vart det leder?

Sen i andra hand så skall jag även kunna göra en Produktfotografering av större (1,5 m höga) produkter.
Utan att gå in på för mycket dealjer så är det tack vare produkfotograferingen som jag kan ha en högre budget (9000 kr).

Lutar klart på Elinchrom blixtarna som det ser ut nu, känns skönt att köpa grejer som man vet är kvalitet osv (ryktesvägen iaf) då budgeten tillåter det.

/Jocce

Köp du Elinchrome, jag skulle aldrig hindra någon annan att köra Jaguar till jobbet! Om dom anser sig ha råd till det ;)

Paraplyer går alldeles utmärkt att fota porträtt med. Att de skulle ge hårdare skuggor har jag svårt att förstå då de till skillnad från softboxar sprider ljuset mer.

Nackdelen ( tycker en del ) är reflexer i ögon som blir runda. Många föredrar en kvadrat som ögonreflex. Och framför allt om man fotar vinglas och sånt. Inte kul med ett paraply i glaset =)

Blir med 99% säkerhet Elinchrom d-lite 4 paketet, med Pro stativ+paraply paketet samt en vit Lastolitebakgrund!

Får se om man köper till nån softbox och andra tillbehör, och eventuellt nån mer bakgrund i ett senare tillfälle!

/Jocce

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar