Annons

Stjäla bilder på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zorro

Medlem
Jo, som nybörjare på den här eminenta Fotosidan, har jag en mycket enkel fråga. Hur skyddar man sina bilder som publiceras här? Jag har till exemepel märkt att jag kan kopiera eller spara vilken bild som helst på Fotosidan. Eller är det möjligen så att begränsningen av bildens storlek samtidigt är "säkerheten" i form av att bilden inte kan utnyttjas pga för dålig upplösning?

Miran
 
Det enkla svaret är tyvärr, att publicerar du bilder på webben så går de att stjäla. Det finns inga system som skyddar mot bildstöld. Enda sättet är att stort skriva sitt namn rakt över bilden.
 
Zorro skrev:
...är "säkerheten" i form av att bilden inte kan utnyttjas pga för dålig upplösning?..
Det är ett vanligt misstag att tro att bilder från Internet inte går att använda för tryck.

Mina bilder är 600 pixlar som störst (maxstorlek på FS är 1024) och i dagspress är det bara att trycka dem i i en storlek av 10 centimeter.

I en reklambroschyr blir de 5 centimeter.
Är originalet bra (som mina bilder :) ) går de att skala upp till nästan dubbla storleken.
Många bilder trycks aldrig större än 5-10 centimeter.

Och skall de stulna bilderna användas på Internet är det bara att lägga ut dem, de är ju gjorda för det.
 
Det är värt att notera att det fortfarande rör sig om stöld; du har ju fortfarande lagen på din sida om någon har tagit din bild och publicerat på annat ställe.
 
Re: Re: Stjäla bilder på fotosidan?

Visst är det så Christer, mitt inlägg ovan tar bara upp den tekniska aspekten av bildstöld från Internet.

Jag vet inte hur många gånger jag, på mina kurser i grafisk produktion, fått ”rätta” även erfaret folk om att det visst går att använda ”lågupplösta” bilder.

Men rör min bild och dö får bli vårt motto på FS.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.