Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studentfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Ska fotografera min broder och hans tjej när dom tar studenten här i sommar.

Vad ska jag tänka på, fotar till 99% natur annars så jag är rätt ny på porträtt.

Vad ska jag söka mig till för någon position, om vi antar att det är strålande sol, ska jag söka mig i lätt skugga, under ett träd?

Något mer jag ska tänka på?
Vilken höjd ska jag fotografera ifrån?

Mvh P

Solljus direkt på huden brukar inte bli bra. Får man det ändå är det bra att använda blixt för att lätta upp djupa skuggor.

Under träd är ljuset ofta bättre. Där kommer ljuset från sidan och inte rakt uppifrån.

Ett tips är att gå nära. När du tycker att du är nära tar du ett kliv till framåt.

Undvik solen, Skugga eller molnigt gör det enklare att få bra resultat. Tänk på att färgen på omgivningen påverkar färgen på ljuset i skuggan. Står du på gräs under ett träd så kan det vara svårt att få till bra färger då mycket grönt ljus lyser upp på delar av de du fotograferar. När du är på plats vänjer sig ögat på nolltid vid dessa stick och man märker de ofta inte om man inte tänker på dem medan de kan bli ruggigt tydliga på bild.

Står de du skall fota invid en gul vägg i skuggan vid klarblått väder kan du lätt få en omöjlig situation att fixa i efterhand. Gulstick på den sidan som vetter mot väggen och blåstick (från himlen) i den sidan som vetter ut från den sidan.

Låt gärna de du fotograferar vara närmre kameran än bakgrunden om möjligt för att dra ner detaljrikedommen i distraherande bakgrunder med grunt skärpedjup.

Fotar du svartvitt så se till att ljushet/mörkhet i bakgrunden avviker så mycket som möjligt från de du fotograferar. Det är annars lätt hänt att de du fotar flyter ihop med bakgrunden och bilden blir att kännas platt.(notera även att filmen är känsligare för blått ljus än ögat, vilket kan korrigeras med gulfilter)

Senast ändrad:
Galaxens President skrev:

Låt gärna de du fotograferar vara närmre kameran än bakgrunden om möjligt för att dra ner detaljrikedommen i distraherande bakgrunder med grunt skärpedjup.
Detta är naturligtvis en smaksak då du kanske även vill ha med miljön

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar