Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixt vs studiolampor

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Bergman

Avslutat medlemskap
Hejsan. Funderar på att sätta upp en amatörstudio för porträttfotografering i garaget och träna lite på familjen och vänner. Söker alltså "billiga" prylar. Har några frågor kopplat till detta.

- Är studioblixt att föredra framför studiolampor? Eller är båda två bäst tillsammans?
Ex som jag har tittat på:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=373426
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371262

- Jag har redan Canons EF 50 / 1.8 II och ett Sigma 18 - 200 / 3,5-6,3 DC OS, duger något av dessa? Jag har uppfattningen att många fotografer väljer objektiv som tillåter längre avstånd, är det för att ansiktets delar skall se proportionerliga ut?

- Bakrunder finns det en uppsjö av. Själv har jag tänkt mig svart men om man vill börja med en färg, vilken är mest "allround"?

- För övrigt använder jag Canon EOS1000, sigmas EF 530 DG Super samt Dörr IR-sändare. Behöver jag något annat? Ser blixtarna att jag "skjuter" med IR-sändaren??



Nu blev det fler frågor än vad jag hade tänkt mig,


tack på förhand, Jonas
 
Blixtar är att föredra. då det inte blir så varmt och att man får bättre slutartider ( kortare ). Många börjar iofs med halogenlampor från Clas Olson ( jag bland annat ), och frigolitskivor för att diffusera ljuset, men det är bökigt.

Studioblixtar kan triggas med IR-sändaren. Använder IR själv här i hemmastudion, med några av kaffebrus biligaste blixtar ( www.kaffebrus.com )

Mitt vanligaste objektiv är just 50mm 1.8 som är alldeles strålande. Dock får man stå ca fem meter från modell för helkropp.

Mellangrå pappersbakgrund skulle jag kunna tänka mig är väldigt allround. Belyser man den mycket blir den vit och inget ljus på den så blir den svart. Färgade filter på blixtenför bakgrunden så kan man ändra färg också.
 
Fast ljus, studiolampor, är mest till för produktfoto. De är vanligtvis alldeles för svaga för vanligt studiofotande. Det är inte smidigt att kombinera med blixtar eftersom det är så stor skillnad på styrkan. Säkerligen skillnad på ljustemperaturen också vilket blir väldigt besvärligt.

Den färg på bakgrund som jag haft mest nytta av är ljusblå. Passar fint för barnporträtt mm. Annars är det vitt eller grått oftast, ibland svart.
 
Ser bra ut och var ju väldigt billigt.

Jag köpte ett liknande paket 2006, fast med paraplyer och något svagare blixtar. Anväder det fortfarande vid varje session ( har dock utökat med fler blixtar sen dess ).

Du behöver en IR sändare för att trigga blixtarna också ( eller radiosändare ).
 
Tackar för svaren!

Så, är de här en ok början för en amatör?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371262

Lämna annars gärna förslag....

Jag köpte det paketet i förrgår och fick det idag, med Cyberphotos kampanj så kostade det bara 1900 spänn med frakt. Har precis packat upp och testat. Visst, inte elinchrome, men för priset är det nog bäst just nu, gör ju jobbet lika bra, men kanske inte lika roliga att hålla på med, lite plastigt och så. Men otroligt mkt bättre än jag förväntade mig, är väldigt nöjd med köpet som prylarna ser ut, får väl återkomma med hur de funkar i verkliga livet. Skall väl köpa något fjärrstyrt sen, men nu funkar det med sladd till den ena blixten och den andra slavar ju.

Synd att det är restat redan, men många köpte väl till det priset.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.