Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studio steg för steg

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Vår bostadsrätsförening har lokaler att hyra ut och jag tänkte så smått fixa till en studio. Jag har dock inte råd att köpa alla prylar på en gång. I ett första skede har jag 3500-4000:-. Vad är det första jag bör köpa för att kunna komma igång? Jag har kamera, en sb-28-blixt, stativ m.m.

MVH

Johnnie

Testa att gå in på www.photax.se där finns mycket prisvärda grejer.

Förslag:
1. Ljus, fast eller blixt
2. Bakgrund, finns hyffsat billiga (ca 650-700 Kr) i papper (HAMA).
3. Reflexskärm, finns massa olika storlekar och kombinationer på dessa.

Detta är mina tips.

/DAniel

dunberg skrev:
Hej!

Vår bostadsrätsförening har lokaler att hyra ut och jag tänkte så smått fixa till en studio. Jag har dock inte råd att köpa alla prylar på en gång. I ett första skede har jag 3500-4000:-. Vad är det första jag bör köpa för att kunna komma igång? Jag har kamera, en sb-28-blixt, stativ m.m.

MVH

Johnnie

Ser att du är från Göteborg.
Det finns en studioförening som har utrustade lokale´r; http://www.retuschera.se/

Kolla med dem så kanske du kommer undan billigt.

Håkan

danielll skrev:
Testa att gå in på www.photax.se där finns mycket prisvärda grejer.

Förslag:
1. Ljus, fast eller blixt
2. Bakgrund, finns hyffsat billiga (ca 650-700 Kr) i papper (HAMA).
3. Reflexskärm, finns massa olika storlekar och kombinationer på dessa.

Detta är mina tips.

/DAniel

Hej!

Japp, de priserna föll mig i smaken. Begagnatmarknaden i den prisklassen verkar inte vara direkt översvämmad tyvärr.

Det enda jag egentligen behöver köpa är blixtljuspaketet. Bakgrund ser jag i andra trådar att folk tillverkar av lakan och annat tyg med gott resultat. Reflexskärm borde man också kunna tillverka med hjälp av kraftig kartong och tyg.

Jag har möjlighet att få tag i färg billigt. Ska jag måla väggarna svarta för bästa resultat?

Enfotograf skrev:
Ser att du är från Göteborg.
Det finns en studioförening som har utrustade lokale´r; http://www.retuschera.se/

Kolla med dem så kanske du kommer undan billigt.

Håkan

Hej!

Är hemma med tösen på dagarna och ska vara hemma med barn nummer två hela nästa år. Den här lokalen ligger tvärs över gården och bekvämlighetsfaktorn väger tungt! Bra tips annars.

MVH

Johnnie

Senast ändrad:
Tjena..

Några korta "svar" på ditt inlägg..

Anledningen att man vill ha en pappersbakgrund är att det är svårt att få ett lakan helt slätt, fast med ett strykgärn och endel tålamod kanske det går?

Reflexskärm kan du fixa med en frigolitskiva, om det duger med en vit. Kartong och tyg funkar säkert också.

Jag hade målat väggarna i 18% grå, eller så nära jag kommer. Har då störst möjlighet med ljussättningen.

Någon sorts stativ för att hänga upp reflexskärmen, kan också vara bra om du inte har en assistent som ska hålla i den åt dig.

Slas skrev:
Tjena..

Några korta "svar" på ditt inlägg..

Anledningen att man vill ha en pappersbakgrund är att det är svårt att få ett lakan helt slätt, fast med ett strykgärn och endel tålamod kanske det går?

Reflexskärm kan du fixa med en frigolitskiva, om det duger med en vit. Kartong och tyg funkar säkert också.

Jag hade målat väggarna i 18% grå, eller så nära jag kommer. Har då störst möjlighet med ljussättningen.

Någon sorts stativ för att hänga upp reflexskärmen, kan också vara bra om du inte har en assistent som ska hålla i den åt dig.

Hej och tack för svaret!

Reflexskärmen får bli av frigolit. Får se om jag kan tillverka ett stativ till den. Pappersbakgrund kan jag köpa. Men hur fäster man den utan ett sådant där 2000-kronorsstativ?

Det där med väggarna, jag läste att svart skulle ge minimalt med reflexer. Hur menar du att man får störst möjlighet med ljussättningen?

MVH

Johnnie

Rosa Rebell skrev:
Han menar nog att den gråa färgen är absolut neutral, den påverkar inte på "något håll"

Ok.

Det ser ut som om jag kommer att ha cirka 15-17000 att lägga på utrustning någon gång framåt hösten. (Min fru är en ängel!) Allt jag behöver (blixtpaket,blixtljusmätare, bakgrund, reflexskärm m.m.) går på runt 10.000:- hos Photax. 5-7.000:- över vill säga!! =)

Funderar på att skaffa ett kamerahus för dessa pengar. Skulle kunna köpa en begagnad F5:a, en begagnad Hasselbladare eller en begagnad/ny D70(s). Vad tror ni att jag får ut mest av i studion?

MVH

Johnnie

Studioblixtar

Det finns två saker jag tycker är viktiga på en studioblixt:

1. Hur låg effekt kan man få på aggregatet. Effekten ska gärna vara 37 Ws eller lägre.

2. Återuppladdningstid. För låg återuppladdningstid gör att man missar många bilder. Speciellt när man fotar barn. Återuppladdningstiden blir kortare då man använder lägre effekt på blixten.

Med en blixt kommer man ganska långt. Kombinerar man den med en stor softbox och reflexskärm får man ett fint porträttljus.

Utöver denna blixt kan man komplettera med enklare blixtar för bakgrundsljus och hårljus.

Bakgrund

Jag tycker det är värt pengarna att köpa en pappersbakgrund på rulle.

Kamera

Skulle jag investera i ett kamerahus skulle jag definitivt valt en Nikon D70 eller Canon EOS 20D. Småbildsfilm tycker jag inte håller riktigt. Som porträttobjektiv hade jag valt en 85/1,8 tillsammans med en normalzoom.

Med en Hasselblad får man väldigt bra kvalitet på bilderna men man får inte den snabba återkopplingstiden som en digitalkamera ger. Svartvit film och mellanformat ger något extra till bilderna.

Re: Studioblixtar

PerFogelberg skrev:
Det finns två saker jag tycker är viktiga på en studioblixt:

1. Hur låg effekt kan man få på aggregatet. Effekten ska gärna vara 37 Ws eller lägre.

2. Återuppladdningstid. För låg återuppladdningstid gör att man missar många bilder. Speciellt när man fotar barn. Återuppladdningstiden blir kortare då man använder lägre effekt på blixten.

Med en blixt kommer man ganska långt. Kombinerar man den med en stor softbox och reflexskärm får man ett fint porträttljus.

Utöver denna blixt kan man komplettera med enklare blixtar för bakgrundsljus och hårljus.

Bakgrund

Jag tycker det är värt pengarna att köpa en pappersbakgrund på rulle.

Kamera

Skulle jag investera i ett kamerahus skulle jag definitivt valt en Nikon D70 eller Canon EOS 20D. Småbildsfilm tycker jag inte håller riktigt. Som porträttobjektiv hade jag valt en 85/1,8 tillsammans med en normalzoom.

Med en Hasselblad får man väldigt bra kvalitet på bilderna men man får inte den snabba återkopplingstiden som en digitalkamera ger. Svartvit film och mellanformat ger något extra till bilderna.

Hej!

Och tack för ett riktigt bra svar. (Fantastiska bilder på tösen förresten.)

Jag har ett 90mm-objektiv till min f90x men med d70s mindre sensor (jämfört med filmrutan) är det inte bättre med t.ex. ett 50mm-objektiv i en studio? Jag funderar lite på att sälja mina tre objektiv (28mm, 50mm och 90mm) för att kunna köpa bla. ett 50/1,4.

Kan man koppla in D70 i en dator (i mitt fall iBook) och se bilderna direkt när man fotar? Det vore sanslöst bra.

Vad gäller kameravalet utgår jag ifrån vad jag har för syfte. I första hand vill jag lära mig att fota och då slår nog digitalaren det analoga. Men det får definitiv bli en beg. Hasselbladare senare.

MVH

Johnnie

Senast ändrad:
Något som jag uppskattar i studion är en Interfit Flash Transmitter. Den gör att man slipper snubbla på sladden hela tiden.

Jag brukar koppla upp min kamera mot datorn ibland. Eftersom jag har Firewire på min kamera kommer bilderna fort. Jag har ingen erfarenhet hur det fungerar med D70. Plåtar man barn tycker jag det snarare är en nackdel att bilderna kommer upp på datorskärmen hela tiden. Barn är nyfikna och vill titta hela tiden.

Angående väggar i studion så förespråkar jag en trivsam neutral färg. För att minska ljusstuds i väggarna använder jag mig av svart tyg som jag hänger upp. Mina studioväggar är helvita. På så sätt kan jag använda väggarna som reflektorer för att få ett mjukt ljus. Därför behöver jag sällan extra reflektorer.

Jag tycker man inte ska krångla till ljussättningen i början. Det bästa är att använda en blixt eller lampa med en stor softbox. Ju större frontyta på softboxen desto mjukare ljus.

dunberg skrev:
Ok.

Det ser ut som om jag kommer att ha cirka 15-17000 att lägga på utrustning någon gång framåt hösten. (Min fru är en ängel!) Allt jag behöver (blixtpaket,blixtljusmätare, bakgrund, reflexskärm m.m.) går på runt 10.000:- hos Photax. 5-7.000:- över vill säga!! =)

Funderar på att skaffa ett kamerahus för dessa pengar. Skulle kunna köpa en begagnad F5:a, en begagnad Hasselbladare eller en begagnad/ny D70(s). Vad tror ni att jag får ut mest av i studion?

MVH

Johnnie

En mellanformatare helt klart... typ pentax 645 kanske? Då har du all möjlighet i världen att öppna upp en riktig atelje.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar