Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ströljus och reflexer

Produkter
(logga in för att koppla)

streith

Medlem
Fråga angående ströljus o reflexer som uppkommer i bilder.
Börjat fota lite interiörer och extriörer.
Använder mig av canon 5d2 och 5d3 canon optik 24 tsII och L16-35/2,8 II.
inga filter på optioken.
Får konstiga fläckiga reflexer i bilden ser ut att vara åttakantiga ljusre partier och oftast i interörer då jag upplever att motljus inte förekommer förutom ett fönster på skuggsidan av huset är med i bild.
Inställningar varierar mellan iso 100-200 f:11-16 tider 2sek - 1/4sek

Någon som har någon aning om det här fenomenet kan dämpas med andra tider eller bländar val?
Om använding av speciella fiter skulle fungera?
Hade förväntat mig att 16-35 optiken som är mest drabbad skulle hålla högre kvalitet vid sådana förhållanden.

Fråga angående ströljus o reflexer som uppkommer i bilder.
Börjat fota lite interiörer och extriörer.
Använder mig av canon 5d2 och 5d3 canon optik 24 tsII och L16-35/2,8 II.
inga filter på optioken.
Får konstiga fläckiga reflexer i bilden ser ut att vara åttakantiga ljusre partier och oftast i interörer då jag upplever att motljus inte förekommer förutom ett fönster på skuggsidan av huset är med i bild.
Inställningar varierar mellan iso 100-200 f:11-16 tider 2sek - 1/4sek

Någon som har någon aning om det här fenomenet kan dämpas med andra tider eller bländar val?
Om använding av speciella fiter skulle fungera?
Hade förväntat mig att 16-35 optiken som är mest drabbad skulle hålla högre kvalitet vid sådana förhållanden.

1. Motljusskyddet?//K
Det är troligen speglingar av bländaröppningen.

Här finns jämförelse av linsöverstrålning mellan de två objektiv du har på f/8. LÄNK
Som syntes verkar tyvärr EF 16-35 väldigt känslig för detta fenomen. Om du inte redan använder motljusskydd så montera på detta på objektiv. Du kan också prova använda Live-view och blockera ljus från sidorna med händer vid sidorna så att de precis inte syns i bild, så kanske du kan få bort fenomenet helt eller delvis.

Enligt sidan jag länkat till verkar problemet bli tydligare ju mindre bländare som används (konturerna på optiska fenomenet blir tydligare då ytan de finns på koncentreras till mindre, starkare, punkter istället).

Tack!
Kanon bra svar och tipps.
hade jag sett den sidan hade jag aldrig bytt bort 17-40 optiken som verkar klara sig best enligt sidan.
Grymt besviken på 16-35 II.
/S

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar