Annons

Storlek på studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strandhagen

Aktiv medlem
Hur stor ska en studio egentligen vara för att man ska kunna få till det allra flesta bilderna på modell respektive objekt (reklam) fotografering?

Hur stor studio använder ni er av?

Lagom storlek brukar vara samma som tillräckligt stor. För stor kan den knappast bli. Vad som är tillräckligt beror rätt mycket på vad och hur man ska fotografera samt vilken utrustning man har. En storlek som är tillräckligt för rätt mycket är ungefär tre meter i bredd och tre meter i takhöjd och en längd på fyra till fem meter.

För produktfoto av mindre motiv kan man klara sig med betydligt mindre.

Ja, det är ungefär den storleken på lokal jag letar. Runt 3x5 eller 4x5 meter.

Svårt att hitta i lilla kristianstad. Det ska ju självklart inte kosta något ;)

Strandhagen skrev:
Hur stor ska en studio egentligen vara för att man ska kunna få till det allra flesta bilderna på modell respektive objekt (reklam) fotografering?

Hur stor studio använder ni er av?

Min studio är 100kvm 4,5m i tak. Räcker lagom till mig. Rundfond 5m bred. Hade innan 32kvm med 2,8m i tak alldeles för litet :)

Re: Re: Storlek på studio?

geronimo13 skrev:
Min studio är 100kvm 4,5m i tak. Räcker lagom till mig. Rundfond 5m bred. Hade innan 32kvm med 2,8m i tak alldeles för litet :)

Det låter lite lyxigt. Men en nybörjare får nöja sig med det lilla. Har hittat ett rum på ca 50kvm. Endast 280cm högt i tak dock. Men att få till några bilder där till en början med ska ju inte vara några problem. Måste införskaffa i lite schyssta blixtar och softbox m.m. när man får råd också. Tur att man har lokalen gratis då =)

Jag hade tänkt "bygga" en studio i mitt garage. Vet inte ricktigt måten men det är väll samma måt överalt. "radhus" garage.

Kommer till en början bara använda vanligt ljus (lampor) och min blixt canon420ex.

tror ni detta kan fungera eller jag ska lägga ner direkt?

Minimum när jag letade var 4,5m bred 6m lång

Dvs 27 kvm :D Tackhöjden räcker om den är 270cm och mer :D

Men visst är det att föredra med större än ovan mått :D

Zoné skrev:
Jag hade tänkt "bygga" en studio i mitt garage. Vet inte ricktigt måten men det är väll samma måt överalt. "radhus" garage.

Kommer till en början bara använda vanligt ljus (lampor) och min blixt canon420ex.

tror ni detta kan fungera eller jag ska lägga ner direkt?

Jag kommer att till en början bara att använda bygglampor och egenhändigt byggda reflektorer och "softboxar" om man kan kalla dom för det. Ska nog fungera tills ekonomin tillåter mer proffsiga saker. Ska fotografera ett par till helgen så det ska bli skoj att se vad man kan och vad man lärt sig.

Anders i Kristianstad.

Jag har mailat till dig angående studiofotografering i din lokal. Jag har blixtar och modeller men ingen lokal för tillfället.

Jepps. I helgen så ska jag ta kort på mina första modeller i lokalen jag har hittat. Kan tro att jag får utnyttja ca 3x6 meter totalt. Det står nämligen en massa skit i övriga lokalen. Men det ska nog bli bra. Håll utkik efter bilderna ;)

Strandhagen skrev:
Jepps. I helgen så ska jag ta kort på mina första modeller i lokalen jag har hittat. Kan tro att jag får utnyttja ca 3x6 meter totalt. Det står nämligen en massa skit i övriga lokalen. Men det ska nog bli bra. Håll utkik efter bilderna ;)
Jag har kollat in bilderna, det blev ju bra! Har du bara använt halogenljus?

Maxieboy skrev:
Jag har kollat in bilderna, det blev ju bra! Har du bara använt halogenljus?

Endast bygglampor och ibland så var lysröret i taket tänt för lite hårljus. MYCKET oilka ljus i bygglampor och i lysrör om man säger så. Men det blev ganska ok. Har mycket kvar att lära känner jag!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar