gits
Medlem
Förra helgen började det spöka i tre av mapparna där jag har mina bilder. Alla psd-filers tumnagelbilder ersattes av ikoner av olika utseende eller av bilder som inte stämde med innehållet i filerna. Trots att jag flera gånger återställde småbilderna återkom ikonerna när jag startade om datorn. Till slut prövade jag med att skapa 3 nya mappar och flyttade filer till två av dem, till den tredje kopierade jag filer. Det blev bra, inget strul i dessa nya mapper, men i mappen där de kopierade filerna låg kvar var det ingen ändring. När jag flyttade dessa filer till papperskorgen fick de automatiskt tillbaka sina tumnagelbilder som de behöll tills jag tömde papperskorgen. Nu är ordningen återställd, har inte haft några problem under veckan som gått och hoppas det så förblir, men jag är mycket nyfiken på vad det är som orsakat trasslet.
När jag höll på och undersöka vad som var fel upptäckte jag att en nätverksplats lagts till i datorn utan att jag vetat om det. Den skapades förmodligen när jag några dagar tidigare besökt en fotoklubbs hemsida.
Har jag råkat ut för att någon tagit sig in i datorn och stökat bland filer och mappar?
Kan det i så fall vara orsaken till vad som hänt eller finns det någon annan förklaring?
Nätverksplatsen har jag tagit bort och möjligheten att dela filer med mig har jag också tagit bort.
StigB
När jag höll på och undersöka vad som var fel upptäckte jag att en nätverksplats lagts till i datorn utan att jag vetat om det. Den skapades förmodligen när jag några dagar tidigare besökt en fotoklubbs hemsida.
Har jag råkat ut för att någon tagit sig in i datorn och stökat bland filer och mappar?
Kan det i så fall vara orsaken till vad som hänt eller finns det någon annan förklaring?
Nätverksplatsen har jag tagit bort och möjligheten att dela filer med mig har jag också tagit bort.
StigB