Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studio inspiration

Produkter
(logga in för att koppla)

Salonen

Medlem
Hej!

Jag är ganska ny på denna sida. Har åter börjat att fotografera lite efter en tids uppehåll.

Eftersom jag gillar detta med porträtt fotografering funderar jag på att ordna en lite studio hemma.

Det skulle vara kul att få se lite bilder på era "studios" så att man kanske får lite tips och inspiration.

Lånar tråden lite:

Ska själv bygga min första "studio" och skulle behöva en del tips.

Tänkte använda mig av massor med vitt tyg och bygglampor, någon som kan hjälpa till med vilka bygglampor som ger renast ljus och vilka fällor man ska undvika.

Vill fota modell kanske är värt att tilläga.

Herregud.. http://www.pbase.com/infocusinc/image/37591566
"NOW thats what i call a photo studio

man,,,,, i didnt know there is a studio heaven :)"

SANT..

Själv ska jag röja undan i garaget täcka 2.7m bred och ca 3m hög väg med gips. På detta ska jag sen måla. Tyg kommer senare köpas in olika färger osv, sen kommer jag "sno" lite ideer från er andra :) Om ni inte har patent på de då :D

Bra tråd.

Jag som fiskar mycket vet att det är bara den kroken som sitter på linan du kan få fisk på!
Kvittar hur många du har i väskan. Ser mest ut som beslutsångest där!

OFF TOPIC
Max: Jag fiskar också en hel del, (mete,flugfiske osv) 1krok. När jag pilkar torsk "när silenstimen går förbi" har jag ett spö redo med 1-3 takel (Takel=förstärkt lina med många krokar på).

Den som har mest vet mest om det han har. ehm? Tror det är ett par fotografer som jobbar där och antagligen delar på samma hylla :) Hoppas bara ingen gör inbrot *vissla*:D
OFF TOPIC

Jag ska iaf rita upp och visa min pappa (snickare) vad jag tänkt mig. Kan lägga upp "skisen" här också om det är av intresse.

Nyss börjat med foto. Och kan säga att jag inte förstå helften vad som skrivs här. Men endå. Fotat rätt mycket natur/miljö bilder. Vilket är jävligt trevligt. Dock tänkte jag testa att fota lite i en studio. Men har dock inte råd att hyra en. Och vill kunna leka lite som jag vill. Så tänkt att göra om i ett rum här hemma. Har ni några tips på saker som kan vara bra. Tänkt att köpa vita rullgardiner och sedan någon sorts belysning. Så gärna tips om billig belysning.Funderar på en typ av lyssrör/sladdlampa som vi har i garaget som ger ett rätt starkt och "neutralt" ljus.

Lysrörslampor ger inte neutralt ljus, de ger ett ljus som drar åt grönt. Men det går att vitbalansera bort.

Kolla på biltema eller claes ohlson, brukar ligga runt en hundring för en femhundrawattare med stativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar