Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar och effekter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikrun

Aktiv medlem
Först vill jag påpeka ja jag har sökt i forumena och läst och lärt mig av det som skrivits innan.

Men jag tänkte lyssna hur långt en effekt på 110 W/s räcker?
Dessa levereras med en softbox på 45x45 är det någon som har erfarenhet om att sätta på större softboxar för tex. helkropps bilder. (större finns att köpa till dessa blixtar det har jag kollat upp.)
Eller är effekten för liten för det.?

Med tanke på att priset självklart är lågt så går tankarna att få råd att köpa flera istället för en beganad märkes blixt av kraftigare slag eller tycker ni att jag satsar fel.

Jag har idag en EOS 300D och en 420 EX. finns det något sätt att jämnföra effekten från min 420 med dessa 110 W/s?

Mikrun skrev:
Först vill jag påpeka ja jag har sökt i forumena och läst och lärt mig av det som skrivits innan.

Men jag tänkte lyssna hur långt en effekt på 110 W/s räcker?
Dessa levereras med en softbox på 45x45 är det någon som har erfarenhet om att sätta på större softboxar för tex. helkropps bilder. (större finns att köpa till dessa blixtar det har jag kollat upp.)
Eller är effekten för liten för det.?

Med tanke på att priset självklart är lågt så går tankarna att få råd att köpa flera istället för en beganad märkes blixt av kraftigare slag eller tycker ni att jag satsar fel.

Jag har idag en EOS 300D och en 420 EX. finns det något sätt att jämnföra effekten från min 420 med dessa 110 W/s?

Med en DSLR vill man nästan hellre ha lite effekt (då bilden exponeras om en dia ungefär) för att kunna styra ljuset optimalt. Jag kör med 150ws-blixtar och mig veterligen har jag aldrig behövt gå upp på full effekt, ligger nästan oftast på 1/8 effekt utan problem på ansikts- och halvkroppsbilder (vilket är lämpligast i min studio). En softbox på 45x45 är inte så stor och räcker nog bara till ansikts- och ev halvkroppsbilder tycker jag. Själv så kör jag med en 1m octobox mest och det räcker bra precis för ansikts och halvkroppsbilder.

Vet nog vilka blixtar du menar... =)
Har haft några sådana hemma och kör själv med 200Wattarna. Använder knappt aldrig mer än 50% av min effekt.
Så du kommer nog ganska långt med 110W sålänge du håller dig hemma. Har själv endast kört dessa blixtar med paraply och skulle tro att du bör ha lite kraftigare stativ för att få lite stadga i det hela om du ska ha större softboxar.
Ledtalet ligger på 42 på din 420 och på 110W ligger ledtalet på 30 om det nu är samma vi tänker på.
Lite sämre ljus alltså men möjlighet till lite större ljuskälla...
Tänk på att skaffa en slavtändare att sätta i blixtskon på din kamera bara, för 300:an har väl ingen PC-kontakt?
Går visserligen att tända med den inbyggda blixten om man trycker på FE-LOCK (om det finns på 300:an) först och skjuter av blixtarna med den pre-flashen. Annars blir det svart när man väl ska ta bilden.

Det beror också lite på i hur stor omfattning du kommer använda dom.

Ska du bara plåta lite på skoj hemma så går det säkert bra med det mesta. Ska du ut och fotografera ofta och mycket så skulle jag rekommendera kvalitetsaggregat. Hellre begagnade med hög kvalitet än billiga, nya, med dålig kvalitet. Det blir bara dyrt i längden.

Man får oftast det man betalar för. Det viktigaste är att du FÖRST funderar på hur mycket kvalitet som krävs för just det som du ska hålla på med. Sedan kan du handla.

Reflexskärmar är också bra komplement till en studio för att slippa köpa ett extra aggregat för upplättning.

Köp ett ND-filter om du tycker att det blir för mycket ljus hellre än att köpa för fjuttiga blixtar. Personligen håller jag inte alls med alla som resonerar att det är bättre att ett aggregat kan komma ner i så mycket effekt så att du kan plåta ett ansikte med bländare 1,8 och softboxen 25 centimeter från ansiktet. (inte om man vill vara flexibel iallafall)

Så mitt råd är att du först o främst funderar på exakt vad du kommer att plåta. Sedan handlar du efter det.

Lycka till!
Mvh /Peter

Jag har tittat på FE 110 huvuden om det var de du tänkte på?

Jag plåtar ju enbart som ren hobby men vill för det ha bra kvalitet på bilderna.
Känner lite att jag tömt ut möjligheterna ur min 420ex visst är det bra att ha en lite bättre blixt än den inbyggda när man åker bort osv men det vore roligt att testa studio blixtarna och för det priset jag har fått känns det som det är värt att testa.

Det tar ju trotts allt emot lite att investera 10 000 tals kronor på något man inte ens vet om man komer att använda.
Speciellt om man är en fattig student.

Om du vill komma riktigt, riktigt billigt undan så kan du köpa en förlängningssladd till din 420 och komplettera den med ett vitt paraply. Att bara få ljuset lite från sidan kan göra underverk. Sedan kan du använda en reflexskärm för att lätta upp ljuset från andra sidan.

Nu snackar vi billig lek-och-pröva-studio. Men det funkar alldeles utmärkt! (dessutom lätt att köra utomhus) OM du tycker det är roligt och får mersmak så kan du ju alltid bygga på med riktiga aggregat senare...

Finns också mycket på begagnatmarknaden om du letar lite.

Du kan börja med en blixt + reflexskärm och sedan utöka med flera blixtar.

Köp en pappersbakgrund (600:) Den kommer du kunna ha mycket roligt med för att få rena och fina studiobilder!

Sedan är det bara att exprementera! =o)

/Peter

Mikrun frågar:
"Jag har idag en EOS 300D och en 420 EX. finns det något sätt att jämnföra effekten från min 420 med dessa 110 W/s?"

Jag har mätt upp en 80 Ws nätansluten blixt att ha drygt 30 i ledtal så rimligen borde 110 Ws vara i paritet med din 420 Ex.

Instämmer annars i en del av inläggen ovan att ett vitt paraply och en sladd tillsammans med din blixt är en bra början.

Köp sedan en gammal blixt med ledtal 30+ och en optiskt utlösare och ett paraply och en ställning till grejerna. Med de här två ljuskällorna kommer du långt.

De här prylarna annonseras regelbundet ut på tex Tradera och kan köpas under en tusenlapp för allt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar