Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar, praktiska frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

barba

Aktiv medlem
Jag har fått låna en uppsättning gamla Bowens studioblixtar (3000 G) med dubbla aggregat (två enkla blixthuvuden och ett med dubbla blixtrör). De kom utan instruktioner, därför ett par frågor. Jag tror mig ha förstått hur man kan ändra uteffekten genom att använda olika kombinationer av tre utgångar på aggregaten, 3000 / 2000 / 1000 W/s, och olika kombinationer därav. (Dessutom kan man ställa effekten individuellt med slider.)

- Kan man bränna blixtröret ifall man använder enbart ena 3000 W/s -utgången på full effekt?
- Kan man sätta i och ta ur kablarna till blixarna på aggregaten utan att knäppa av strömmen först?
- Kan man knäppa av och på strömmen på aggregaten hur ofta somhelst?
- Kan man flytta synkkabeln fritt mellan kameror medan aggregaten är på?
- Annat jag borde tänka på?

Ta ur elstöpseln till aggregaten när man inte använder blixtarna och inte packa ner varma blixthuvuden säger väl sig självt.

Kan inget specifikt om just dessa Bowens, men tänk på att synkspänningen på dessa gamla blixtar kan vara väldigt hög eftersom många kameror inte klarar den spänningen. Då kan du lösa synkningen genom att använda dig av en radiotrigger istället.

Kan inget specifikt om just dessa Bowens, men tänk på att synkspänningen på dessa gamla blixtar kan vara väldigt hög eftersom många kameror inte klarar den spänningen. Då kan du lösa synkningen genom att använda dig av en radiotrigger istället.

Kan den faktiskt vara över 250V? (Som min Nikon klarar och väl alla Canon DSLR fr.o.m. 20D)

Blixtarna kan triggas med kamerans inbyggda blixt också, borde gå att sätta IR-filter (t.ex. oexponerad, framkallad diafilm) på den (men skippa TTL isåfall) för att slippa ljuset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar