ANNONS
Annons

Studio blixtar till nyböjare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag är intresserad av att sätta upp en hemma studio och är därför nyfiken påmvad man skall inhandla. Jag har väl ett max tak på 4000-5000kr och skulle j vilja ha allt man kan tänkas behöva. Har ni något tips?

/seb

Jag började med ett paket för 2000kr från Kaffebrus. Det ingick två 110Ws-blixtar, stativ och softboxar. En radiosändare som funkar klockrent fick man också.

Inomhus räcker dessa långt. För dubbla det så kan du lägga till en tredje blixt, olika reflektorer eller andra tillbehör som t.ex. bakgrund. En studio blir väl aldrig riktigt färdig egentligen :)

Jag började med ett paket för 2000kr från Kaffebrus. Det ingick två 110Ws-blixtar, stativ och softboxar. En radiosändare som funkar klockrent fick man också.

Inomhus räcker dessa långt. För dubbla det så kan du lägga till en tredje blixt, olika reflektorer eller andra tillbehör som t.ex. bakgrund. En studio blir väl aldrig riktigt färdig egentligen :)

Så du skulle rekomendera http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html
Är det så att man har allt där då, det ända man behöver är bakgrunder?

Senast ändrad:
Mitt tips är att inte köpa för starka blixtar till en mindre hemma studio.
Jag köpte 2st 400w från Boströms men det gick inte, dessa var för kraftiga för mitt rum på 3x5 meter. (http://www.bostroms.nu/studioset-vc400400-p-6106.aspx)

Ska byta dom mot 200w nu i veckan. (http://www.bostroms.nu/walimex-pro-studioset-vc200200softboxumbrellas-p-11649.aspx)

Jag tror man kan ha mkt nytta av en 3 blixt.

Det var rätt dyra grejor det!
Vad skiljer dessa från seten från kaffebrus?

Kaffebrus är generellt lite "vingliga" och känns lite enkla. När väl prylarna är på plats, så gör de sitt jobb (nästan) lika bra som vilken annan blixt som helst. Det är små detaljer som skiljer som t.ex. hur snabbt blixten är redo till nästa "skott". Att du vrider på ett reglage för att ställa styrkan istället för att ställa styrkan digitalt. Att blixten inte dumpar effekten om du ställer ner styrkan som en dyrare blixt gör. Att de enklare blixtarna saknar fläktkylning. Passande tillbehör kan ibland vara lite begränsat. osv osv osv.

Listan kan säkert göras längre men det kan vara en bra start att komma igång. Tycker du att detta var "din grej" så kan dessa första blixtarna fungera som effektblixtar i framtiden.

Andra saker som du säkerligen vill ha mer eller mindre på en gång är

Reflexskärm med ett stativ
Bakgrunden och på något sätt hänga upp den
Raster med klaffar för att styra effektljuset

Som redan nämnts - en studio blir aldrig färdig.

har du råd med 6000 kr så finns det inget bättre än 2 st Visico Intelligent VC 300LR + paketet. Ibland kör photax kampanj och då ingår fjärrkontroll.
länk

Du får ju lägga ribban så att du får ut ett resultat som du blir nöjd med. Jag började med 2*300Ws blixtar från kaffebrus för några år sedan. Min lokal är 7*4meter och har 2,60meter takhöjd. Med stora softboxar (140*90 och Octa 190cm) så var det inga problem med att få rätt exponerade bilder vid bländare 5,6 till 8. Det var däremot nästan omöjligt att gå under bländare 5, för då blev det för utfrätt även på blixtarnas lägsta inställningvärde. Jag löste det genom att hänga in tjockare diffusionstyg i softboxarna. Det funkade. Nu har jag samma lokal och mycket kraftigare blixtar (4*1000Ws FOMEX från kaffebrus) som går att ställa ner till en lägre effekt. Nu kan jag fota med bländare 2,8 om jag vill. Köp inte föör starka blixtar till att börja med och som någon skrev, blir sen detta din nya hobby, så köper du snart bättre grejor och kan använda de svagare blixtarna som effekt/hårljus.

Kaffebrussettet med 2*110Ws är ett bra utgångsläge för att känna sig för utan att bli ruinerad.

Du får ju lägga ribban så att du får ut ett resultat som du blir nöjd med. Jag började med 2*300Ws blixtar från kaffebrus för några år sedan. Min lokal är 7*4meter och har 2,60meter takhöjd. Med stora softboxar (140*90 och Octa 190cm) så var det inga problem med att få rätt exponerade bilder vid bländare 5,6 till 8. Det var däremot nästan omöjligt att gå under bländare 5, för då blev det för utfrätt även på blixtarnas lägsta inställningvärde. Jag löste det genom att hänga in tjockare diffusionstyg i softboxarna. Det funkade. Nu har jag samma lokal och mycket kraftigare blixtar (4*1000Ws FOMEX från kaffebrus) som går att ställa ner till en lägre effekt. Nu kan jag fota med bländare 2,8 om jag vill. Köp inte föör starka blixtar till att börja med och som någon skrev, blir sen detta din nya hobby, så köper du snart bättre grejor och kan använda de svagare blixtarna som effekt/hårljus.

Kaffebrussettet med 2*110Ws är ett bra utgångsläge för att känna sig för utan att bli ruinerad.

Jag har ju då inget helt eget rum jag som jag kan avvara för att ha saker stående framme så kommer liksom att behöva plocka fram det när det skall fotas.
Vad kan man tänka sig att man behöver för distans mellan blixtar och bakgrunden?

Jag fotar hemma i ett ganska litet rum ca 4 meter x 4,5. Mina blixtar står ca 2 meter från modell som kan står ca 1,5 meter från bakgrunden, med andra ord ganska tight =) Jag får tex stå i köket och fota genom hallen in i studion om jag använder min 50mm objektiv.

Jag började med Kaffebrus 110 ws paket, vilket ger ca bländare 8 med två blixtar genom transparent paraply, två meter från modell. Sen dess har jag köpt ett till sådant paket så jag kan få lite mer specialljus.

Det är lite lurigt med avstånden blixt till modell.Om jag skulle vilja dubbla avståndet på mina två blixtar till modell ( 4m istället för två ), så behöver jag fyra gånger så starka blixtar för att få motsvarande exponering.

Hur nära blixtarna kan stå beror på ljusmodifierare och om du vill ha helkropp mm

Jag fotar hemma i ett ganska litet rum ca 4 meter x 4,5. Mina blixtar står ca 2 meter från modell som kan står ca 1,5 meter från bakgrunden, med andra ord ganska tight =) Jag får tex stå i köket och fota genom hallen in i studion om jag använder min 50mm objektiv.

Jag började med Kaffebrus 110 ws paket, vilket ger ca bländare 8 med två blixtar genom transparent paraply, två meter från modell. Sen dess har jag köpt ett till sådant paket så jag kan få lite mer specialljus.

Det är lite lurigt med avstånden blixt till modell.Om jag skulle vilja dubbla avståndet på mina två blixtar till modell ( 4m istället för två ), så behöver jag fyra gånger så starka blixtar för att få motsvarande exponering.

Hur nära blixtarna kan stå beror på ljusmodifierare och om du vill ha helkropp mm

Jag vill så klar väldigt gärna ha den möjligheten att ta hemkroppsbilder.
Är inte riktigt med på vad du menar med att 110w blixtarna ger ca bländare 8 med paraply mm. Är det den bländare som man kan använda? Är som sagt 1000% ny när det kommer till detta men är väldigt intresserad.

Ps. Fruktansvärt bra bilder du har i din portfolio!.

Det är det högsta bländarvärde man kan använda för en korrekt exponering ( över 8 räcker inte ljuset till och blir det blir något underexponerat( för det avståndet då )) . I studio vill man ofta ha skärpa överallt och då är ju högt bländarvärde en fördel. Ljuset från dessa två blixtar, genom paraply ( som ju tar lite effekt ifrån blixtarna i och med att ljuset sprids ) räcker till ca bländare 8 på 2 meters avstånd från modell.

Sen är det ju lite olika vid vilken bländare som objektiv är som skarpast.

Mitt tips är att inte köpa för starka blixtar till en mindre hemma studio.
Jag köpte 2st 400w från Boströms men det gick inte, dessa var för kraftiga för mitt rum på 3x5 meter. (http://www.bostroms.nu/studioset-vc400400-p-6106.aspx)

Ska byta dom mot 200w nu i veckan. (http://www.bostroms.nu/walimex-pro-studioset-vc200200softboxumbrellas-p-11649.aspx)

Jag tror man kan ha mkt nytta av en 3 blixt.

Går det inte att ställa ner styrkan på alla blixtar??

Hej,

Det skiljer mycket på olika fabrikat. Kolla listan Här så ser du vilken effekt du får som lägst beroende på vilken blixtstyrka du väljer. Ju dyrare blixtar desto större reglerområde. De billigaste regleras bara över 4 bländarsteg. De dyraste över 6 och ibland 7steg. Det redovisas tyvärr inte på samma sätt av de olika tillverkarna... Tänk va skönt det skulle vara om alla blixtar började från 0Ws och gick att reglera steglöst upp till angiven effekt i Ws. (ex. 0 - 300Ws)

ok,

Har funderat på Visico LR intelligent Plus 300W den ska ju gå att ändra i 5 steg, altså 9,375 som lägst, då bör man väll inte ha något problem med för mycket ljus??

1:sta steget är 300WS så femte är ca 18,25Ws. Det behövs 6 steg för att komma ner till ca 9,12Ws om man börjar på 300Ws. Olika fabrikanter brukar ange lite olika värden. Det är sällan dom skriver det rätta.
Kontrollera vilken effect i Ws man får vid 1/32.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar