Annons

Strul med psd-filer.

Produkter
(logga in för att koppla)

gits

Medlem
Förra helgen började det spöka i tre av mapparna där jag har mina bilder. Alla psd-filers tumnagelbilder ersattes av ikoner av olika utseende eller av bilder som inte stämde med innehållet i filerna. Trots att jag flera gånger återställde småbilderna återkom ikonerna när jag startade om datorn. Till slut prövade jag med att skapa 3 nya mappar och flyttade filer till två av dem, till den tredje kopierade jag filer. Det blev bra, inget strul i dessa nya mapper, men i mappen där de kopierade filerna låg kvar var det ingen ändring. När jag flyttade dessa filer till papperskorgen fick de automatiskt tillbaka sina tumnagelbilder som de behöll tills jag tömde papperskorgen. Nu är ordningen återställd, har inte haft några problem under veckan som gått och hoppas det så förblir, men jag är mycket nyfiken på vad det är som orsakat trasslet.
När jag höll på och undersöka vad som var fel upptäckte jag att en nätverksplats lagts till i datorn utan att jag vetat om det. Den skapades förmodligen när jag några dagar tidigare besökt en fotoklubbs hemsida.
Har jag råkat ut för att någon tagit sig in i datorn och stökat bland filer och mappar?
Kan det i så fall vara orsaken till vad som hänt eller finns det någon annan förklaring?
Nätverksplatsen har jag tagit bort och möjligheten att dela filer med mig har jag också tagit bort.
StigB

Gör en viruskoll på datorn fortast möjligt!
Låter väldigt mycket som virus tycker jag.
Var den extra nätverksplatsen en modemuppkoppling, i sådana fall kan ditt moden blivit kidnappat så ring inte med et förens du är säker på att programmet är borta. Annars kan det bli dyrt!
3e alternativet är att windows fick en liten hjärngympa och blandade ihop alla assosiationer med dina övriga program i datorn.

Erik T
Http://travel.to/eriksgallery

Ja, en viruskoll ska man göra ofta.
Men jag har knasiga ikoner ibland, speciellt på bilder som ligger direkt på skrivbordet. Bilden kan få en WinAmp-ikon, eller en WaveLab-ikon...Upptaderar jag skrivbordet ser det ok ut.
Jag tror däremot inte att det har hänt i några undermappar för mig.
Vad kör du för os? Jag har XP Home.

gits skrev:
Jag har XP-pro och Telia ADSL.
StigB
Nästan samma som jag då, men jag har gruppansluten Telia ADSL och XP Home. I min förra lägenhet körde jag XP Pro och "privat" Telia ADSL. Samma sak hände där; att ikonerna kunde spöka ibland.

gits skrev:
Går det att kidnappa ett ADSL modem?

Nej det går inte att kidnappa adsl modem men vanliga modem.
Kan dock vara någonsom försökte att ta ett vanligt moden ifall du haft något, det råkar vi bredbandare ut för en hel del med.

Thumbs.db

Om du har en fil med detta namn i foldern ifråga
så prova med att deleta denna :0)
Ingen garanti för att detta fungerar men det är heller ingen fara med det då filen återskapar sig skälv om det behövs.
Filen är just tummnagelbilds systemfilen för just denna mapp.
Möjligen måste du ställa om mappen till att visa dolda och systemfiler för att du ska kunna se den i mappen!

S/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar