Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studio tips

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
Har äntligen fått tag på ett utrymme som jag kan disponera som studio på kvällar och helger och skulle behöva hjälp med lite saker.

färg på väggar? skall det vara svart eller grått?

hur högt tycker ni fonden skall hänga?? kommer nog bara fota människor.

tack på förhand..

Personligen föredrar jag svarta väggar. då får man så lite ljus som möjligt som reflekteras från väggarna. Det ger bättre kontroll på ljuset så man bara får ljus därifrån man vill, dvs sina blixtar. Annars får man ju lite ljus som reflekteras från väggarna lite okontrollerat.

Här kommer tips från mig:

1) Häng fonden så högt upp du kan. 3 meter är bra.
2)Köp 50x70 pappersskivor i reflekterande material, de är jättebra att använda som reflektorer och folk kan stå på dem, utan att de går sönder.
3) Köp stora frigolitskivor som reflektorer de är lätta att flytta runt. Ha en vit variant och måla nån av dem svart. Tejpa kanterna med någon stark tejp med väv i så håller den längre (kanter skadas lätt).
4) Om du inte redan har, så köp en bygglampa, de ger i från sig ett bra ljus. Lycka till med allt!

Millacamilla skrev:
Här kommer tips från mig:

4) Om du inte redan har, så köp en bygglampa, de ger i från sig ett bra ljus. Lycka till med allt!

Bygglampor är billiga, men....

Man behöver flera tusen watt för att få tillräckligt ljus för att kunna få lite mindre bländare och om man vill trycka ljuset genom något eller reflektera det på nåt. Detta gör att det blir löjligt varmt och din modell kommer att smälta bort.

Den andra nackdelen är att modellerna har väldigt svårt att se naturliga och avslappnade ut med några tusen watt ljus rakt i ansiktet. Det är väldigt lätt att börja kisa med ögonen om man är det minsta känslig för ljus. Plus att pupillerna blir pyttesmå vilken alla inte gillar på bild.

Tack för era tips,

Det är över 4 meter i tak så det blir nog inga problem att få upp den en bit, gällande ljuset så kommer jag att köpa ett kit från Elinchrom med 2st 400watts studioblixtar/kompakt aggregat. det ingick softbox och paraplyer oxå.. sedan fick man komplettera med lite belysnings stativ. Har oxå en lite halvsunkig hama Studio blixt oxå, det är begränsade inställnings möjligheter på den, men den borde går att belysa bakgrunder mm.

om ni bor i närheten av lindome utanför GBG så går det att billigt hyra in sig vid behov.. dock ej på dagtid vardagar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar